Przeglądaj według autora "Atroszko, Bartosz"
-
Academic performance of Polish students from the perspective of the Self-Determination Theory
Atroszko, Paweł; Atroszko, Bartosz (EDIS - Publishing Institution of the University of Zilina, 2014)The aim of this paper is to analyze the application potential of the Self-Determination Theory in understanding academic performance of Polish students. The theory posits that human functioning depends on fulfilling three ... -
Co zniechęca studentów pedagogiki do zaangażowania w naukę na studiach?
Atroszko, Bartosz (Magnanimitas, 2020)Celem badania, którego wyniki zostały przedstawione w niniejszym artykule, było udzielenie odpowiedzi na pytanie o czynniki zniechęcające studentów pedagogiki do zaangażowania w naukę na studiach. Badanie ankietowe ... -
A comparison of general education students and special education students in terms of self-efficacy and hopelessness
Atroszko, Bartosz; Swarra, Agnieszka; Sendal, Luiza (Sciemcee, 2017-03)The aim of this study was to compare general education students and special education students in terms of selfefficacy and sense of hopelessness. Two hypotheses were put forward. Hypothesis 1: Special education students ... -
Cyniczna wrogość wśród studentów – podsumowanie wstępnych badań
Sawicki, Artur; Mokosińska, Monika; Atroszko, Bartosz; Malinowska, Sylwia (Wydawnictwo Athenae Gedanenses, 2015)Artykuł jest podsumowaniem wstępnych badań dotyczących związku cynicznej wrogości z różnymi zmiennymi psychologicznymi: poziomem doświadczanego stresu, stosowaniem poszczególnych strategii radzenia sobie ze stresem, ... -
Dimensions of maladaptive perfectionism as mediators of the relationship between social anxiety and examination stress
Wróbel, Wiktor; Bereznowski, Piotr; Raczyńska, Aleksandra; Atroszko, Bartosz (Młodzi Naukowcy, 2016)This study aimed to examine whether the dimensions of dysfunctional perfectionism mediate the relationship between social anxiety and examination stress. On the grounds of previous studies and social anxiety ... -
Dlaczego uczniowie polskich szkół są przeciążeni nauką?
Atroszko, Bartosz (Magnanimitas, 2021)Na podstawie dotychczas prowadzonych badań można sformułować wniosek, że uczniowie polskich szkół czują się przeciążeni nauką. Celem niniejszego artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie o przyczyny zaistnienia ... -
Do young people trust Wikipedia?
Atroszko, Bartosz (EDIS - Publishing Institution of the University of Zilina, 2015)Wikipedia is a repository of Open Educational Resources. There are many misunderstandings and false information about the Open Educational Resources. It is a worrying situation for us because the Open Educational Resources ... -
Educational changes and barriers to change in the statements of teachers-innovators and non-innovators
Atroszko, Bartosz (Uniwersytet Gdański; Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, 2023)The aim of the article is to present the differences in the way of thinking about educational change and its barriers between teachers-innovators and non-innovators. The former understood the concept of educational change ... -
Further validation of single-item self-report measure of satisfaction with life
Atroszko, Paweł A.; Sawicki, Artur; Mąkinia, Aleksandra; Atroszko, Bartosz (Sciemcee, 2017-03)Valid, reliable and easily applied measures of well-being are essential in large surveys concerning public health, education and psychology. General satisfaction with life is often measured in such surveys. Previous studies ... -
Innowacje edukacyjne jako element rozwoju gospodarki opartej na wiedzy w Polsce
Atroszko, Bartosz; Atroszko, Paweł (Magnanimitas, 2013)Współczesne przemiany cywilizacyjne stanowią wyzwanie dla wszystkich systemów edukacyjnych. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy, a w dalszej perspektywie społeczeństwa wiedzy, czyni sektor edukacji nie tylko kluczowym ... -
Innowacje edukacyjne w polskiej szkole - szanse i zagrożenia
