
Łukasz Szurmiński 

Instytut Dziennikarstwa 

Uniwersytet Warszawski 

 

 

Media na wojnie – modele relacji wojsko - dziennikarze na przykładzie konfliktów 

zbrojnych w XX i XXI wieku 

 

Wprowadzenie 

 

Prawie każdy toczący się obecnie konflikt zbrojny może liczyć na szeroką oprawę 

medialną. Jest wydarzeniem, którego nie mogą pominąć ani agencje prasowe, ani nadawcy 

telewizyjnych serwisów informacyjnych, ani wydawcy prasy drukowanej. Olbrzymi skok 

technologiczny, jaki dokonał się na przestrzeni kilku ostatnich lat (w głównej mierze chodzi o 

procesy cyfryzacji i miniaturyzacji) doprowadził zaś do stanu, w którym przeciętny widz 

może odnieść wrażenie współuczestnictwa w pokazywanych konfliktach, siedząc wygodnie 

na kanapie z pilotem w ręku.  

 Czy jednak jest tak w rzeczywistości? Czy widz ma do czynienia z rzetelnym 

przekazem, czy też propagandową miksturą podaną w niezwykle interesującej formie? Jaka 

jest w tym wszystkim rola dziennikarzy i wojskowych? 

Od zarania prasy masowej  konflikty zbrojne cieszyły się zainteresowaniem opinii 

publicznej. Wydawcy prasy odpowiadali na to zapotrzebowanie, wysyłając w najróżniejsze 

zakątki globu korespondentów wojennych, którzy z większym lub mniejszym opóźnieniem 

relacjonowali przebieg toczących się wojen. Od samego też początku rządzący 

wykorzystywali te doniesienia do prowadzenia działalności propagandowej. Zwłaszcza 

sytuacje zaistniałe podczas I i II wojny światowej mogą służyć za przykład twórczego 

rozwijania przez konkretne państwa informacji z frontu dla podburzania własnej opinii 

publicznej, dla sterowania jej emocjami, choćby poprzez informowanie o losach własnych 

jeńców, czy w ogóle o brutalnych zachowaniach przeciwników
1
. Co ciekawe w procesy te 

angażowali się nie tylko przywódcy reżimów autorytarnych, ale także państw uznawanych za 

                                            
1
 Ogromny wybór materiałów z różnych epok dotyczących propagandowej działalności wojennej odnaleźć 

można w pracach: G. S. Jowett, V. O`Donnell, Propaganda and Persuasion, Thousand Oaks 1999, passim; O. 

Thomson, Historia propagandy, przekł. S. Głąbiński, Warszawa 2000, passim.: M. Kunczik, A. Zipfel, 

Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, przekł.. J. Łoziński, W. Łukowski, Warszawa 2000,  

s. 265-282. 



jak najbardziej demokratyczne
2
. Ciekawym przykładem takiego działania są chociażby 

plakaty z okresu I wojny przygotowane przez War Propaganda Bureau przedstawiające 

wizerunek pielęgniarki, wytrącającej z ręki brytyjskiemu żołnierzowi szklankę wody
3
. 

Państwa o autorytarnej formie sprawowania władzy stanowią odrębny przypadek 

warty analizy, natomiast w krajach o demokratycznej ustroju władzy, manipulowanie opinią 

publiczną i prowadzenie działalności propagandowej jest pewnym paradoksem. Z jednej 

strony przywódcy polityczni powinni posiadać legitymację dla podejmowanych przez siebie 

kroków i w związku z tym zrobią wiele, aby to przyzwolenie „wyprodukować”. Z drugiej zaś 

strony immanentnym elementem systemów demokratycznych jest świadoma partycypacja 

obywateli w podejmowanych decyzjach, zaś ta możliwa jest tylko w wypadku posiadania 

niezbędnego zasobu informacji. 

Tak więc mogło by się wydawać, że oczekiwanie otwartości i rzetelności informacji, 

niezależnie od formy sprawowania władzy, kraju w którym żyjemy, wydaje się być 

oczekiwaniem płonnym. Czy rzeczywiście?  

W praktyce mieliśmy do czynienia z ewolucją zachowań władz w kontekście ich 

otwartości na dostęp dziennikarzy do linii frontu i wydaje się, że można wyróżnić co najmniej 

trzy modele zachowań rządzących w tej materii: 

 model pierwszy – pełna otwartość na dziennikarzy, 

 model drugi – całkowita kontrola nad przepływem informacji poprzez 

uniemożliwienie dostępu do pola walki, 

 model trzeci – mieszany – dostęp do pola walki jest możliwy, ale poddany 

pewnym restrykcjom i ściśle limitowany. 

Poniżej scharakteryzowane zostaną zaprezentowane modele wraz z zastosowanymi 

przez wojskowych mechanizmami kontroli dostępu. W tym miejscu należy także odnotować, 

iż omówienie wspomnianych modeli nastręcza pewne trudności, zwłaszcza jeśli chcielibyśmy 

posiłkować się szeroką gamą przykładów ich zastosowań. Wynika to z faktu, iż model 

pierwszy zostały zastosowany tylko raz, natomiast dla modelu drugiego i trzeciego takich 

zastosowań można przywołać już kilka, co eksponuje wyraźną dysproporcję. Niemniej jednak 

omówienie kolejnych studiów przypadku związanych zwłaszcza z drugim i trzecim modelem 

                                            
2
 Szeroki wybór materiałów na ten temat zamieszcza na przykład w swoich pracach jeden z większych krytyków 

amerykańskiego systemu kontroli nad mediami Noam Chomsky. Patrz: S. E. Herman, N. Chomsky N, 

Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. New York 2002, Por.: H. I. Schiller, 

Sternicy świadomości, przekł. U. Szczepańczyk, Kraków 1976.  
3
 Szerzej patrz: C. Haste, The Machinery of propaganda, [w:] Propaganda, pod red. R. Jackalla, New York 

1995, s. 105-136. 



pozwoli także na pokazanie ewentualnych zmian czy udoskonaleń, na które zdecydowali się 

wojskowi decydenci. 

 

Od Wietnamu do Iraku 

 

Relacje pomiędzy światem mediów, a światem polityki w krajach demokratycznych 

dobrze ilustruje sytuacja w USA. Od 1953 roku, kiedy to na czele CIA stanął Allen Dulles, 

instytucje operujące na rynku mediów masowych często uczestniczyły w operacjach 

przeprowadzanych przez agencję. Dziennikarze, zwłaszcza zagraniczni korespondenci 

stanowili „oczy i uszy” CIA. Przepytywano ich przed i po powrocie ze służbowych podróży, 

udostępniali swoje notatki i dzielili się spostrzeżeniami. Jednocześnie wszelkie próby badania 

tych relacji, nawet przez takie ciała jak komisje senackie, napotykały na poważne trudności w 

uzyskiwaniu satysfakcjonujących odpowiedzi. CIA kształciła również swoich agentów w 

takim kierunku, a by w określonych sytuacjach mogli oni podjąć pracę dziennikarzy
4
. 

 

Model pierwszy– pełna otwartość na dziennikarzy 

 

Konflikt w Wietnamie był jednym z pierwszych, który doczekał się tak szerokiej 

oprawy medialnej. Nie była to na pewno „wojna telewizyjna”, ale sposób współpracy z 

dziennikarzami, ułatwienie im dostępu i zachęcanie przez USIA (Agencja Informacyjna 

Stanów Zjednoczonych) do tego, by wyrobić sobie zdanie na miejscu na temat wietnamskiego 

konfliktu stanowiło nową jakość
5
. Nie zaniechano jednak własnej działalności informacyjnej, 

czy raczej propagandowej, w której zdaniem Senatora Fulbrighta działało około 2800 osób
6
. 

Do Wietnamu przyjechało także 464 przedstawicieli mediów, którzy relacjonowali 

przebieg konfliktu, w tym 179 dziennikarzy pochodziło z USA. Jednak, jak zwraca uwagę 

Lech Ryżewski
7
, w praktyce reporterów było około 60, zaś pozostałe osoby to personel 

techniczny, a czasem małżonki korespondentów. W większości byli to reprezentanci 

amerykańskich mediów. Ponieważ korespondenci nie znali na ogół języka, zwyczajów i 

                                            
4
 A. Overback, A Report on CIA Infiltration and Manipulation of the Mass Media, 1999: 

http://www.oocities.org/cpa_blacktown/20000318mediaoverb.htm, (Odczyt: 06.11.2011).  
5
 M. Kunczik, A. Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie …, s. 277. Warto w tym miejscu 

podkreślić, iż część medioznawców właśnie konflikt w Wietnamie uznaję, za pierwszą wojnę telewizyjną, 

aczkolwiek zdaniem autora są to jednak twierdzenia na wyrost. Por.: M. Hudson, J. Stainer, War and the Media, 

New York 1998, s. 104. 
6
 Tamże, s. 276-277. 

7
 L. Ryżewski, Obraz komunistycznej ofensywy w amerykańskich mediach. „Studia Medioznawcze”, 2009, nr 1, 

s. 46. 



przebywali w Wietnamie stosunkowo krótko, relacje w głównej mierze sprowadzały się  do 

prezentowania standardowych obrazów ukazujących „naszych chłopców w akcji”
8
 

uzupełnionych komentarzem, często opartym na doniesieniach agencyjnych
9
. W związku z 

tym rola przedstawicieli USIA oraz JUSAPO (Joint United States Public Affairs Information) 

w dużej mierze sprowadzała się do umożliwienia reporterom obserwowania życia 

codziennego żołnierzy oraz ewentualnych akcji militarnych. Było to o tyle proste, że jak 

zauważają  Miles Hudson i John Stainer: (…) nie było linii frontu którą można by wizytować, 

precyzyjnej miary dla terytoriów zdobytych lub straconych, nie było miary sukcesu i klęski. 

Ponieważ przez większość czasu było niebezpiecznie (30 dziennikarzy zginęło, 23 uznano za 

zaginionych) (…) bezpieczniej było zostać w Sajgonie, chodzić na oficjalne briefingi, siadać 

na tarasie Hotelu Continental Palace w Sajgonie, wymieniając się plotkami i zerkając 

pożądliwie na przechodzące dziewczęta
10

. 

„Wojna w Wietnamie była pierwszą wojną, w czasie której nie obowiązywała 

oficjalna cenzura wojskowa. MAVC (Dowództwo Pomocy Wojskowej w Wietnamie – Ł.Sz) 

rozważało możliwość jej wprowadzenia, ale uznano ten pomysł za niepraktyczny. Reporterzy 

akredytowani  przy oddziałach amerykańskich mogli udać się wszędzie i pisać o czym chcieli. 

Zgadzali się jednakże na przestrzeganie zasad   dotyczących piętnastu kategorii informacji, 

które musiały być zatwierdzone przez MACV, np. ruchy wojsk lub liczba zabitych i rannych. 

Łamiącym te zasady groziło anulowanie lub zawieszenie akredytacji, co zdarzało się 

niezmiernie rzadko”
11

. Niemniej istotny był jednak inny, całkiem prozaiczny czynnik. Otóż 

środki transportu zarówno do Wietnamu, jak i na samym obszarze tego kraju znajdowały się 

w gestii amerykańskiej armii. Dziennikarze zdając sobie sprawę z tych uwarunkowań byli, 

przynajmniej w pierwszej fazie konfliktu, dużo mniej krytyczni wobec działań armii USA, niż 

wymagałaby tego sytuacja. 

Nie oznacza to jednakże, iż taka sytuacja miała miejsce cały czas. Nie zmieniały się 

warunki pracy, ale dziennikarze, którzy podróżowali do Wietnamu w kolejnych turach i byli  

już dużo bardziej doświadczeni w swoich relacjach  przyjmowali coraz bardziej krytyczne 

stanowisko. Zwrócił na to uwagę m.in. Neil Sheehan, reporter „The New York Times” w 

latach 1965-1966, mówiąc iż po swojej drugiej wizycie w Wietnamie zdał sobie sprawę, jak 

                                            
8
 L. Ryżewski, Obraz komunistycznej ofensywy …, s. 47 

9
 Tamże. 

10
 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 106 (Wszystkich tłumaczeń dokonał autor niniejszego tekstu). 

11
 L. Ryżewski, Obraz komunistycznej ofensywy …s. 50. 



bardzo był naiwny sądząc, że niekomunistyczny Wietnam będzie w stanie pokonać 

komunistów i zbudować przyzwoite i postępowe społeczeństwo
12

. 

Rosnący krytycyzm wiązał się także z koniecznością rosnącego zaangażowania 

militarnego USA, które ewoluowało od 81 tysięcy żołnierzy w lipcu 1965 roku do 543 tysięcy 

w kwietniu 1969 roku. Przekładało się to na drastycznie rosnącą liczbę ofiar wśród 

amerykańskich żołnierzy; w lutym 1965 roku było to 509 zabitych, w grudniu 1969 roku 30 

tysięcy a w styczniu 1973 roku już 58 tysięcy
13

. Momentem przełomowym w postrzeganiu 

konfliktu w Wietnamie była zaś Ofensywa Tet rozpoczęta 1 lutego 1968 roku. O obrazach 

telewizyjnych, które ją unaoczniały wspomniał w swojej wypowiedzi generał Colin Powell, 

Sekretarz Stanu w administracji Prezydenta George’a W. Busha, w czasie konfliktu w 

Wietnamie student Command and General Stuff College: [Ofensywa – Ł.Sz] Tet wyznaczyła 

punkt zwrotny i wzbudziła wątpliwości w umysłach Amerykanów o umiarkowanych 

poglądach, a nie tylko hipisów i radykałów z kampusów, co do wartości tego konfliktu i 

antywojenny ruch nasilił się
14

.  

Była to jednak ostatnia operacja militarna, w której rządzący pozwolili dziennikarzom 

relacjonować wydarzenia, bez poddania owych przekazów bardziej szczegółowej kontroli
15

. 

Wiązało się to szczególnie z krytyką kręgów wojskowych, które obwiniały media o 

„przegranie wojny”
16

. Każdy następny konflikt zbrojny, w który zaangażowane była państwa 

demokracji liberalnej, był już relacjonowany pod „dyskretną” kontrolą armii, która stanowiła 

często dla dziennikarzy źródło informacji. 

Podsumowując pierwszy model relacji wojsko – dziennikarze, można zatem 

zauważyć, iż obszar samodzielności mediów w konflikcie wietnamskim był dość duży, armia 

pomagała dziennikarzom, ale inne ze wspomnianych powyżej czynników  powodowały, że w 

dziennikarzach sukcesywnie wzrastał poziom krytycyzmu wobec akcji militarnej przy 

niezmiennych warunkach pracy. 

 

Model drugi – całkowita kontrola nad przepływem informacji poprzez 

uniemożliwienie dostępu do pola walki 

                                            
12

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 106. 
13

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 108. 
14

 Por.: David F. Foxworth: The CNN Effect: Strategic Enabler Or Operational Risk? U.S. Army War College, 

2001, s. 3. 
15

 Tamże, s. 4. 
16

 L. Ryżewski, Obraz komunistycznej ofensywy…, s. 50. 



Przykład pierwszy to Wojna o Falklandy-Malwiny
17

 w 1982 roku. Konflikt rozpoczął 

się 2 kwietnia 1982 roku, kiedy to żołnierze argentyńscy, agresji dokonując agresji, 

wylądowali na Falklandach-Malwinach. Wyspa była stosunkowo słabo broniona, znajdował 

się bowiem na niej niewielki kontyngent Brytyjczyków, niemniej jednak żołnierze stawili 

zacięty opór. Ostatecznie jednak gubernator wyspy Rex Hunt oraz brytyjscy żołnierze 

odlecieli do Urugwaju. W tym samym dniu władze Wielkiej Brytanii podjęły decyzję o 

odbiciu wyspy. 

W analizach wskazujących na przyczyny kryzysu wskazuje się, iż do pewnego stopnia 

obu krajom był on na rękę głównie w kontekście wewnętrznych uwarunkowań politycznych; 

juncie wojskowej rządzącej Argentyną od 1976 roku zwycięsko przeprowadzona operacja 

miała przysporzyć zwolenników w kraju, wzmocnić narodową jedność oraz odwrócić uwagę 

argentyńskiej opinii publicznej od problemów gospodarczych kraju i pogarszającej się 

sytuacji materialnej obywateli. Natomiast Wielka Brytania nie mogła sobie pozwolić na utratę 

wyspy bez specjalnego znaczenia militarnego i gospodarczego z powodów prestiżowych. Nie 

mniej ważne było jednak odwrócenie uwagi Brytyjczyków od pogarszającej się sytuacji 

ekonomicznej, zwłaszcza przed zaplanowanymi na rok 1983 wyborami parlamentarnymi. 

21 kwietnia 1982 roku pierwsze działania militarne podjęła Wielka Brytania, 

wysyłając na Falklandy-Malwiny grupę komandosów z SAS
18

. Konflikt trwał w sumie 72 dni 

i obie strony zaangażowały weń wszystkie rodzaje sił zbrojnych, od piechoty poprzez 

jednostki specjalne, na marynarce i lotnictwie skończywszy. Konflikt oficjalnie zakończony 

został 20 czerwca 1982 roku zwycięstwem Wielkiej Brytanii, która odzyskała całkowitą 

kontrolę na Falklandami-Malwinami, poszerzyła strefę ochronną wokół wysp ze 150 do 200 

mil morskich, zniwelowano też bardzo poważnie potencjał argentyńskiej marynarki i 

lotnictwa. 

