
Press market in Poland A.D. 2010 

Andrzej Adamski 

ABSTRACT: 

With the collapse of communism in 1989, the Polish press market has changed. In 
2010, the foreign press companies are the biggest press publishers in Poland. The 
article describes changes in Polish press after 1989 and shows the main players on the 
Polish press market, which are still fighting for their positions and are trying to attract 
new readers. 

KEYWORDS: Poland, press, history of the press in Poland, communism, free 
market, press companies in Poland, journals, newspapers. 

Poland is one of the biggest European countries. It is situated in central 
Europe and has about 38 million people.1 In 2009 it was publishing 50 titles 
of newspapers (nationwide and local) with the total circulation of 1168.3 
million copies (total single average circulation was 4563 thousand copies) and 
7160 titles of magazines with the total circulation of 1504.7 million copies 
(total single average circulation was 84095 thousand copies).2 It means that 
the Polish press market still has a big potential and is an important part of the 
democratic system. 

The Past and the Present 

The present shape of the press market in Poland is a result of multiple 
processes, started in 1989: the democratic changes in Polish political system 
and the fall of communism. Before 1989, the functioning of the press in 
Poland was based on an authoritarian doctrine (or further on its variant: 
communist doctrine of the media). According to this doctrine, the media 
belonged to the state, which was governed by the communist party. The party 
influenced the state, as well as everyday life of the citizens. As the mass 
media were propaganda tools, they were strictly controlled. They were to 
build national unity and mobilize society to receive aims presented by the 
communist party. Journalists were not allowed to criticize the party and the 
government; they could only show the government as a successful one. The 
important tools of controlling the media were: preventive censorship, 

                                                 
1 CENTRAL STATISTICAL OFFICE: Demographic Yearbook of Poland 2009. 
Warsaw: Central Statistical Office, 2010, p. 72. 
2 CENTRAL STATISTICAL OFFICE: Concise Statistical Yearbook of Poland 2010. 
Warsaw: Central Statistical Office, 2010, p. 270. 

 1 



licensing of the media and repressions.3 
From 1945 to 1989 Poland was governed by the communist party called “the 
Polish United Workers’ Party” (PZPR). The editing of the press was licensed. 
Most newspapers and magazines belonged to the organization called 
Workers’ Cooperative Publishing “Press-Book-Move” (RSW Prasa-Książka-
Ruch). About 95% of shares in RSW belonged to PZPR, i.e. nearly all the 
profits were picked by this party. There were about 250 titles of magazines 
and all (except 4) nationwide and regional newspapers edited in RSW. It was 
also the owner of 19 printing houses and 18 distribution companies.4 It means 
that RSW had practically a monopoly in editing the press in Poland.  
Before being edited, press publications were controlled by censorship - 
Central Press and Entertainment Board of Inspection which had its seat on 
Mysia Street in Warsaw (the capital of Poland). 
In 1989, after the negotiations between PZPR and political opposition, called 
“The Round Table”, PZPR agreed to semi-free parliamentary elections. As a 
result, the opposition won and succeed in changing Polish law, especially the 
Constitution. In January 1990, PZPR was dissolved. With the change of the 
socio-political system, the media law also altered. In 1990, two regulations 
were enacted. They concerned the liquidation of RSW and of censorship. 
Press law, stated in 1984, also changed. In 1992, the Law of Broadcasting was 
stated. Subsequently, other laws adjusting Polish law to European Union law 
were enacted. In 1997 the new Polish Constitution was introduced. According 
to it, the freedom of the press and other media in Poland is guaranteed. 
Censorship and licensing of the press are prohibited, yet licensing of 
broadcasting is accepted.5 Press titles must be registered only in the court. It’s 
not strictly defined, whether the online papers must be registered, or not. 
Now, the government is working on new regulations in this field.6  
In other words, we can say that “the main post-communist media 
developments include: privatization of the press sector, transformation of the 
state radio and television into public broadcasting organizations, licensing of 
the private broadcasters, influx of foreign capital on the Polish media market, 
and European integration of audiovisual media policies”7.  
As a result of the liquidation of RSW, Polish press titles had new owners. 

