Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrabijas, Krystian
dc.contributor.authorWanat, Leszek
dc.date.accessioned2016-08-25T07:11:56Z
dc.date.available2016-08-25T07:11:56Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/10229
dc.description.abstractZakres pojęcia „miasto”, zwykle zróżnicowany, zależnie od epoki, ujęcia lub kontekstu, posiada jednak pewne cechy wspólne. Łączy je "communio", termin odnoszący się do wspólnoty, społeczności ludzi, która w każdym czasie i w każdym ujęciu tworzy miasto. Rezygnacja z upodmiotowienia pojęcia „miasto” prowadzić może do ograniczenia, a nawet destrukcji tego obszaru badań. Z kolei inspirację do przyjęcia perspektywy antropologicznej stanowi motto wielu współczesnych programów rewitalizacji obszarów miejskich, przypisywane Augustynowi z Hippony: "miasta składają się nie tylko z ulic i domów, ale przede wszystkim z ludzi, ich marzeń i nadziei”. Z pism Aureliusza Augustyna, jednego z Ojców Kościoła Łacińskiego, wyłaniają się źródła biblijnego miasta. Stanowią je pierwsze ludzkie wybory, które okazały się wyborem zła. „Pismo Święte uczy, że na początku dziejów Adam i Ewa zbuntowali się przeciw Bogu, a Kain zabił swego brata Abla (por. Rdz 3-4). O pierwszym mieście, założonym przez Kaina, które dla Augustyna jest także pierwowzorem państwa ziemskiego, przypomina Księga Rodzaju: „Kain zbliżył się do swej żony, a ona poczęła i urodziła Henocha. Gdy Kain zbudował miasto, nazwał je imieniem swego syna: Henoch.” (Rdz 4, 17). Miasto – państwo ziemskie Kaina jest, jak zauważa Augustyn, społecznością ludzi odwróconych od Boga, a zarazem od Państwa Bożego, stanowiącego, jako owoc aktu stworzenia, społeczność ludzi i aniołów pozostających w komunii z Bogiem i między sobą. Tymczasem w rzeczywistości ziemskiej między oboma państwami panuje spór, którego metasymbolem jest zbrodnia Kaina – zabójstwo Abla. Ten dramatyczny obraz nie jest jednak tylko wizją teoretyczną, on – jak można się naocznie przekonać - wydaje się trwać. Taki stan rzeczy domaga się poszukiwania nań jednoznacznej odpowiedzi. Próbę jej sformułowania stanowi refleksja nad oryginalną teologią miasta u Augustyna oraz jej współczesnymi implikacjami, których syntezą wydaje się być wskazywana przez Jana Pawła II „gramatyka powszechnego prawa moralnego”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherPallottinum
dc.publisher
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.subjectsamorząd terytorialnypl_PL
dc.subjectwspólnota lokalnapl_PL
dc.subjectpokójpl_PL
dc.subjectDe civitatepl_PL
dc.subjectAugustynpl_PL
dc.subjectmiastopl_PL
dc.titleBudować miasto miłości. Świętego Augustyna i współczesne refleksje o budowaniu wspólnoty, która tworzy miastopl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlepl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Teologicznypl_PL
dc.contributor.organizationUniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Ekonomiczno-Społecznypl_PL
dc.description.epersonLeszek Wanat
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska