Starość w percepcji młodzieży - perspektywa pedagogiczna

Abstract
Cel. Celem artykułu jest przedstawienie obrazu człowieka starego widzianego oczami młodzieży licealnej. Metodyka. W badaniach fokusowych przeprowadzonych w 7 grupach dyskusyjnych w okresie od października do grudnia 2011 r. wzięło udział łącznie 187 uczniów klas maturalnych. Wyniki. Określenie „stary” jest synonimem kogoś bezużytecznego, gorszego. Młodzież powiela w swoich opiniach dość szeroko upowszechniony negatywny stereotyp starszego człowieka. Granica wyznaczająca starość w opinii młodzieży ma charakter funkcjo- nalny i wiąże się głównie z zaprzestaniem aktywności, a nie z wiekiem. Postrzeganie starości oraz podejmowanie w przyszłości zadań opiekuńczych jest zróżnicowane ze względu na płeć: chłopcy prezentują postawy egocentryczne, dziewczęta socjocentryczne. Młodzi dostrzegają problemy wynikające z potrzeby zapewnienia osobom starszym wszechstronnej pomocy i opieki oraz godziwych warunków życia, chcą sprostać nakładanym obowiązkom, ale równocześnie, mając świadomość problemów demograficznych i kosztów z tym związanych, nie godzą się na zwiększone obciążenia w celu sfinansowania świadczeń emerytalnych i systemu wsparcia. Wnioski. 1. Starość nie jest pozytywnie wartościowana w kulturze młodości. 2. Zmiany demograficzne oraz stereotypowy wizerunek starszego człowieka prezentowany w mediach obligują do szerszego uwzględnienia w polityce państwa problemów ludzi starych i podejmowania działań, szczególnie edukacyjnych, na rzecz seniorów, także w trosce o ludzi młodych.
Description
Aim. This article aims to present an image of the old man through the eyes of high school students. Materials and methods. The study, based on FGI, conducted in seven discussion groups during the period from October to December 2011 was attended by a total of 187 students in the senior high school year. Results. Young people in their opinions reproduces fairly widely publicized negative stereotype of an older man. Boundary determined by the old age, in the opinion of youth has a functional nature and is associated mainly with the cessation of activity, and not with age. Perceptions of old age and taking caring tasks in the future is differentiated by gender: boy present attitude of egocentric, girls sociocentric. Young people see the problems arising from the need to provide to elderly people comprehensive assistance, care and decent living conditions, they want to meet the imposed obligations, but at the same time being aware of the problems of demographic and related expenses, do not agree to an increased load to fund retirement benefits and support system. Conclusion. 1. Old age is negatively valued in the culture of youth. The term "old" is a synonym for someone useless, worse. 2. Demographic changes and the stereotypical image of old man presented in the media oblige to take better account of old people problems in government policy and take action, especially education in favor of seniors, also in the interests of young people. KEY WORDS: stereotype, old age, gerontophobia.
Keywords
Citation
Belongs to collection