Sukces ten przełożył się także na sytuację polityczną w Wielkiej Brytanii. Wzrosło 

poparcie dla rządu Margaret Thatcher, co w znaczny sposób pozwoliło w 1983 roku, po serii 

wcześniej przeprowadzonych bolesnych reform, wygrać konserwatystom  kolejne wybory 

parlamentarne. 

W momencie kiedy podjęto decyzję o interwencji sił brytyjskich i próbie odbicia 

wysp, nikt z decydentów nie zastanawiał się, w jaki sposób umożliwić brytyjskim mediom 

zdanie relacji z przebiegu działań. W efekcie tego, kiedy brytyjska marynarka wojenna 

zdecydowała się na udostępnienie na swoich okrętach 6 miejsc dla dziennikarzy. Ci którzy 

                                            
17

 Dla Argentyńczyków wyspy noszą nazwę Malwiny dla obywateli Wielkiej Brytanii to Falklandy.  
18

 Special Air Service – jednostka specjalnego przeznaczenia brytyjskiej armii. 



zostali w ekspresowym tempie wybrani nie byli korespondentami wojennymi, ale osobami 

poniekąd z przypadku. Cytowani już wcześniej M. Hudson i  J. Stainer przywołują przykład 

dziennikarza bulwarowego dziennika „The Sun”, który do portu marynarki wojennej w 

Portsmouth dotarł w szortach i na motocyklu
19

.  

Ponieważ wieść o tym, że istnieje szansa na wysłanie własnych korespondentów 

szybko rozeszła się wśród brytyjskich mediów, te zaczęły wywierać nacisk na Ministerstwo 

Obrony , domagając się większej liczby miejsc dla swoich dziennikarzy na okrętach 

królewskiej marynarki. Ostatecznie miejsce znalazło się dla raptem 29 przedstawicieli 

mediów – wszyscy należeli do organizacji brytyjskich
20

. Jak skomentowała to premier M. 

Thatcher: Zdecydowanie nie chcieliśmy żadnych cudzoziemskich dziennikarzy informujących 

co tam [tzn. na Falklandach-Malwinach – Ł. Sz.] robimy
21

. 

System współpracy został zorganizowany w taki sposób, iż na każdym okręcie, na 

którym znajdowali się dziennikarze, podróżował też cywilny specjalista do spraw public 

relations, którego zadaniem było instruowanie dziennikarzy, na jakich zasadach mogą 

relacjonować konflikt. Jego drugim zadaniem była cenzura wszelkich materiałów, które za 

pośrednictwem łączy marynarki wojennej miały być wysyłane do Wielkiej Brytanii.  

Do informacji, których nie wolno było zamieszczać należały informacje na temat 

zaangażowanych sił, planów, technicznych możliwości używanej broni, ale także na temat 

warunków pogodowych
22

. Dziennikarze mieli również obowiązek zabrać ze sobą czarne 

garnitury, tak, aby być odpowiednio ubrani w oficerskiej mesie
23

. Sami dziennikarze też nie 

zawsze zachowywali się w sposób odpowiedni i mimo wyraźnych wskazówek, dotyczących 

poruszania się po pokładzie okrętu, jeden z dziennikarzy miał powiedzieć, że ponieważ 

reprezentuje „The Times” będzie chodził tam, gdzie mu się podoba. Inny zaś z dziennikarzy, 

reprezentant „The Sunday Times”, który wpadł na pomysł aby opowiedzieć o konflikcie 

widzianym oczyma drugiej strony, został na terenie Argentyny, w miejscowości Ushuaia, po 

prostu aresztowany
24

. 

Nieprzygotowana na kontakty z dziennikarzami była też marynarka. Cześć kapitanów 

okrętów w ogóle odmówiła kontaktów z dziennikarzami, niektórzy udzielali krótkich 

                                            
19

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 169. 
20

 M. Kunczik,A. Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie …., s. 278. Por.: P. Grochmalski, 

Manipulacja obrazem wojny. [w:] Totalitaryzm – przeszłość, czy realne zagrożenie?, pod red. R. Fiedlera, S. 

Wojciechowskiego, Poznań 2001, s. 55. 
21

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 170. 
22

 Tamże. 
23

 Tamże. 
24

 Tamże. 



wypowiedzi przedstawicielom mediów, ale też praktycznie wszyscy wskazywali, iż jest to dla 

nich sytuacja zupełnie nowa. 

Co ciekawe był to pierwszy konflikt, z którego nie powstały transmisje telewizyjne 

„na żywo”. Zarówno Bernard Ingham, sekretarz prasowy rządu brytyjskiego,   jak i sama 

premierM. Thatcher stwierdzili, że istnieją dużo ważniejsze sprawy, którym poświęcone 

muszą być moce satelitów komunikacyjnych, niż przekazy telewizyjne. Jak konkludują M. 

Hudson i J. Stainer, jeśli konflikt o Falklandy-Malwiny miałby być w jakimś aspekcie 

unikalny, to był nim w sensie całkowitej niemocy mediów, jeśli chodzi o pokazywanie 

wydarzeń na żywo – żołnierzy w akcji
25

. 

 

Drugi z przykładów zastosowania drugiego modelu w relacjach armia – media, to 

interwencja USA w 1983 r. na  karaibskiej wyspie Grenadzie, byłej brytyjskiej kolonii. 

Interwencja miała na celu obalenie marksistowskiego rządu Maurice’a Bishopa, który po 

dokonaniu zamachu stanu w 1979 roku podjął bliską współpracę z Kubą oraz niemal 

automatycznie znalazł się w orbicie wpływów Związku Radzieckiego. Pośrednim powodem 

interwencji były podejrzenia USA związane z budową na wyspie lotniska przy wsparciu 

Kuby. Oficjalnie lotnisko miało usprawnić ruch turystyczny, ale administracja prezydenta 

Ronalda Reagana przypuszczała, iż może być ono wykorzystywane jako lotnisko tranzytowe 

przez Rosjan. Co istotne na wyspie znajdowało się również ponad dwustu amerykańskich 

studentów, studiujących na Uniwersytecie św. Jerzego oraz 400 Amerykanów 

przebywających na wyspie w innych celach. 

W 1983 roku w łonie partii rządzącej doszło do rozłamu; Maurice Bishop chciał 

nawiązania ściślejszych kontaktów z krajami Europy Zachodniej, a jego konkurent w partii 

Bernard Coard był zdecydowany na współpracę z Kubą. 13 października 1983 roku ten 

ostatni dokonał zamachu stanu. M. Bishop został uwięziony we własnym domu, a kontrolę na 

wyspą przejęła armia sprzyjająca B. Coardowi. Ponieważ aresztu nie poparła ani Kuba, ani 

ZSRR M. Bishop został jednak uwolniony i stanął na czele demonstracji sprzeciwiającej się 

zamachowi stanu. To doprowadziło do eskalacji przemocy i w ostateczności do ponad 50 

ofiar cywilnych
26

.  

Sytuacja ta spowodowała, iż USA zdecydowały się na interwencję zbrojną mającą na 

celu obalenie marksistowskiego rządu oraz oswobodzenie studentów. Operacja rozpoczęła się 

                                            
25

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s.  173. 
26

 R.H. Cole, Operation Urgent Fury. The Planning and Execution of Joint Operations in Grenada12 October - 

2 November 1983, Washington 1997, s. 9. 



25 października 1983 roku o godzinie 5 rano. Czas przeprowadzenia całej operacji – 48 

godzin. W interwencji wzięło udział ponad 7 tysięcy żołnierzy marines naprzeciw których 

stanęło 1500 żołnierzy Ludowej Armii Rewolucyjnej oraz 722 Kubańczyków.  Po stronie 

amerykańskiej było 19 ofiar i 116 rannych, Grenada straciła 45 żołnierzy i 25 przedstawicieli 

ludności cywilnej, rany odniosło około 350 osób, zaś kubańczycy stracili 25 żołnierzy, ponad 

600 trafiło do niewoli
27

. 

Media nie miały szans aby relacjonować interwencję. Głównodowodzący operacją 

generał John William Vessey zakazał mediom dostępu do wyspy. Pierwotnie zakaz miał 

obowiązywać tylko przez 24 godziny, potem jednak został przedłużony i gen. Vessey wydał 

zgodę na lądowanie dziennikarzy na wyspie 28 października. Decyzję o opóźnieniu 

lądowania dziennikarzy na wyspie później uznał za swój błąd
28

.  