                                                 
3 MROZOWSKI, M.: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warsaw, 2001, p. 
195. 
4 GRAJEWSKI, A.:  Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego 
RSW. In: Więź 35 no. 11(1992), Warsaw, p. 43. 
5 MIELCZAREK, T.: Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania ma-
sowego w Polsce w latach 1989-2006. Warsaw: WAiP, 2007, p. 13. 
6 ADAMSKI, A.: Strony internetowe a wymóg rejestracji prasy. In: Państwo i Prawo 
no. 2(2010), Warsaw, p.  30-31. 
7 LARA, A.: Media Landscape – Poland. In: European Journalism Centre, [online], 
http://www.ejc.net/media_landscape/article/poland/ (accessed September 10, 2010). 

 2 



Numerous journals and magazines were bought by foreign media companies. 
They brought both capital and know-how. In editorial offices across the land a 
technical revolution took place: computerization of offices and a switch to 
offset print. New magazines in new market segments emerged.8. The Polish 
press market is still viewed as a young one, i.e. it is still changing. Multiple 
press titles edited before 1989 have fallen, but an increasing number of new 
ones are created.  
As a consequence, the Polish press market has been growing very 
dynamically since the first half of 1990s. The number of newspapers and 
magazines has increased by almost half, from 3,007 in 1990, to 4,340 in 1995. 
By 2001, there were already 5,837 press titles - nationwide and local ones (as 
stated before, today there are more than 7000 titles). The newspaper boom 
affected the local market to a great extent. However, the development of the 
Polish media is not a matter of a growing number of new titles. At the 
beginning of the 1990s, the press had to respond to various questions, such as: 
How to function in a free market? How to change the ways of thinking in 
managing the media?9  
After 20 years of transformation the Polish press differs significantly from the 
one of the 1990s. Now, it is free. Direct political influence on the press has 
ended. At present, “the state influence on the press is manifested in different 
forms of subsidies (financial support, exemption from VAT taxes, etc.) given 
to some periodicals (…). Nonetheless, there exists a problem of informal 
influence, which the world of politics has on the media contents, for example, 
hidden connections between publishers associations (or journalists alone) and 
the power centers”.10 

Companies 

Nowadays, it seems that almost everybody can be a press publisher in Poland. 
The press publishers are individual persons, private companies, state, local 
authorities and various levels of government, foundations, trade unions, socio-
cultural associations, and others.11 However in reality, publishing the press 

                                                 
8 MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Changes in the Polish media 
since 1989. In: Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Changes,in,the,Polish,media,since,1989.,515.html 
(accessed September 10, 2010). 
9 MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Development of a Free Press. 
In: Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Development,of,a,free,press,516.html (accessed September 
10, 2010). 
10 PRESS RESEARCH CENTRE (OBP): Political system and the media in Poland. 
In: Press Research centre, [online], http://www.obp.pl/03-raport/2001/Politics.htm 
(accessed September 10, 2010). 
11 DRZEWIECKI, P.: Prasa regionalna w Otwocku po 1989 roku. In: „Rocznik 

 3 



requires much funding. It means that only big companies can be perceived as 
serious players on the media market. Most media concerns owning the press 
titles in Poland are of the foreign origin. It is sometimes called “the media 
colonialism”.12 
The biggest press companies in Poland include: Agora, Bauer Media Group, 
Polskapresse Publishing Group, Ringier Axel Springer Poland, Mecom. 
Another press companies in Poland are: Gruner+Jahr Poland, Edipresse 
Poland, Marquard Media Poland and a few smaller: Cooperative Work 
“Polityka”, Media Platform Point Group (PMPG), Burda Media Poland, 
Bonnier Business, “Przekrój” Publishing House, United Entertainment 
Enterprises (ZPR) and Infor Businness. 6 of this all companies represent 
German capital, 6 – the Polish one, and the rest the British, Swedish and 
Swiss capital.  

