Kontrola przedsiębiorcy w prawie antymonopolowym
Streszczenie
Artykuł poświęcony jest kwestiom kontroli prowadzonej u przedsiębiorców na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (ustawy antymonopolowej) zwłaszcza że rozwiązania prawne w tym zakresie uległy istotnym zmianom w ostatnich latach. Przepisy dotyczące kontroli, których podstawę stanowią regulacje zawarte w art. 105a - 105h ustawy antymonopolowej stosunkowo głęboko wkraczają w sferę wolności gospodarczej. Z tego punktu widzenia stosowanie tych regulacji przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencki i Konsumentów powinno być oparte na ścisłej realizacji przyznanych uprawnień oraz braku domniemywania dodatkowych uprawnień. Dodatkowo zasygnalizowane zostaną podstawowe regulacje prawne z zakresu europejskiego prawa konkurencji, które mogą stanowić podstawę kontroli polskich przedsiębiorców podejmowanej przez Komisję Europejską.
Zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP wszelkie środku ingerencji w gwarantowaną w ustawie zasadniczej wolność gospodarczą przedsiębiorcy muszą być odpowiednie, konieczne i współmierne do realizacji zamierzonego celu. Wymogowi zasady proporcjonalności powinien odpowiadać również sposób przeprowadzenia kontroli przez Prezesa UOKiK. Nawiązując do wskazanej wyżej decyzji administracyjnej, warto zaznaczyć, że na podstawie art. 106 ust. 2 pkt 3 ustawy antymonopolowej, Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną, stanowiącą równowartość 50 mln euro, jeżeli przedsiębiorca choćby nieumyślnie nie współdziała w toku prowadzonej kontroli z organem antymonopolowym.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.