Na spotkaniu z prasą, już po zakończeniu interwencji, wyjaśniał, iż wprowadzenie 

cenzury i zakaz przyjazdu dziennikarzy wiązało się, po pierwsze, z nadspodziewanie silnym 

oporem ze strony Ludowej Armii Rewolucyjnej i wspierających ich kubańczyków;po drugie 

(przy okazji kolejnych konfliktów niezwykle chętnie przywoływanym przywoływano tę 

argumentację), chodziło o bezpieczeństwo amerykańskich żołnierzy. Ponieważ jednak wśród 

amerykańskiej opinii publicznej narastała krytyka związana z wprowadzeniem embarga 

informacyjnego, gen. Vessey zapowiedział powołanie wspólnej komisji pod przewodnictwem 

byłego szefa biura PR amerykańskiej armii, generała majora Winant’a Sidley’a. W skład 

komisji miało wejść 6 oficerów oraz 8 przedstawicieli mediów, którzy mieli wspólnie 

wypracować kompromis dotyczący relacji armia – media. Była to niezwykle ważna 

wypowiedź, gdyż gen. J. Vessey zapowiedział również, iż rozmowy miałyby dotyczyć 

wytypowania grupy dziennikarzy, którzy przy okazji kolejnych interwencji i konfliktów 

zbrojnych mogliby, zachowując należytą dyskrecję, poruszać się z liniowymi oddziałami 

amerykańskiej armii
29

. Pojawiła się zatem zapowiedź stworzenia nowego modelu relacji, 

który został pierwszy raz zastosowany w praktyce w czasie wojny w Zatoce Perskiej w 1991 

roku
30

. 

 

Trzecim z przykładów jest interwencja USA w Panamie. Piotr Grochmalski pisze o 

niej w następujący sposób: Samą inwazję poprzedziła zmasowana kampania w środkach 

                                            
27

 Tamże, s. 6. 
28

 R.H. Cole, Operation Urgent Fury… s. 5.  
29

 Tamże, s. 64. 
30

 W  czasie I wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku zastosowaniem wyżej wymienionego rozwiązania były tzwl. 

„media reporting teams”. 



masowego przekazu. Zastosowano przy tym klasyczne techniki dezinformacji i czarnej 

propagandy. W operacji uczestniczyli tez opłacani przez CIA dziennikarze, którzy wprost w 

serwisach agencyjnych umieszczali odpowiednie informacje. Specjaliści od public relations 

starali się utrwalić przekonanie, jakim uosobieniem zła jest Noriega. W krótkim czasie z 

władcy oficjalnie wspieranego przez USA, stał się on odrażającym dyktatorem. Dziennikarze 

prześcigali w ukazywaniu brutalnych represji, jakich dopuszczał się były agent CIA na swych 

przeciwnikach politycznych. W efekcie uzyskano akceptację dla inwazji na Panamę
31

. 

Różnie definiowane były cele interwencji. Z perspektywy politycznej chodziło o 

ochronę życia i zdrowia amerykańskich obywateli, amerykańskich interesów zwłaszcza 

związanych z kontrolą nad Kanałem Panamskim, przywrócenie demokracji oraz zatrzymanie 

dyktatora Manuela Noriegi. Cele militarne zaś przedstawiały się następująco: zniszczenie 

zdolności bojowej panamskiej armii oraz przechwycenie kontroli nad liniami 

komunikacyjnymi, odzyskanie kontroli nad Kanałem Panamskim, wreszcie schwytanie M. 

Noriegi i przywrócenie wolności jego więźniom
32

. 

Interwencja rozpoczęła się 20 grudnia 1989 roku od ataku jednostek desantowych na 

lotnisko Punta Paitilla, garnizony wojskowe oraz na rezydencję M. Noriegi. Atak został 

dokonany siłami prawie 6 tysięcy żołnierzy. Dyktator uniknął jednak aresztowania i schronił 

się w nuncjaturze apostolskiej, licząc na azyl polityczny. Negocjacje w sprawie jego poddania 

się trwały do 3 stycznia 1990 roku, kiedy to M. Noriega ostatecznie opuścił terytorium 

nuncjatury, został przez Amerykanów zatrzymany i odesłany do USA. Oficjalnie operacja 

zakończyła się 31 stycznia 1991 roku
33

. 

Wojska amerykańskie straciły 24 żołnierzy, ponad 300 zostało rannych. Siły 

panamskie straciły ponad 200 żołnierzy zaś informacje o ofiarach wśród ludności cywilnej 

mówią o 300 osobach. Te ostatnie dane budzą jednak kontrowersje i część z organizacji 

pozarządowych szacuje liczbę rany od kilkuset do ponad 4 tysięcy. 

Ponieważ cała operacja, po doświadczeniach z Grenady, była dużo bardziej wnikliwie 

planowana, Dowództwo Wojsk Specjalnych (United States Special Operations Command) 

zaplanowało także relacje z mediami. Dziennikarze znaleźli się na miejscu pięć godzin po 

rozpoczęciu operacji, w amerykańskiej bazie wojskowej Fort Howard. Większość działań 

wojskowych była już w tym czasie zakończona. Po kolejnych dwóch godzinach, wobec żądań 

dziennikarzy, którzy chcieli przekonać się na własne oczy, jak wyglądają działania zbrojne, 

                                            
31

 P. Grochmalski, Manipulacja obrazem …, s. 52-53. 
32

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 204. 
33

 R.H. Cole, Grenada, Panama and Haiti: Joint Operational Reform. „Join Force Quarterly” 1998-1999, 

Autumn-Winter, NUMER = TOM?,  s. 59-60. 



przetransportowano ich śmigłowcami do kolejnej bazy Fort Clayton. Krótkiego briefingu 

udzielił mediom charge d’affaires amerykańskiej ambasady. Jeden z dziennikarzy, bardzo 

niezadowolony z ograniczonego dostępu do informacji, nazwał to spotkanie „lekcją 

historii
34

”. Potem, jeszcze tego samego dnia, dziennikarze ponownie zostali zabrani 

śmigłowcami na lot w kierunku centrum miasta Panama i jedyne co zobaczyli, to dym i 

płomienie w kwaterze sił panamskich. Całkowicie zablokowano możliwość dostarczenie do 

USA filmów i fotografii
35

, wobec czego aż do Bożego Narodzenia nie ukazało się żaden 

materiał ilustrowany zdjęciami czy to amerykańskich, czy panamskich ofiar, zniszczeń na 

wyspie, czy też  obrazy  zniszczonego sprzęt wojskowy
36

. 

O medialnej oprawie konfliktu cytowany już P. Grochmalski pisze tak: Nie ulega 

wątpliwości, iż publicznie „sprzedając” agresję na Panamę, Bush wyraźnie wzorował się w 

tej mierze na doświadczeniach Reagana zdobytych podczas inwazji amerykańskich 

komandosów na Grenadę w 1983 roku i premier Margaret Thatcher z wojny Wielkiej Brytanii 

z Argentyną o Falklandy. W obu tych przypadkach specjaliści od public relations, projektując 

sposób, w jaki wydarzenia te należy ukazać opinii publicznej, starali się uniknąć błędów, jakie 

Amerykanie popełnili w Wietnamie
37

. 

Podsumowując rozważania nad drugim modelem, można napisać, iż rozwiązanie to 

pozwalało armii w pełni kontrolować prezentowanym przez media obraz wojny. 

Dopuszczenie bardzo wąskiej grupy dziennikarzy, często po czasie, oraz stosowanie 

wspomnianego wcześniej „blackoutu”, to elementy znamionujące drugi model relacji na linii 

armia – media. 

 

Model trzeci – mieszany – dostęp do pola walki jest możliwy, ale poddany 

restrykcjom i ściśle limitowany 

 

Pierwszym z przykładów zastosowania trzeciego z omawianych modeli była 

interwencja w Iraku w 1991 roku. USA stanęły przed niezwykle trudnym zadaniem, gdyż 

jeszcze 1990 roku Saddam Husajn mógł liczyć na pomoc finansową USA i był traktowany 

jako stabilizator sytuacji na Bliskim Wschodzie. W momencie zaś gdy zaatakował Kuwejt, 

przed machiną propagandową USA stanęło zadanie wykreowania zeń potwora i pokazania 

                                            
34

 M. Hudson, J. Stainer, War and the… s. 206. 
35

 W żargonie militarnym taka blokada dostępu do źródeł transmisji nazwana została „blackoutem”. Patrz: Story: 

Pros and Cons of Embedded Journalism, http://www.pbs.org/newhour/extra/features/jan-une03/embedded_3-

27.html. (Odczyt 18.11.2011).  
36

 Tamże. 
37

 P. Grochmalski, Manipulacja obrazem …, s. 53. 

http://www.pbs.org/newhour/extra/features/jan-une03/embedded_3-27.html
http://www.pbs.org/newhour/extra/features/jan-une03/embedded_3-27.html


opinii publicznej, zwłaszcza w USA, iż interwencja zbrojna w Zatoce Perskiej jest 

nieodzowna. Oczywiście do historii mediów przeszły zdjęcia CNN z bombardowanego 

Bagdadu, które stały się zresztą kluczem dla upowszechnienia marki tego nadawcy. Dzięki 

takim relacjom wojna w Zatoce Perskiej uznana została za pierwszą „wojnę telewizyjną” – 

relacjonowaną na żywo. Było to jednak złudne wrażenie. Philip M. Taylor, autor pracy na 

temat tego konfliktu, podał, iż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem działań zbrojnych władze 

USA i Wielkiej Brytanii próbowały narzucić mediom w swoich krajach restrykcje dotyczące 

pozyskiwania i upubliczniania informacji
38

. Z restrykcjami wiązały się też propozycje. Dla 

dziennikarzy powołano Połączone Biuro Informacyjne w Zahranie oraz organizowano 

codziennie konferencje prasowe w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. 

