dc.contributor.author | Białkowski, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2016-09-20T07:34:49Z | |
dc.date.available | 2016-09-20T07:34:49Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.issn | 1895-4421 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/10419 | |
dc.description.abstract | Konflikt między sferami etyki – lub mówiąc łagodniej: normami
zachowania dominującymi w danej społeczności – a instytucją świata sztuki
należy do symptomatycznych zjawisk kultury Europejskiej w ostatnich
dwóch stuleciach. Tak samo XIX wiek, jak wiek XX znały procesy o obrazę
moralności, która miała mieć miejsce w sztuce. Na ławie oskarżonych
zasiadały takie sławy jak Charles Baudelaire, August Strindberg czy Oskar
Wilde. Wydaje się, że wyobrażenia artysty obecne w potocznej
świadomości posiadają stałą tendencję, by generować napięcie między
światem sztuki a pozostałymi obszarami życia społecznego. Stąd celowo
używam określenia „symptomatyczne zjawisko” – naznaczona konfliktem
autonomizacja pola sztuki stanowi cechę właściwą kulturze Zachodniej,
w postaci którą przyjęła ona na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci.
W niniejszej wypowiedzi chciałbym przyjrzeć się wyobrażeniom, które leżą
u postawy tego konfliktu oraz ich obecności i oddziaływaniu. Wydaje się, że
źródłem konfliktu figura geniusza i kształt, który nadała jej estetyka
Kantowska. Dzięki niej zostało wyróżnione pod względem etycznym
i prawnym tworzenie sztuki – pojawiła się kategoria „wolności twórczej”.
Podsumowując, chciałbym przyjrzeć się korzeniom tej figury, jak i śladom,
które pozostawia we współczesności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie | pl_PL |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Konstytucja RP | pl_PL |
dc.subject | wolność słowa | pl_PL |
dc.subject | konflikt społeczny | pl_PL |
dc.subject | prowokacja w sztuce | pl_PL |
dc.subject | wolność twórcza | pl_PL |
dc.title | Człowiek pogryzł psa. Uwagi o „wolności twórczej” jako konsekwencji Kantowskiej figury geniusza | pl_PL |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl_PL |
dc.contributor.organization | Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
dc.description.eperson | Łukasz Białkowski | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |