Górny Śląsk i Wielkopolska w XIX i pierwszej połowie XX wieku. Wybrane aspekty z dziejów polityki i edukacji
Abstract
Dzieje Górnego Śląska i Wielkopolski w XIX i pierwszej połowie XX wieku pozostają ciągle w kręgu zainteresowań historyków, ale także prawników, politologów, socjologów, etnologów, czy też badaczy regionalnych. Wśród historyków, podejmujących tematy górnośląskie i wielkopolskie, znajdziemy przedstawicieli różnych dziedzin: wojskowości, oświaty, gospodarki, dziejów politycznych. Niniejszy tom wpisuje się na długą listę publikacji poświęconych historii właśnie tych dwóch regionów. Ludność zamieszkującą Górny Śląsk i Wielkopolskę łączy bardzo wiele: przez lata znajdowała się pod panowaniem pruskim, zmagała się z germanizacją, walczyła zbrojnie o polskość, organizowała życie społeczno-polityczne i gospodarcze w granicach Drugiej Rzeczypospolitej. Intencją redaktora i autorów poszczególnych rozdziałów książki było wskazanie ważnych, a czasem mało znanych aspektów dotyczących edukacji i polityki. W związku z tym tom został podzielony na dwie części. W pierwszej zaprezentowano zagadnienia z dziedziny polityki. Część tę rozpoczynają treści poświęcone Wielkopolsce. Jarosław Durka przypomina postać Antoniego Henryka Radziwiłła, namiestnika Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Marek Białokur przedstawia problem odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku, widziany z perspektywy redaktorów „Kuriera Poznańskiego”. Aleksander Smoliński przybliża wojskowe i polityczne dzieje Powstania Wielkopolskiego. Opisuje on obraz sytuacji w korpusie oficerskim Wojsk Wielkopolskich w pierwszej połowie 1919 roku, wynikający z raportu porucznika Wojciecha Mycielskiego. Z kolei Dorota Sula łączy problematykę wielkopolską z górnośląską, przedstawiając pomoc Wielkopolski dla Górnego Śląska w latach 1919-1921 w świetle prasy regionalnej. Kolejny tekst, autorstwa Macieja Fica, przybliża postać Jana Kustosa i jego stosunek wobec kwestii narodowościowej mieszkańców Górnego Śląska. Natomiast Witold Marcoń prezentuje sylwetki posłów Sejmu Śląskiego, którzy pochodzili z Wielkopolski, a osiedlili się na Górnym Śląsku i tutaj wykazali się aktywnością społeczną i polityczną. W drugiej części książki zaprezentowano treści związane z szeroko rozumianą edukacją. Przemysław Słowiński przybliża zagadnienie wychowania dzieci w świetle publikacji dziewiętnastowiecznej prasy poznańskiej, a Marek Białokur porównuje obraz Powstania Wielkopolskiego i Powstań Śląskich w szkolnych podręcznikach historii. Z kolei Piotr Gołdyn prezentuje społeczno-edukacyjne inicjatywy przeciwdziałania prostytucji na Śląsku w latach 1919-1939, temat niezwykle rzadko poruszany w historiografii dotyczącej nie tylko Śląska, ale i w ogóle Polski tamtego okresu. Część tę zamyka rozdział Michała Kitali, który dokonuje charakterystyki poglądów na polską dydaktykę szkolnictwa wyższego okresu międzywojennego na przykładzie działalności profesora Jana Rutkowskiego z Uniwersytetu Poznańskiego. Ta bogata w swych treściach tematyka tomu przybliża zarówno zagadnienia Wielkopolski i Górnego Śląska w zakresie dziejów polityki i edukacji, ale i wskazuje na wzajemne relacje pomiędzy obydwoma regionami. Przypomina, że w przeszłości istniały między nimi silne związki, co daje możliwość analogii i porównań.
Description
Książka pod redakcją naukową Jarosława Durki. Recenzent prof. dr hab. Marek Masnyk. Projekt okładki Wydawnictwo Rys. Na okładce reprodukcje pocztówek z kolekcji Jarosława Durki. Autorzy i tytuły poszczególnych rozdziałów: Jarosław Durka, "Antoni Henryk Radziwiłł (1775-1833) – szkic do portretu arystokraty, namiestnika Wielkiego Księstwa Poznańskiego" (s. 11-30); Marek Białokur, "Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku w świetle rocznicowych publikacji „Kuriera Poznańskiego” w latach 1919-1928" (s. 31-45); Aleksander Smoliński, "Sytuacja w korpusie oficerskim Wojsk Wielkopolskich w pierwszej
połowie 1919 r. w świetle raportu porucznika Wojciecha Mycielskiego. Przyczynek do wojskowych i politycznych dziejów Powstania Wielkopolskiego" (s. 47-83); Dorota Sula, "Pomoc Wielkopolski dla Górnego Śląska w latach 1919-1921 w świetle prasy regionalnej" (s. 85-104); Maciej Fic, "Jan Kustos wobec kwestii narodowościowej mieszkańców Górnego Śląska" (s. 105-142); Witold Marcoń, "Trzej wielkopolscy socjaliści w Sejmie Śląskim w II RP" (s. 143-163); Przemysław Słowiński, "Wychowanie dzieci w świetle publikacji dziewiętnastowiecznej
prasy poznańskiej" (s. 167-187); Marek Białokur, "Porównanie obrazu Powstania Wielkopolskiego i Powstań Śląskich w szkolnych podręcznikach historii" (s. 189-237); Piotr Gołdyn, "Społeczno-edukacyjne inicjatywy przeciwdziałania prostytucji
na Śląsku w latach 1919-1939" (s. 239-257), Michał Kitala, "«O nowy model kształcenia uniwersyteckiego» – poglądy na polską dydaktykę szkolnictwa wyższego okresu międzywojennego na przykładzie działalności Jana Rutkowskiego (1886-1949)" (s. 259-283).
Keywords
edukacja history Silesia Radziwiłł Kustos socjaliści Sejm Śląski Greater Poland powstanie arystokracja wojskowość Wielkopolska Śląsk historia polityka prasa wychowanie socjaliści Mycielski Rutkowski prostytucja Kurier Poznański powstania śląskie powstanie wielkopolskie Wielkie Księstwo Poznańskie Ciszyca Antonin Przygodzice Poznań
Citation
Górny Śląsk i Wielkopolska w XIX i pierwszej połowie XX wieku. Wybrane aspekty z dziejów polityki i edukacji, red. J. Durka, Poznań 2012