 Novum był system pozyskiwania informacji, tzw. „newspool system”. Polegał on na 

stworzeniu mobilnych zespołów dziennikarskich różnych mediów (MRT – Media Reporting 

Teams), przyporządkowaneych różnym jednostkom bojowym operującym na polu walki, 

czyli było to rozwiązanie wprost nawiązujące do propozycji gen. J. Vessey i komisji 

powołanej z jego inicjatywy po interwencji na Grenadzie. 

Dziennikarze z zespołów MRT gromadzili materiał audiowizualny, który później 

przechodził przez ręce oficerów prasowych, później zaś, dzięki wojskowym łączom, trafiał do 

Londynu i Waszyngtonu oraz do innych dziennikarzy. Plusem stworzonego modelu był 

zdjęcia „na żywo” z linii walk i dostęp do najświeższych informacji. Minusem był fakt, iż w 

tych mobilnych grupach znalazło się 200 z 1500 dziennikarzy, którzy pojechali do Arabii 

Saudyjskiej relacjonować ten konflikt
39

. Wprowadzono także restrykcje, dla tych, którzy 

chcieliby relacjonować konflikt na własną rękę. Wyznaczono 100 kilometrową strefę, w 

której nie wolno było przebywać i zabroniono korzystania z telefonów satelitarnych
40

. 

Sankcje i cały wypracowany system okazały się dość skuteczne. Tylko kilku dziennikarzy 

przedostało się „na własną rękę” do Iraku, by relacjonować wydarzenia. W serwisach 

informacyjnych tylko kilkukrotnie doszło do ujawnienia informacji, które mogły być 

potencjalnie groźne
41

. Ogólne wrażenie odbiorców było zaś takie, iż uczestniczą w trwającym 

konflikcie non-stop, zaś w nauce o mediach pojawiły się dwa nowe pojęcia; „Efekt CNN” 

oraz „dziennikarstwo skoszarowane” (embedded journalism)
42

. 

                                            
38

 P. M. Taylor, War  the media. Propaganda and persuasion in a Gulf War, Manchester 1998, s. 51-56. 
39

 Tamże, s. 51-56. W Arabii Saudyjskiej, w Rijadzie znajdowała się centrum informacyjnego, z którego 

korzystali dziennikarze relacjonujący konflikt w Zatoce Perskiej. 
40

 Tamże, s. 241. 
41

 M. Kunczik,A. Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie ….,s. 280. 
42

 Termin szerzej wyjaśniony zostanie w dalszej części tekstu. 



Tak zwany „Efekt CNN”, był i jest definiowany jako wpływ przekazów medialnych, 

czy to publikacji prasowych, czy audycji mediów elektronicznych na decyzje podejmowane 

przez rządzących
43

. 

Jak zwraca uwagę Wojciech Rodak w artykule poświeconym „Efektowi CNN”, w 

relacjach na linii media – rządzący wyróżnić można dwie wariancje tego samego modelu: 

Model przewiduje dwie przeciwne sytuacje. W pierwszej z nich (wpływ mediów) mamy do 

czynienia z efektem CNN, czyli przypadkiem, w którym decydenci/rządzący są niezdecydowani 

(policy uncertainty), jakie działania w obliczu kryzysu humanitarnego należy podjąć. Różne 

organy tworzące zagregowanego decydenta prezentują rozbieżne pomysły na rozwiązanie 

sytuacji kryzysowej. Jednakże silna krytyka ich obojętności i wzbudzanie empatii z ofiarami u 

opinii publicznej przez media powodują, że decydenci postanawiają interweniować. Rządzący 

ulegają w ten sposób presji mediów i podejmują działania chociażby dla podreperowania 

swoich public relations. 

Natomiast w drugiej sytuacji (brak wpływu mediów) cały aparat decyzyjny ma 

zdecydowaną (policy certainty), jedną linie politycznego postępowania wobec kryzysu. 

Rządzący na częstych konferencjach prasowych starają się narzucić mediom swój punkt 

widzenia. Przekaz medialny może być wtedy podobny do oficjalnej linii rządu lub przychylnie 

odnosić się do działań rządzących. W takich sytuacjach nie następuje na ogół żadna 

interwencja lub, jeśli następuje, to nie jest ona wynikiem wpływu mediów, ale konsensu 

decydentów. Oczywiście są to tylko dwa skrajne wyniki analizy. Możliwe są także sytuacje 

pośrednie, w których Efekt CNN jest silny lub słaby”44
. 

Odchodząc nieco od głównego nurtu rozważań warto zauważyć, iż zaprezentowane 

modele prezentują jeden kierunek komunikacji, od mediów do decydentów politycznych. 

Rzeczywiście nie trudno znaleźć przykłady działań polityków wynikających z 

prezentowanych przekazów medialnych, ale także i takich sytuacji, kiedy to po wpływem 

mediów oraz późniejszego nacisku własnej opinii publicznej z realizowanych działań 

rezygnowano. Tak stało się chociażby podczas interwencji w Somalii w 1993 roku. Po Bitwie 

w Mogadiszu, gdzie zestrzelone zostały dwa amerykańskie śmigłowce i śmierć poniosło 19 

żołnierzy prezydent, Bill Clinton podjął decyzję o wycofaniu się amerykańskiej armii
45

. 

                                            
43

 S. Hess, M. Kalb, The Media and the War on Terrorism, Washington 2003, s. 63-81. 
44

 W. Rodak, Efekt CNN: wpływ mediów na interwencje Stanów Zjednoczonych w Afganistanie, na Haiti i w 

Liberii. Foundation for European Studies Working Papers 8/2008. s. 2-3, 

http://feps.pl/sites/default/files/Efekt%20CNN%2008-2008.pdf (Odczyt: 20.11.2011). 
45

 Bitwa w Mogadiszu stała się podstawą do napisania popularnej książki autorstwa amerykańskiego 

dziennikarza Marka Bowdena „Black Hawk Down: The Story of Modern World” wydanej w 1999 roku oraz 

filmu Ridleya Scott’a z 2001 roku, który w polskich kinach wyświetlany był pod tytułem „Helikopter w ogniu”. 

http://feps.pl/sites/default/files/Efekt%20CNN%2008-2008.pdf


Nie mniej jednak warto pamiętać o tym, że w wyniku procesu mediatyzacji polityki 

oraz odwrotnego zjawiska – polityzacji mediów, to decydenci polityczni, ale także i wojskowi 

również będą wpływać na media. Nie poprzez cenzurę i restrykcje prawne, ale chociażby 

poprzez tzw. „spin informacji”. Posiadając wiedzę na temat tego, jak funkcjonują media, na 

jakie informacje jest zapotrzebowanie, kiedy mamy do czynienia z „prime time’m”, 

decydenci mogą skutecznie odwracać uwagę mediów od spraw niepożądanych, mogących 

wywołać krytykę własnej czy międzynarodowej opinii publicznej poprzez wskazywanie 

wątków dużo bardziej nośnych medialnie
46

. 

 

Konflikty zbrojne, które miały miejsce po wojnie w Zatoce Perskiej w latach 90-tych 

były nieco inne, niż te przedstawione powyżej, ale wypracowany model sprawdzał się, zaś 

„wpadki” na polu kontroli informacji, ukazywały ciągłą konieczność kontrolowania 

przekazów z pól bitew.  

Przykładem jest tu konflikt w Kosowie. Ponieważ dziennikarze mieli teoretycznie 

ułatwiony dostęp do miejsca konfliktu, znacznie więcej wysiłku należało włożyć w 

działalność propagandową w fazie przygotowawczej przed rozpoczęciem jakichkolwiek 

działań zbrojnych, nawet jeśli miałaby to być  interwencja humanitarna w postaci wysłania sił 

rozjemczych czy „humanitarnych nalotów”
47

. Zgodnie z wypracowanym w czasie wojny w 

Zatoce Perskiej modelem wojskowi decydenci organizowali specjalne konferencje prasowe, 

tak jak w trakcie nalotów na Jugosławię pomiędzy marcem a czerwcem 1999 roku, kiedy to w 

Kwaterze Głównej NATO zorganizowano w sumie ponad 150 konferencji i briefingów
48

.  