The major Polish press companies  

Agora 

Agora was established in 1989 by Andrzej Wajda, Aleksander Paszyński and 
Zbigniew Bujak. The main reason why it was created was editing “Gazeta 
Wyborcza”, considered as “the first totally independent newspaper in post-
communist Poland”.13 Today, “Gazeta Wyborcza” is main press title of Agora 
and one of the biggest Polish newspapers. 
In 1993, the shareholder of Agora became American Company “Cox 
Enterprises”.14 It is said that “Cox was not only a source of capital, but also 
knowledge of the strategies best suited to developing modern media concerns. 
Gazeta's daily themed supplements are today, for example, one of the key 
elements of the overall product that turns sales turnover”.15 
In 1999, Agora went public in Warsaw. 
After success of “Gazeta Wyborcza”, Agora has consistently developed. In 
1996, it purchased a network of local radio stations. In 2002, the outdoor 
advertising company A.M.S. was also bought by Agora. It is also present on 
the field of the Internet.16 

                                                                                                                     
Otwocki”, 2008, vol. X, p. 177. 
12 ONISZCZUK, Z.: Strefy wpływu kapitału niemieckiego w polskich mediach. Chap. 
in: WOLNY-ZMORZYŃSKI K., FURMAN, W., NIERENBERG, B., MARSZA-
ŁEK-KAWA, J.: Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku. 
Toruń: Adam Marszałek, 2010, p. 197. 
13 LARA, A.: Media Landscape – Poland. Op. cit. [online]. 
14 KLIMKIEWICZ, B., ed.: Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz nieza-
leżność mediów. Kraków: WUJ, 2003, p. 73. 
15 MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Development of a Free Press. 
Op. cit. [online]. 
16 KLIMKIEWICZ, B., ed.: op. cit., p. 73. 

 4 



Nowadays, Agora is one of the biggest media companies in Poland. It owns 
the following media: 

 Edited press: nationwide newspaper “Gazeta Wyborcza” with 
circulation of about 430,000 copies (about 296,000 sold) in 2010, 
July17; “Metro” (complimentary nationwide newspaper) with 
circulation of circa 390,000. In addition, 15 various journals. From 
November 2005 to February 2006 Agora was editing a daily tabloid 
“Nowy Dzień”. However, it didn’t succeed and hence, was closed 
after 102 days since its debut on Polish press market.18 

 Radio: Agora is a  major shareholder of cross-regional radio station 
TOK FM. The company has also 26 regional radio stations, divided 
into 2 networks: “Złote Przeboje” and “Roxy FM”. 

 The Internet: The portfolio of Agora is very rich. It has inter alia, a 
portal “gazeta.pl”, announcement service “trader.com”, blog site 
box.pl” and other. 

In addition, Agora owns the outdoor advertising company A.M.S., 3 printing 
houses and satellite TV channel “TUBA TV”19. 
In 2002, Agora was linked to “the Rywin affair” – after the owners of Agora 
received the proposal for corruption (the well-known Polish film producer 
Lew Rywin offered help in stopping the government to amend law. Those 
changes were harmful for Agora, because they could prevent Agora’s plans 
from buying the shares in Polsat - Polish private TV station). In December 
2002 “Gazeta Wyborcza” published the article “Przychodzi Rywin do 
Michnika” (“Rywin is coming to Michnik”), which revealed the 
aforementioned proposal. Consequently, the Investigative Commission of 
Parliament was established. However, the report of the Commission still 
remains numerous doubts.  