Atroszko, Bartosz; Atroszko, Paweł (Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 2014)Polskie szkolnictwo zmaga się z wieloma problemami. Najważniejszym z nich jest to, że szkoła nie rozwija w uczniach kompetencji kluczowych, najbardziej potrzebnych we współczesnym społeczeństwie. Niewydolność szkoły jest ... -
Kompetencje w zakresie uczenia się jako korelaty postaw obywatelskich
Atroszko, Paweł Andrzej; Atroszko, Bartosz (Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2014)Rozwój postaw obywatelskich i zaangażowania społecznego jest związany ze wzrostem poziomu wykształcenia. W świetle dotychczasowej wiedzy wydaje się również prawdopodobne, że nie tylko formalne wykształcenie, jego treść ... -
Konstruktywizm jako źródło inspiracji dla rozwoju współczesnej edukacji nauczycieli
Atroszko, Bartosz (Magnanimitas, 2018)Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie dlaczego konstruktywizm może być i faktycznie jest źródłem inspiracji dla rozwoju współczesnej edukacji nauczycieli. Z konstruktywizmem wiążą się określone implikacje o charakterze ... -
Krótka charakterystyka modelu kształcenia dominującego w polskim szkolnictwie
Atroszko, Bartosz; Malinowska, Sylwia (Magnanimitas, 2015-12)Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na następujące pytanie: Jakie są cechy charakterystyczne modelu kształcenia dominującego w polskim szkolnictwie? Wyróżniliśmy kilka najbardziej charakterystycznych – ... -
Measurement invariance between student and employee groups of the Polish version of the Mini-IPIP Scale for Big Five personality traits
Czerwiński, Stanisław K.; Uzarska, Aleksandra; Atroszko, Bartosz (Magnanimitas, 2019)Short scales are becoming increasingly popular in social and behavioral sciences. Often times they are convenient, valid and reliable which makes them particularly useful in certain contexts, such as large scale surveys. ... -
Metody wprowadzania zmian w oświacie: próba systematyzacji pojęć
Atroszko, Bartosz (Magnanimitas, 2016-12-16)Celem artykułu jest usystematyzowanie pojęć związanych z wprowadzaniem zmian w oświacie. Pojęcia odnoszące się do zmieniania oświaty, takie jak rewolucja edukacyjna, reforma czy innowacja, często są używane w sposób mało ... -
Moderating effect of emotions on the relationship between learning competencies and meaning in life among university students
Balcerowska, Julia; Biernatowska, Adriana; Pianka, Luiza; Atroszko, Bartosz (Młodzi Naukowcy, 2016)The aim of this study was to examine if emotions moderate the relationship between learning competences and the meaning in life. Learning competences have two components: the first one is the knowledge and ... -
Moderating effect of learning enjoyment on the relationship between learning self-efficacy and emotions among university students
Balcerowska, Julia; Biernatowska, Adriana; Pianka, Luiza; Atroszko, Bartosz (Młodzi Naukowcy, 2016)The aim of this study was to examine whether learning enjoyment moderates the relationship between learning self-efficacy and emotions. Learning competences have two components: the first one is ... -
Moderating effect of locus of control on the relationship between Schwartz’s security value and cynical hostility among university students
Bagińska, Paulina; Mąkinia, Aleksandra; Mokosińska, Monika; Atroszko, Bartosz (Młodzi Naukowcy, 2016)The aim of this article is to summarize and supplement previous research that reveals more about the nature of cynical hostility and its possible predictors. Cynical hostility is a trait characterized mainly by negative ... -
The most important values for pedagogy and special education students
Atroszko, Bartosz; Sawicki, Artur; Mąkinia, Aleksandra (Sciemcee, 2017-03)There were two aims of this study. The first was to investigate what are the most important values for general education (pedagogy) students and special education students in terms of S. H. Schwartz Theory of Basic Human ...