Jednocześnie dość łatwo zauważyć, iż informacje publikowane w amerykańskich i 

europejskich mediach trudno uznać za wyważone, chociaż zaistniała przecież różnica w 

podejściu do relacjonowania konfliktu. Zorganizowanie pracy w stylu „embedded journalism” 

wywoływało jednak spory w samym środowisku  dziennikarzy.  

                                            
46

 Szerzej na ten temat w dalszej części tekstu – patrz przypis 58. Por. także: G.L. Whitley, Psyops Operations In 

the 21st Century, US Army War College 2000, R. G. Bowdish, Information Age. Psychological Operation, 

„Military Review” December 1998-February 1999, BRAKT TOM, NR? Brak informacji mam to w ręku i 

wpisalem to co jest, s. 30-34. 
47

 Szerzej na temat działalności propagandowej w czasie konfliktu w Kosowie patrz: D. S. Sremac, War of 

Words. Wahington Tackles the Yugoslav Conflict, Westport and London 1999, passim; J. Shea, Kosovo and 

Media, [w:] Intitute Royal Supérieur de Défense: Procedings, POD CZYJĄ REDAKCJĄ (Redakcja nie jest 

podana)? To może jest redactor naukowy serii? Niestety brak, 1999, s. 41-52; The Kosovo Report. Conflict, 

International Response, Lessons Learned (2000), International Commision On Kosovo, Oxford: Oxford 

University Press. 
48

 Współpraca z dziennikarzami opierała się na trzech elementach: konferencjach prasowych odbywających się o 

godzinie 15.00  – w sumie 77 spotkań; konferencjach odbywających się o godzinie 10.30 rano – w sumie 40 

spotkań oraz briefingach z uaktualnieniami operacyjnymi dla prasy o godzinie 9.00 rano – w sumie 40 spotkań. 

Patrz: NATO's role in Kosovo, http://www.nato.int/cps/en/natolive/opinions.htm, (Odczyt: 18.11.2011).  



W tym miejscu należałoby wyjaśnić samo pojęcie „embedded journalism”. W tym 

miejscu należałoby powrócić do pojawiającego się już wcześniej terminu „dziennikarstwo 

skoszarowane
49

” (embedded journalism). Jak zauważa Bryan Whitman określenie 

„dziennikarstwo skoszarowane” ma długą historię sięgającą II wojny światowej, kiedy  to 

trzydziestu – czterdziestu reporterów desantowało się z żołnierzami amerykańskimi na plaży 

w czasie D-Day
50

. Patrząc na to zjawisko z dzisiejszej perspektywy wydaje się, iż 

współczesne „dziennikarstwo skoszarowane” przybiera dwie formy: 

 pierwsza – klasyczna – polegać będzie na poruszaniu się dziennikarzy wraz z 

liniowymi jednostkami wojskowymi prowadzącymi działania wojenne; 

 druga – opierać się będzie na pracy dziennikarzy w centrach informacyjnych 

usytuowanych z centrach dowodzenia – takich jak w Rijadzie i w Doha. 

Zasady funkcjonowania w  obu modelach zostały już zaprezentowane na przykładach 

we wcześniejszej i końcowej części tekstu.  

Wracając do wydarzeń w Kosowie Przedstawiciele brytyjskich władz, nie byli zaś 

zadowoleni ze sposobu relacjonowana konfliktu, jeszcze w czasie trwania nalotów. Premier 

T. Blair czy  minister spraw zagranicznych R. Cook postrzegali nawet część materiałów z 

brytyjskiej prasy i TV jako serbską propagandę. Premier rządu brytyjskiego powiedział w 

Izbie Gmin, że część raportów stworzona została zgodnie z instrukcjami i radami serbskich 

władz
51

. Odpowiedzi na ten zarzut pośrednio udzielił Alex Thomson z „Channel 4 News”, 

który powiedział, że jeśli każdy dziennikarz pracujący w Belgradzie odnotowywał, iż pracuje 

pod nadzorem, niesamodzielnie, to taki sam zabieg winien być stosowany dla relacji 

tworzonych przez „dziennikarzy skoszarowanych”
52

.  

Richard Tait przyznaje natomiast, iż brytyjskie media były skoncentrowane w 

większym stopniu na „czystkach etnicznych” i losie uchodźców, niż na cywilnych ofiarach 

nalotów
53

. Praca i dzienniki telewizyjne wypełnione były relacjami nowo przybyłych 

uchodźców, co stało się np. bardzo widoczne w czasie wizyty T. Blaira w Macedonii. 

Zaznacza jednak, iż  w momencie kiedy pociski NATO zabiły kilku ludzi, informacja ta była 

na tyle ważna, że przesłaniała relacje z obozów uchodźców. Autor wspomina w tym miejscu 

                                            
49

 Istnieje dość duża trudność z przełożeniem na język polski określenie “embedded journalism”, bowiem termin 

„embed” oznaczać będzie osadzenie. Ponieważ pojęcie dotyczy możliwości poruszania się dziennikarzy w 

jednostkami w terenie w czasie działań militarnych oraz pracę w centrach informacyjnych przy głównym 

dowództwie uzasadnione wydaje się tłumaczenie tego pojęcia właśnie jako „dziennikarstwo skoszarowane”. 
50

 B. Whitman, The Birth of Embedding as Pentagon War Policy, [w:] Embedded. The Media at War in Iraq. 

Oral History, pod red. B. Katowsky’iego, T. Carlsona, Guilford 2003, s. 204-207. 
51

 P. Geoff P, Introduction, [w:] The Kosovo. News and Propaganda War, pod red. tenże Wien 1999,  s. 25. 
52

 P. Geoff P, Introduction …, s. 25. 
53

 R. Tait, The Conflict in Kosovo – The Lessons for the UK Media, [w:] tamże, s. 42. 



o jednym z poważniejszych incydentów, zbombardowaniu konwoju w Djakovicy. 

Przedstawiciele NATO i Pentagonu oskarżyli o ten atak najpierw serbskie lotnictwo, potem 

siły lądowe. Mediom obiecano dostarczenie kasety, która miała udowadniać drugą z 

przedstawionych wersji wydarzeń. Jak zauważa R. Tait, najpierw miała się ona pojawić 

następnego dnia, a później okazało się, że nie istnieje
54

. Autor tej konstatacji nie dostrzegł 

jednak innego problemu. Otóż większość brytyjskiej prasy podała jednak na swoich łamach 

informację uzyskaną od rzeczników NATO i Pentagonu, która nie miała potwierdzenia w 

innych źródłach. Później zaś musieli się z tej wersji wycofywać, co jednak nie przysłoniło 

pierwszego wrażenia po emisji materiałów.  

Często też w konstruowaniu przekazów powtarzał się następujący schemat 

informacyjny: Belgrad twierdzi, iż w czasie nalotu zginęło czterdzieści osób, ale informacja 

nie została potwierdzona przez NATO. Nikomu jednak nie przyszło do głowy potwierdzanie 

informacji przedstawianych na briefingach NATO, nikt nie prosił o komentarz drugiej 

strony
55

. 

Przy okazji wcześniej omawianych konfliktów zbrojnych rzadko kiedy jednak 

udawało się udowodnić, iż wojskowi nie tylko ułatwiali dziennikarzom pracę, ale ich 

pozyskiwali do współpracy lub sami podejmowali współpracę z mediami
56

. W trakcie działań 

w Kosowie wyszło na jaw, iż oficerowie z Grupy ds. Operacji Psychologicznych (PSYOPS) z 

Fortu Bragg pracowali w trakcie konfliktu w Cable News Network (CNN) oraz publicznym 

radio NPR
57

. Opinia publiczna dowiedziała się o tym fakcie dopiero 17 lutego 2000 roku, 

dzięki publikacji we francuskim „Intelligence Newsletter”, gdzie opublikowano materiał z 

odbywającego się w Arlington, w stanie Virginia, sympozjum
58

. Później materiał na ten temat 

opublikował holenderski dziennik „Trouw”. W USA temat podjęły „San Jose Mercury News” 

                                            
54

 Tamże. 
55

 J. Lynch, [brak tytułu], [w:] tamżę, s. 53. 
56

 Warto tu przywołać ponownie fakt pozyskiwania dziennikarzy w trakcie konfliktu w Wietnamie, czy też 

poszlaki dotyczące działalności Centralnej Agencji Wywiadowczej (CIA) w trakcie wojny w Bośni i 