Bauer Media Group  

The Bauer Media Group portrays himself as the biggest editor of magazines in 
Poland on its Internet site, www.bauer.pl. The company also owns RMF FM – 
a radio group, which is the biggest one in Poland in terms of audience; the 
Internet portal “interia.pl” – one of the three biggest ones in Poland. It is also 
the co-owner of the largest companies for direct sales “Klub dla Ciebie” on 

                                                 
17 ASSOCIATION OF PRESS DISTRIBUTION CONTROL (ZKDP): Information 
about press circulation and distribution in Poland in 2010, July, [online], 
https://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicData (accessed September 22, 
2010). 
18 ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Guide for students of University of Cardinal 
Stefan Wyszyński  in Warsaw (typescript). Warsaw, 2010, p. 69. 
19 Ibid, p. 45-46. 

 5 



the Polish market.20 
The Bauer Media Group started its business on the Polish press market in 
1991. Its first magazine was “Bravo”. Afterwards, it has developed its 
portfolio. Today, the main segments of Bauer’s press are: tv-guides (Bauer is 
said as a potentate on the Polish press  market in this field), women’s press, 
youth newspapers, computer press, automotive newspapers, true stories 
press.21   
The Bauer Media Group edits 33 titles, which are sold in 350 million of 
copies per year.22 Since May, 2009, Bauer has also 79% of shares in Phoenix 
– the Polish company, which owns 28 magazines, especially in true-stories 
segment.23 
Bauer was only the newspaper publisher in Poland before 2006. In 2006, it 
purchased a nationwide radio station RMF FM from Polish businessman 
Stanisław Tyczyński. Now, it has the whole radio group, known as “RMF 
Group”. It includes nationwide radio station RMF FM and two networks of 
local stations for different audience: RMF Maxxx and RMF Classic. From the 
beginning RMF FM was linked  to the portal “Interia.pl”, which now also 
belongs to Bauer. One of the elements of RMF Group is also online music 
platform “Miasto muzyki”.24 
Additionally, the Bauer Media Group owns two printing houses. 

Mecom 

Mecom is a new player on the Polish press market. It is a British company. 
According to its official website, “Mecom Group plc is a European content 
and consumer business. The Group owns over 300 printed titles and over 200 
websites in its four divisions, with substantial operations in the Netherlands, 
Denmark, Norway and Poland”.25 Mecom bought all its assets in Poland in 
2006, from Norwegian company Orkla Media for about 920-930 million 
euro.26 The Polish division of Mecom owns 25 titles. It operates 51 websites 

                                                 
20 THE BAUER MEDIA GROUP: Internet official site, [online], http://www.bauer.pl 
(accessed September 23, 2010). 
21 KLIMKIEWICZ, B., ed.: op. cit., p. 75. 
22 THE BAUER MEDIA GROUP: Wydawnictwo Bauer, [online], 
http://www.bauer.pl/c_article.php/cmkid,2/pt,4/title,Wydawnictwo/ (accessed 
September 23, 2010). 
23 ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Op. cit., p. 44. 
24 Ibid, p. 42-43. 
25 THE MECOM GROUP PLC: Business overview. Official Website,  [online], 
http://www.mecom.com/Businessoverview.aspx (accessed November 01, 2010). 
26 WIRTUALNEMEDIA.PL: Mecom coraz bliżej Orkla Media, [online], 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mecom-coraz-blizej-orkla-media (accessed 
November 01, 2010); RZECZPOSPOLITA: Grupa zmieni właściciela w przyszłym 
tygodniu. The Rzeczpospolita Online Editions Archive, [online], http://new-

