Wyświetlanie pozycji 1-9 z 9

    • Butō-fu. Obraz w umyśle, obraz w ciele 

      Zamorska, Magdalena (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, 2013)
      Charakterystyczna dla japońskiego butō technika – wcielanie obrazu – ma wiele wariantów. Techniki wykorzystywane w treningu butō są narzędziem służącym własnej przemianie i jej katalizatorem. Reakcje ideokinetyczne i ...
    • Butō: rubieże kultur, pogranicza dyscyplin, transgresje ciał 

      Zamorska, Magdalena (Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, 2010)
      Butō to współczesny teatr tańca, który narodził się na gruncie japońskiej tradycji teatralnej, zachodniej ewolucji tańca oraz eksperymentów, będących udziałem dwudziestowiecznych performerów. Formował się jako wyraz buntu ...
    • Japoński taniec przemiany – butō w Polsce 

      Zamorska, Magdalena (Instytut Książki, 2010)
      Taniec butō pojawił się w Polsce dzięki artystom japońskim i europejskim, którzy nie tylko prezentowali fascynujące, przerażające i przede wszystkim inspirujące spektakle, ale również dzielili się swoimi umiejętnościami i ...
    • Neozakorzenianie. Buto jako ponowoczesna strategia 

      Zamorska, Magdalena (Stowarzyszenie Antropologiczne "Archipelagi Kultury" i Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, 2009)
      Człowiek nowoczesny poszukiwał własnej tożsamości rozumianej jako prawda o sobie samym. W czasach ponowoczesnych nowożytna idea prawdy zdewaluowała się. Znajomość własnej tożsamości jest równoznaczna ze świadomością ...
    • Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy butō 

      Zamorska, Magdalena (Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2013)
      In the book Present with the body. e technique of Polish buto dancers I cover the practices of Polish buto dancers and I create a model of buto training. e analysis of available material led me to the conclusion that ...
    • Performatywność procesu twórczego i jego neurobiologiczne podstawy 

      Zamorska, Magdalena (Wydawnictwo LIBRON, 2013)
      W artykule pojawia się po pierwsze kwestia nieuniknionego ucieleśnienia wszelkich praktyk performatywnych, a po drugie zagadnienie przekształcenia świadomości zarówno performera, jak i widza (w paradygmacie performatywnym: ...
    • Polskie odsłony butō 

      Zamorska, Magdalena (Instytut Muzyki i Tańca, 2012)
      W artykule autorka rekonstruuje trening(i) polskich tancerzy butō, zyskujące odmienne formy również ze względu na zróżnicowanie towarzyszących im praktyk. Po zetknięciu się z tańcem butō artyści wybrali różne ścieżki: ...
    • Taniec Okrucieństwa. Butō jako realizacja projektu Antonina Artauda 

      Zamorska, Magdalena (Narodowe Centrum Kultury, 2011)
      Antonin Artaud’s Theatre of Cruelty and Tatsumi Hijikata’s dance Ankoku butoh are both expressions of the revolt against the Western assumptions of stage art which degrade a human being and kill the lively texture of the ...
    • Transkulturowość butō. Japonia, Welsch i pytania o tożsamość 

      Zamorska, Magdalena (Uniwersytet Wrocławski, 2010)
      The Cultural Potential of Buto: On the Conception of Transculturality in Wolfgang Welsch — In the buto dance, born originally in Japan after the Second World War, the performer is devoid of his social identity and concentrates ...