Hercegowinie, w ramach której powołano komórkę zajmującą się fałszowaniem materiałów fotograficznych dla 

prasy. Dowodem jest także publikacja wskazująca i służby specjalne oraz wojsko dbają o przeszkolenie 

dziennikarskie części swojego personelu. Patrz: A. Overback, A Report on CIA... . 
57

 W CNN program współpracy rozpoczął się 7 czerwca 1999 roku (czyli po zakończeniu nalotów a przed 

wprowadzeniem sił KFOR), zaś NPR w Waszyngtonie program współpracy trwał od września 1998 roku do 

maja 1999 roku. Patrz: T. Bishop, US Psychological Warfare Experts Worked at CNN and NPR During Kosovo 

War, http://www.wsws.org/articles/2000/apr2000/cnn-a18.shtml (18.11.2011). 
58

 W trakcie sympozjum Christopher St. John, dowódca (PSYOPS) powiedział, iż relacje pomiędzy wojskowymi 

i stacją CNN, były tym rodzajem współpracy, na którym wojskowym zależy. Przedstawiciele Dowództwa 

Operacji Specjalnych (SOCOM – US Special Operations Command) dodali zaś, iż wojskowym bardzo zależało 

na przejęciu niezależnej belgradzkiej rozgłośni B-52, która w wyniku nacisków S. Miloszevicia musiała 

przenieść się na terytorium Macedonii. Patrz: a. Overback, A Report on CIA… . 

http://www.wsws.org/articles/2000/apr2000/cnn-a18.shtml


oraz witryny FAIR i Emperors-Clothes
59

. Abe de Vries, dziennikarz „Trouw”, uzyskał 

potwierdzenie ze Służby Informacyjnej Armii Stanów Zjednoczonych, iż żołnierze z jednostki 

PSYOPS byli stałymi współpracownikami CNN i mogli współtworzyć materiały na temat 

Kosowa. Stawia to w dość kłopotliwym świetle samą stację, która po opublikowaniu na ten 

temat informacji w witrynie FAIR, zajmującej się niezależnością mediów, przyznała, iż 

rzeczywiście wojskowi współpracowali ze stacją w ramach programu „Training with 

Industry”, ale nie mieli wpływu na tworzone programy. Podobne stanowisko zajął rzecznik 

NPR  stwierdzając, iż stażyści wykonywali zadania mniejszej wagi nie mające wpływu na 

nadawany program. Stwierdzenia te stawia pod znakiem zapytania publikacja tekstu w „TV 

Guide”, w której anonimowe źródła z CNN podały, iż program dla stażystów skończył się 

kilka miesięcy wcześniej, a wojskowi pracujący w stacji nie ukrywali, kim tak naprawdę są
60

.  

Wedle FAIR działania te uznać należy za groźne dla niezależności mediów. Pokazują 

one, iż wojskowym można zależeć na wywoływaniu „informacyjnej próżni” w miejscach, 

gdzie toczą się operacje specjalne. Jest to ostrzeżenie tym poważniejsze, iż wedle publikacji z 

1996 roku wydanej przez Naval College i zatytułowanej „Military Operations in the CNN 

World: Using the Media as a Force Multiplier”, doradza się dowódcom, aby starali się 

zwiększać swój wpływ na „czwartą władzę” w celu bardziej efektywnego komunikowania 

celów misji, podnoszenia morale, poszerzania możliwości wywiadowczych oraz zajmowania 

pierwszoplanowej roli w kreowaniu wizerunku przeciwnika
61

. 

 

Kolejnym stadium, które służyło formalizacji kontaktów na linii wojsko – 

dziennikarze, była interwencja w Iraku, nosząca kryptonim „Iracka Wolność”, trwającej od 20 

marca do 15 kwietnia 2003 rok. Nad postrzeganiem roli USA w tej interwencji czuwało Biuro 

Białego Domu ds. Komunikacji Globalnej, dbające o politykę informacyjną USA. Grupa 

Polityczna Rady Bezpieczeństwa Narodowego koordynuje zaś politykę informacyjną kilku 

innych podmiotów, m.in. Białego Domu, Pentagonu, Biura ds. Strategii Informacyjnej 

                                            
59

 Patrz: A. Cockburn, CNN and CIA. „San Jose Mercury News”, 1999,  

http://www.commondreams.org/views/032300-107.htm, (Odczyt: 06.11.2011); G. Metcalf, Army „psyops” at 

CNN. News giant employed military „psychological opearations” personel. WorldNetDaily.com, 2000, 

http://www.propagandamatrix.com/archive_controlled_media.html, (Odczyt: 06.11.2011);  Sprawdziłem jeszcze 

raz – brak autora, Why Where Goverment Experts Work on News at CNN?, 2000, 

http://www.fair.org/index.php?page=1748 (Odczyt: 18.11.2011). Witryna Emperor`s Clothes zamieściła 

anglojęzyczne tłumaczenie artykułu A. de Vriesa z dziennika „Trouw”. Patrz: de A. Vries, US Army Psyops 

Specialist worked for CNN, Emperor`s Clothes, 2000, http://emperors-clothes.com/articles/devries/psyops.htm 

(06.11.2011). 
60

 G. Metcalf, Army „psyops” at CNN …, passim oraz T. Bishop, US Psychological Warfare Experts …, passim. 
61

 T. Bishop, US Psychological Warfare Experts …, passim.  O tym, jak postrzegane były te wysiłki przez 

dziennikarzy patrz: The Kosovo. News and Propaganda War, pod red. P. Geoffa, Vienna 1999, passim. 

http://www.commondreams.org/views/032300-107.htm
http://www.propagandamatrix.com/archive_controlled_media.html


Departamentu Stanu. Na działalność skierowaną propagandową na Bliskim Wschodzie 

zarezerwowano w budżecie federalnym sumę 750 milionów dolarów
62

. Poza wypracowaniem 

strategii informacyjnej, uruchomiono szereg projektów, które pozwoliły dotrzeć do ludności 

krajów arabskich. W 2002 roku uruchomiono rozgłośnię radiową Radio Sawa – finansowaną 

przez Kongres USA, Radio Informacyjne (Information Radio), Radio Nahrain (Dwie Rzeki), 

zaś przed pierwszym atakiem na Irak zrzucono 40 milionów ulotek. Poza tym CIA 

uruchomiła trudniącą się czarną propagandą rozgłośnię Radio Tikrit, której linia programowa 

ulegała powolnej zmianie z pro-Saddamowskiej na pro-amerykańską
63

. 

Jeśli chodzi o współpracę z dziennikarzami to umożliwiono im, tak jak 12 lat 

wcześniej, informowanie opinii publicznej praktycznie z pierwszej linii działań wojennych. 

Co ciekawe odbywało się to przy pełnym zrozumieniu cywilnej administracji USA. Pentagon 

zezwolił aż 600 dziennikarzom na relacjonowanie działań wojennych przy oddziałach 

amerykańskich, biorących udział w operacji. Victoria Clarke, będąca asystentką do spraw 

public relations Sekretarza Obrony, wskazywała, dlaczego leży to w interesie USA: Jest w 

naszym interesie, aby ludzie zobaczyli za pośrednictwem mediów newsowych, kłamstwa i 

zwodniczą taktykę, której używa Saddam Husajn
64

.  

Media zaś poszły tak daleko, iż część dziennikarzy z najbogatszych stacji otrzymała 

sprzęt pozwalający na szybkie poruszanie się w warunkach polowych
65

. Ceną za komfortowe 

warunki pracy był zespół zasad przygotowany przez Departament Obrony USA, które 

musiały zostać zaakceptowane przez wyjazdem na misję. Stanowiły one istotne novum w 

relacjach na linii armia – dziennikarze i były kolejnym stadium formalizowania tych relacji. 

Zespół zasad składała się m.in. z części: 

 polityka, 

 procedury, 

 ogólne zasady związane z bezpieczeństwem żołnierzy i mediów
66

.  