 6 



and 8 small print plants which print both Group and third-party publications 
as well.27 The Mecom’s Polish division comprises wholly-owned Media 
Regionalne regional newspaper and content business, and 51 per cent share of 
Presspublica (the remaining shares are owned by Przedsiębiorstwo 
Wydawnicze Rzeczpospolita SA). Media Regionalne is the second-largest 
regional daily newspaper publisher in Poland (current name was given to it in 
2006, before it was named “Orkla Media”). Presspublica is the owner of 
“Rzeczpospolita”, one of the most respected titles of the opinion press in 
Poland.28 Furthermore, Presspublica is the owner of  a small business of the 
newspaper daily “Gazeta Giełdy Parkiet”, a regional daily “Życie Warszawy” 
and two printing houses.29 Media Regionalne’s portfolio includes 9 regional 
dailies, 2 regional weeklies, 9 regional free-sheets. It also operates a number 
of websites. Media Regionalne also owns the "Moje Miasto", which is a 
combination of local weekly freesheet and local community website. 
Launched in Szczecin area in 2007, it has expanded its reach to Lublin and 
currently has 16 stand-alone local community websites in the biggest cities in 
Poland (status April, 2009).30  

Polskapresse Publishing Group 

The owner of Polskapresse Publishing Group is the German company 
Verlagsgruppe Passau. In 1994, it bought shares in 8 of the biggest Polish 
regional newspapers from French concern of Robert Hersant.31 In 2007, the 
aforementioned regional newspapers (except for “Express Ilustrowany” in 
Łódź, which is a tabloid) were merged in nationwide newspaper “Polska The 
Times”, published with co-operation with “The Times”. A new regional 
editions of “Polska The Times” was created In the regions, where 
Polskapresse didn’t have its dailies. But this new project didn’t succeed: in 
2009, March 9 of them were closed.32  

                                                                                                                     
arch.rp.pl/artykul/642110.html (accessed November 01, 2010). 
27 THE MECOM GROUP PLC: Poland. Official Website, [online], 
http://www.mecom.com/poland.aspx (accessed November 01, 2010). 
28 Ibid. 
29 THE MECOM GROUP POLSKA: Presspublica. Official Website, [online], 
http://mecom.com.pl/mecom/polska/media/presspublica (accessed November 01, 
2010). 
30 THE MECOM GROUP PLC: Media Regionalne Business Overview. Official 
Website, [online], 
http://www.mecom.com/Media%20Regionalne%20Business%20Overview.aspx 
(accessed November 01, 2010). 
31 DĄBROWSKA-CENDROWSKA O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w 
latach 1989-2008. Warszawa: Elipsa, 2009, p. 63. 
32 WIRTUALNEMEDIA.PL: Polska' już nie ogólnopolska, [online], 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-juz-nie-ogolnopolska (accessed October 

 7 



Apart from “Polska The Times”, Polskapresse publishes a free newspaper 
“Echo Miasta” in 7 of the biggest Polish cities. Furthermore, it owns six 
printing houses. 

Ringier Axel Springer Poland 

Among many German press concerns in Poland, Axel Springer  started its 
activity in Poland at the latest (in 1994), after Burda, G+J and Bauer.33 In July 
2010, Axel Springer AG and Ringier AG merged their companies in Poland, 
Czech, Hungary, Slovakia and Serbia. The new company is known as Ringier 
Axel Springer Media AG.34 
Initially Axel Springer was not interested in publishing the opinion press. It 
published popular magazines.  In 2003, it started publishing the yellow daily 
“Fakt”. In 2006, the next daily newspaper of Axel Springer appeared on the 
Polish press market. It was expected to be a strong rival of “Gazeta 
Wyborcza” and was titled “Dziennik. Polska-Europa-Świat”. Now, at the end 
of 2010, “Fakt” with circulation 582,000 and 434,000 sold copies is the leader 
in Polish dailies.35 “Dziennik. Polska-Europa-Świat” in 2009 was sold to 
Polish concern Infor Business and was merged with the other newspaper – 
“Gazeta Prawna”. Now it’s titled “Dziennik-Gazeta Prawna” and is the typical 
economic newspaper. 
Since 2001, Axel Springer has published the weekly opinion magazine 
“Newsweek Polska”. It is being published on the license of the Newsweek 
Inc. and has a circulation  of 190,000 (114,000 copies sold).36 
In June 2007, Axel Springer exchanged 4 women’s magazines for the 
nationwide sport daily newspaper “Przegląd Sportowy” and regional one 
“Sport” with Marquard Media Poland.37  