W zapisach znalazł się cały katalog uwag, zaleceń oraz zakazów. Dziennikarze byli 

zobowiązani do korzystania tylko ze środków transportu zapewnionych przez wojsko, 

                                            
62

 S. Collins, Po wojnie w Iraku. Rozgrywki umysłowe. „Przegląd NATO”, Lato 2003, 

http://www.nato.int/docu/review/2003/issue2/polish.art4.html, (11.18.2011). 
63

 Tamże. 
64

 T.L. Miracle, The Army and Embedded Media, „Military Review” September-October 2003, s. 41. 
65

 Piotr Zdanowicz przywołuje w tym miejscu postać Davida Blooma z MSNBC, którego macierzysta stacja 

wyposażyła w „wóz reporterski” na podbudowie czołgu M-88. Większość zaś z pracujących dziennikarzy 

wyposażona była w przenośne zestawy satelitarne, ważące raptem parę kilogramów. Patrz: P. Zdanowicz, , Show 

time. „Press”, nr 4, 2003, s. 24-25. 
66

 Pełny tekst umowy zamieszczony został pierwotnie w witrynie Departamentu Obrony potem zaś w witrynach 

organizacji dziennikarskich. Patrz: Ground Rules for Embedded with the US Forces During the Iraq War 

Reporters in Iraq, http://www.defense.gov/news/Feb2003/d20030228pag.pdf. (Odczyt: 11.18.2011) 

http://www.nato.int/docu/review/2003/issue2/polish.art4.html


natomiast zapewnie łączności dla dziennikarzy należało po stronie mediów. W zasadach 

zapisano, iż w przypadku kłopotów z dostępem do komercyjnych łączy komunikacyjnych, 

media mogą przesyłać materiał korzystając w wojskowego wyposażenia [2.c.2., 2.c.3]. Armia 

mogła wprowadzić czasowe restrykcje związane z nadawaniem sygnału ze względów 

operacyjnego bezpieczeństwa [2.c.4.]. Jednocześnie wojskowi zaznaczali, iż jeśli z jakichś 

względów dziennikarze nie będą mogli być obserwatorami działań, na czas ich trwania 

zostaną odtransportowani do dowództwa. Dowódcy oddziałów mogą także ze względów 

bezpieczeństwa ograniczyć udział dziennikarzy w relacjonowaniu działań [3.i., 3.h]. 

Sporo miejsca poświęcono także sprawom technicznym związanym z pracą 

dziennikarzy. Wszystkie materiały miały być rejestrowane na nośnikach elektronicznych 

4.a.]. Wprowadzona została dyscyplina związana z używanie światła. Użycie lamp 

błyskowych, czy świateł do kamer oraz innych widzialnych źródeł światła było zakazane w 

czasie działań nocnych, a na odstępstwo zgodę musiał wyrazić dowódca oddziału [4.d.]. 

Informacje dotyczące sił wroga, liczby ofiar po stronie przeciwnika, cele militarne, dane 

dotyczące poprzednich etapów i celów działań jednostki, typ jednostek użytych w walce kody 

operacyjne [4.f.3-4.f.14], mogły być ujawniane, chociaż w niektórych przypadkach potrzebna 

była zgoda dowódcy.  

Sformułowano także katalog informacji, które bezwzględnie nie powinny być 

upublicznione, chyba że dziennikarz uzyska na ich upublicznienie zgodę. Chodziło m.in. o 

ilość żołnierzy operujących na polu wali, używane wyposażenie, nazwy instalacji militarnych 

i konkretnych punktów geograficznych oraz informacji: 

 związanych z przyszłymi, własnymi działaniami militarnymi,  

 o własnych informacji wywiadowczych,  

 związanych ze skutecznością działań przeciwnika,  

 o wstrzymanych lub przerwanych operacjach własnych, 

 o zestrzelonych samolotach oraz zagubionych pojazdach własnych, kiedy 

planowana jest lub właśnie realizowana misja ratownicza. 

Co ciekawe, zakazane było także informowanie o zasadach na podstawie których 

dziennikarze są zaangażowani w relacjonowanie działań militarnych [4.g.9] Wprowadzono 

także zakaz fotografowania i nagrywania materiałów zawierających wizerunki więźniów w 

sposób umożliwiający ich identyfikację
67

.  

                                            
67

 Ground Rules for Embedded with the US Forces…, passim. 



Cała zawartość umowy mogłaby zostać uznana za stosunkowo niegroźną (głównie, jak 

to wskazano powyżej, odnoszącą się do spraw bytowych i zwalniającą armię z ewentualnych 

roszczeń finansowych), gdyby nie fakt, iż władze gwarantują sobie wstrzymanie 

obowiązywania umowy, tj. odesłanie dziennikarzy do domu w przypadku złamania zasad [4], 

co uznać można za potencjalny mechanizm nacisku na dziennikarzy
68

. 

Jednocześnie obok dziennikarzy poruszających się z jednostkami liniowymi armii dla 

mediów przygotowana w Doha w Katarze centrum informacyjne (podobne do tego z Rijadu w 

Arabii Saudyjskiej), gdzie organizowano konferencje prasowe dla dziennikarzy z całego 

świata. 

Po zakończeniu operacji „Iracka Wolność” nie przerwano wysiłków zmierzających do 

kształtowania pozytywnego odbioru informacji związanych ze świeżo zakończoną 

interwencją oraz planami odbudowy Iraku.  

W 2005 roku „The New York Times” ujawnił, iż w prasie irackiej ukazały się 

publikacje dostarczone do redakcji przez waszyngtońską firmę PR – Lincoln Group, która 

środki na ten cel otrzymała z Pentagonu (np. w 2004 roku było to 5 milinów dolarów). 

Agencja płaciła za publikacje swoich materiałów grupie wybranych dziennikarzy, każdemu 

kilkaset dolarów miesięcznie. Dziennikarze ci zostali wybrani ponieważ, jak twierdzi „The 

New York Times”, ich publikacje nie były skierowane przeciw USA. Dziennikarze gazet 

przypomnieli także, iż „The Goverment Accountability Office” złamała amerykańskie prawo, 

przygotowując materiały, które wykorzystane zostały przez amerykańskie media bez 

wskazania, iż za produkcją wspomnianych materiałów stoi rząd
69

. Ujawnienie tych faktów 

podważyło wiarygodność amerykańskiej administracji i jej twierdzeń nie tylko w oczach 

Amerykanów, ale także obywateli Iraku. Co ciekawe informacje na temat działalności 

polskiej jednostki PSYOPS – Centralnej Grupy Działań Psychologicznych stacjonującej w 

Bydgoszczy, która prowadziła działania w Iraku, w ogóle nie wypłynęły na powierzchnię 
70

. 

Niestabilna sytuacja w Iraku objawiająca się w zamachach bombowych i porwaniach 

ludzi, naraziła władze krajów zaangażowanych w interwencję na masową krytykę opinii 

publicznej. Splot różnych wydarzeń doprowadził do wycofania się z Iraku m.in. jednostek 

hiszpańskich, bułgarskich i ukraińskich, a w końcu także i amerykańskich. Z drugiej jednak 

strony niestabilna sytuacja powodowała, iż dziennikarze nie mieli zbyt wiele możliwości na 

zdobywanie informacji poza obozami wojskowymi, w których przebywali. Śmierć polskiego 

                                            
68

 Tamże. 
69

 J. Gerth, S. Shane, U.S. Is Said to Pay to Plant Articles in Iraq Papers. „New York Times” 1.12.2005, s. A1. 
70

 A. Rawski, Lepienie pajęczej sieci, „Polska Zbrojna”, 2003, nr ???, strony??? [tekst w archiwum autora] 



dziennikarza Waldemara Milewicza, który wyruszył w teren z ekipą na nagranie materiału, 

tylko utwierdzało dziennikarzy, iż najbezpieczniej jest pracować na terenie wojskowych 

obozów i stamtąd nadać relacje, zdając się na oficerów prasowych i żołnierzy. 

 

Podsumowanie 

 

Jakie wnioski wypływają z opisanych powyżej działań na styku armia – media? 

Elementy składowe obowiązującego obecnie wzorca relacji na linii wojsko – dziennikarze to: 

 odejście po konflikcie w Wietnamie od pełnej swobody działalności dziennikarzy 

w trakcie konfliktów zbrojnych. Ceną za ograniczenia i kontrolę jest dostęp do 

informacji dla wybranych środowisk, nadawców, tytułów; 

 działalność sił zbrojnych na polu pozyskiwania opinii publicznej dla konfliktu 

zbrojnych opiera się na elementach pasywnych i aktywnych;  

- pasywne to udostępnianie dziennikarzom informacji, umożliwianie im 

przebywania na linii frontu na ściśle określonych zasadach;  

- aktywne to pozyskiwanie dziennikarzy, płacenie za korzystne publikacje, czy 

wreszcie wprowadzanie własnych ludzi, np. z oddziałów do walki 

psychologicznej do mediów. 

Wszystkie ze wspomnianych elementów zostały w tekście wskazane. Zdaniem autora 

należy oczekiwać, iż wypracowany paradygmat raczej nie ulegnie gwałtownym 

przekształceniom, co nie wyklucza jego ewolucji, tak jak miało to miejsce na przestrzeni 

ostatnich 40 lat.  Odbiorcom informacji, widzom i czytelnikom, pozostaje więc pamiętać iż 

informacje, z którymi mają do czynienia przeszły przez silne sito selekcji zarówno 

wojskowych, jak i samych dziennikarzy. Obraz wojny, który zatem oglądamy, jakkolwiek 

fascynuje ze względu na rozwój techniki, może być mocno zwodniczy i przypominać cienie 

w jaskini, o których pisał Platon w „Państwo”. 

 

 