Another press companies in Poland 

Agora, Bauer, Polskapresse, Mecom and Ringier Axel Springer are the 
biggest companies in the Polish press market. However, another press 
companies also operate within it.  
The Bonnier Business Press is the Swedish company. It has an international 

                                                                                                                     
31, 2010). 
33 DĄBROWSKA-CENDROWSKA O., op. cit., p. 53. 
34 AXEL SPRINGER POLAND: Start środkowoeuropejskiego joint venture - Ringier 
Axel Springer Media AG, [online], http://www.axelspringer.pl/prasa,Start-
srodkowoeuropejskiego-joint-venture-Ringier-Axel-Springer-Media-AG,1785,1.html 
(accessed October 31, 2010). 
35 ASSOCIATION OF PRESS DISTRIBUTION CONTROL (ZKDP): op. cit., 
[online]. 
36 Ibid. 
37 ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Op. cit., p. 46-47. 

 8 



range: it has its press and online titles in Bulgaria, Denmark, Estonia, 
Lithuania, Poland, Slovenia, Russia and Ukraine.38 In Poland, it publishes 
business daily newspaper “Puls Biznesu” as well as medical bi-weekly 
journals “Puls Medycyny” and “Puls Farmacji”. It also owns a portal “pb.pl”, 
which is addressed to the members of the business community.  
Burda Media Poland is the first German media company which entered into 
the Polish market after 1989. It started its activity in Poland in 1990. After 
several transformations (including the fusion with Hachette Filipacchi Poland 
in 2006), today Burda Media Poland publishes more than ten magazines (first 
of all, bi-weeklies and monthlies). A vast majority of them is addressed to 
women, but there are computer magazines and Polish edition of “Top Gear” 
as well.39  
Edipresse Poland represents a Swiss capital. Now it publishes 20 magazines, 
especially female and parental. In 2009, Edipresse sold the weekly opinion 
magazine “Przekrój” to Grzegorz Hajdarowicz – Polish businessman, and also 
sold the magazine “Hot Moda&Shopping” to the Marquard. In return, 
Edipresse bought three other magazine: “Pani domu” (female hint magazine), 
“Cienie i blaski” and “Sekrety serca” (true stories magazines).40  
Gruner+Jahr Poland publishes 10 magazines (female, gourmet and travel 
profile). Marquard Media Poland publishes 8 magazines – it is noteworthy 
that it has two male magazines (CKM and Playboy). Moreover, it publishes 
some female magazines. 
Infor Businness is a publisher of business-economic profile newspaper 
“Dziennik-Gazeta Prawna”. Another Polish nationwide newspaper is a tabloid 
“Super Express”, which is published by “Murator” – a part of United 
Entertainment Enterprises (ZPR). “Murator” is a publishing house, specialized 
mainly in interior press. “Super Express” was published by ZPR and Bonnier 
Business a few years ago. Now, it is owned by ZPR only. In addition, ZPR 
operates also on the radio market in Poland and it is known as the owner of 
the Time Radio Group, which includes radio networks such as “Eska”, “Eska 
Rock” and “Radio Wawa”.41  
It is interesting, that the biggest Polish weekly opinion magazines are not 
(except of “Newsweek Polska”) published by the big press companies. 
“Polityka”, which has circulation of 190,000 (and 143,000 copies sold) 
[ZKDP 2010], is published by Cooperative Work “Polityka”. “Wprost” was 
published by AWR “Wprost” until the end of 2009, but now Media Platform 
Point Group (PMPG) its owner. PMPG is Polish company, created by a young 

                                                 
38 BONNIER BUSINESS PRESS: About BPP, [online], 
http://www.bonnierbusinesspress.com/?id=10340 (accessed September 23, 2010). 
39 ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Op. cit., p. 53; DĄBROWSKA-CENDROWSKA 
O., op. cit., p. 41-43. 
40 ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Op. cit., p. 50-51. 
41 Ibid, p. 48. 

 9 



businessman Michał Lisiecki. “Przekrój” is published by “Przekrój” 
Publishing House, owned by Grzegorz Hajdarowicz, who bought this 
magazine from Edipresse in 2009. Additionally, there are two nationwide 
weekly magazines published by the Catholic Church: “Gość Niedzielny”, 
which has the biggest circulation between Polish opinion weeklies (200,000 
copies - 132,000 copies sold).42 and “Niedziela”, which circulation is not 
precisely known (according to data provided by the publisher it has 
circulation about 170,000). It is believed, however, that the Church in Poland 
has a much worse position as publisher of the press than before World War 
II.43 
 
The Polish press market is a young one. This is why it is very dynamic. 
Foreign media companies (especially German ones) are of a particular 
importance on it. Additionally, it can be noticed that there are two phenomena 
on the Polish press and media market. They are known all over the world as 
consolidation and convergence. The former is connected with large media 
companies buying smaller ones. The latter refers to companies combining the 
ownership of the press titles with the possession in other media.44 [Poland 
2010c].  

Fr. Andrzej Adamski, PhD. 
University of Cardinal Stefan Wyszyński in Warsaw, Theological Faculty 
Institute of Media Education and Journalism 
ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa 
POLAND 
e-mail: a.adamski@uksw.edu.pl 
tel.: +48 502 286 515 
 

                                                 
42 ASSOCIATION OF PRESS DISTRIBUTION CONTROL (ZKDP): op. cit., 
[online]. 
43 ŁĘCICKI, G.: Media katolickie w III Rzeczypospolitej (1989-2009). In: "Kultura - 
Media - Teologia", 2010( 2) nr 2, p. 115-117, [online:] http://www.kmt.uksw.edu.pl 
(accessed December 10, 2010). 
44 MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Consolidation of the media 
market. Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Consolidation,of,the,media,market,519.html (accessed 
September 10, 2010). 

 10 

mailto:a.adamski@uksw.edu.pl


References: 
ADAMSKI, A.: Strony internetowe a wymóg rejestracji prasy. In: Państwo i Prawo 
no. 2(2010), Polska Akademia Nauk – Komitet Nauk Prawnych, Warsaw, p.  30-43. 
ISSN 0031-0980. 
ADAMSKI, A.: Media w Polsce. Guide for students of University of Cardinal Stefan 
Wyszyński  in Warsaw (typescript). Warsaw, 2010. 
ASSOCIATION OF PRESS DISTRIBUTION CONTROL (ZKDP): Information 
about press circulation and distribution in Poland in 2010, July, [online], 
https://www.teleskop.org.pl/zkdp/index.jsp?p=publicData (accessed September 22, 
2010).  
AXEL SPRINGER POLAND: Start środkowoeuropejskiego joint venture - Ringier 
Axel Springer Media AG, [online], http://www.axelspringer.pl/prasa,Start-
srodkowoeuropejskiego-joint-venture-Ringier-Axel-Springer-Media-AG,1785,1.html 
(accessed October 31, 2010). 
BONNIER BUSINESS PRESS: About BPP, [online], 
http://www.bonnierbusinesspress.com/?id=10340 (accessed September 23, 2010). 
CENTRAL STATISTICAL OFFICE: Concise Statistical Yearbook of Poland 2010. 
Warsaw: Central Statistical Office, 2010. 
CENTRAL STATISTICAL OFFICE: Demographic Yearbook of Poland 2009. 
Warsaw: Central Statistical Office, 2010. 
DĄBROWSKA-CENDROWSKA O., Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w 
latach 1989-2008. Warszawa: Elipsa, 2009. ISBN 978-83-7151-843-0. 
DRZEWIECKI, P.: Prasa regionalna w Otwocku po 1989 roku. In: „Rocznik Otwoc-
ki”, 2008, vol. X, p. 177-187. ISSN 1429-4303. 
GRAJEWSKI, A.:  Bitwa o prasę. Krótki zarys likwidacji koncernu prasowego RSW. 
In: Więź 35 no. 11(1992), Warsaw, p. 43-60. (no ISSN, Index No. 381489). 
KLIMKIEWICZ, B., ed.: Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależ-
ność mediów. Kraków: WUJ, 2003. ISBN: 83-233-1960-X. 
LARA, A.: Media Landscape – Poland. In: European Journalism Centre, [online], 
http://www.ejc.net/media_landscape/article/poland/ (accessed September 10, 2010). 
ŁĘCICKI, G.: Media katolickie w III Rzeczypospolitej (1989-2009). In: "Kultura - 
Media - Teologia", 2010( 2) nr 2, p. 112-122, [online:] http://www.kmt.uksw.edu.pl 
(accessed December 10, 2010). ISSN 2081-8971. 
MIELCZAREK, T.: Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania maso-
wego w Polsce w latach 1989-2006. Warsaw: WAiP, 2007. ISBN 978-83-60807-18-
7. 
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Development of a Free Press. 
In: Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Development,of,a,free,press,516.html (accessed September 
10, 2010). 
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Changes in the Polish media 
since 1989. In: Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Changes,in,the,Polish,media,since,1989.,515.html 
(accessed September 10, 2010). 
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF POLAND: Consolidation of the media 
market. Official Promotional Website of the Republic of Poland, [online], 
http://www.poland.gov.pl/Consolidation,of,the,media,market,519.html (accessed 
September 10, 2010). 

 11 



 12 

MROZOWSKI, M.: Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. Warsaw, 2001. ISBN 
83-88766-13-9. 
ONISZCZUK, Z.: Strefy wpływu kapitału niemieckiego w polskich mediach. Chap. in: 
WOLNY-ZMORZYŃSKI K., FURMAN, W., NIERENBERG, B., MARSZAŁEK-
KAWA, J.: Prawo, etyka czy rynek? Zmiany w polskich mediach po 1989 roku. To-
ruń: Adam Marszałek, 2010. ISBN 978-83-7611-634-1. 
PRESS RESEARCH CENTRE (OBP): Political system and the media in Poland. In: 
Press Research centre, [online], http://www.obp.pl/03-raport/2001/Politics.htm 
(accessed September 10, 2010).  
RZECZPOSPOLITA: Grupa zmieni właściciela w przyszłym tygodniu. The 
Rzeczpospolita Online Editions Archive, [online], http://new-
arch.rp.pl/artykul/642110.html (accessed November 01, 2010). ISSN 0208-9130. 
THE MECOM GROUP PLC: Business overview. Official Website,  [online], 
http://www.mecom.com/Businessoverview.aspx (accessed November 01, 2010). 
THE MECOM GROUP PLC: Poland. Official Website, [online], 
http://www.mecom.com/poland.aspx (accessed November 01, 2010). 
THE MECOM GROUP POLSKA: Presspublica. Official Website, [online], 
http://mecom.com.pl/mecom/polska/media/presspublica (accessed November 01, 
2010). 
THE MECOM GROUP PLC: Media Regionalne Business Overview. Official 
Website, [online], 
http://www.mecom.com/Media%20Regionalne%20Business%20Overview.aspx 
(accessed November 01, 2010). 
THE BAUER MEDIA GROUP: Internet official site, [online], http://www.bauer.pl 
(accessed September 23, 2010). 
THE BAUER MEDIA GROUP: Wydawnictwo Bauer, [online], 
http://www.bauer.pl/c_article.php/cmkid,2/pt,4/title,Wydawnictwo/ (accessed 
September 23, 2010). 
WIRTUALNEMEDIA.PL: Polska' już nie ogólnopolska, [online], 
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-juz-nie-ogolnopolska (accessed October 
31, 2010). 
 
 


