Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBorda, Michał
dc.contributor.authorCeglarek, Roman
dc.date.accessioned2016-11-24T09:40:57Z
dc.date.available2016-11-24T09:40:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-7869-227-5
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/10757
dc.description.abstractW świadomości społecznej rośnie poczucie odpowiedzialności za ochronę środowiska naturalnego. Związane jest to z kryzysem ekologicznym, który zatacza coraz szersze kręgi. Dotyka on każdego człowieka. Trudno odnaleźć na kuli ziemskiej przestrzenie, które nie są bezpośrednio lub pośrednio zagrożone skutkami skażenia wody, powietrza czy ziemi. Te problemy domagają się konkretnych rozwiązań coraz częściej podejmowanych przez różne grupy społeczne i kręgi polityczne o zasięgu lokalnym i międzynarodowym. W ten nurt wpisują się liczne konferencje, sympozja, masowe imprezy mające uwrażliwić współczesnych na ochronę środowiska i wychowanie do kultury troski o świat, w którym żyjemy. Nawet do systemu oświaty wprowadza się osobne przedmioty, mające na celu wychowanie ekologiczne dzieci i młodzieży. Również społeczne nauczanie Kościoła bardzo często nawiązuje do tych kwestii, czego przykładem jest encyklika Franciszka Laudato si’. Papież ma „nadzieję, że ta encyklika, dołączając do nauki społecznej Kościoła, pomoże nam rozpoznać wielkość, pilność i piękno stojącego przed nami wyzwania” związanego z ochroną środowiska i kształtowaniem mentalności ekologicznej. Dlatego w niniejszej książce proponujemy nowe spojrzenie na tę problematykę w świetle wspomnianego dokumentu. Chcemy w ten sposób uchwycić najistotniejsze klucze edukacyjne, by z jednej strony bardziej – nauczyć się tego, co papież nam proponuje, a z drugiej – twórczo otworzyć się na ekologiczne wyzwania. Opracowanie jest zbiorem kilkunastu artykułów filozofów, ekonomistów, geologów, prawników, pedagogów i teologów (dogmatyków, fundamentologów, katechetyków, moralistów, pastoralistów) związanych z wieloma ośrodkami naukowymi: Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie, Katolickim Uniwersytetem Lubelskiem w Lublinie, Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie, Akademią „Ignatianum” w Krakowie, Wyższą Szkołą Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Śląską Wyższą Szkołą Zarządzania w Katowicach, Wyższym Instytutem Teologicznym w Częstochowie, Instytutem Teologicznym Księży Misjonarzy w Krakowie, Wyższym Seminarium Duchownym Braci Mniejszych w Katowicach. W pierwszej części zostały zamieszczone artykuły podejmujące filozoficzną i teologiczną problematykę edukacji ekologicznej. Autorzy, odkrywając prawdę o stwórczej inicjatywie Boga, budują religijną metafizykę i antropologię. Ziemia bowiem została ofiarowana człowiekowi przez Boga, aby używał jej z poszanowaniem pierwotnie zamierzonego dobra, dla którego została mu ona dana. Również człowiek jest dla siebie samego darem otrzymanym od Boga i dlatego musi respektować naturalną i moralną strukturę, w jaką został wyposażony. Refleksji filozoficznej towarzyszy teologiczna. Kryzys ekologiczny jest wezwaniem do głębokiego wewnętrznego nawrócenia, bo nie jest możliwe zaangażowanie w rzeczy wielkie, bez pewnej mistyki, bez wewnętrznego poruszenia dającego impuls, motywującego, dodającego odwagi i nadającego sens działalności osobistej i wspólnotowej. Wielkie bogactwo duchowości chrześcijańskiej, wypracowane przez ponad dwadzieścia wieków osobistych i społecznych doświadczeń, stanowi wspaniały wkład, jaki można wnieść w edukację ekologiczną i w wysiłek odnowienia ludzkości. Dziełu temu powinno towarzyszyć – zdaniem papieża Franciszka – wstawiennictwo Matki Bożej Królowej całego stworzenia, która „obecnie troszczy się z miłością i macierzyńskim bólem o ten poraniony świat” . Wymiar społeczny i ekonomiczny edukacji ekologicznej został poruszony w drugiej części niniejszej publikacji. Refleksja autorów skupiła się na ludzkim i społecznym wymiarze ekologii z wyakcentowaniem problematyki dobra wspólnego. Troska o globalne dobro wspólne wymaga wielkich zasad, długofalowego myślenia, konkretnych programów, jak również międzynarodowych umów popierających ograniczenie zanieczyszczenia oraz rozwój krajów i regionów biedy. Dobro wspólne zakłada poszanowanie każdego życia we wszystkich jego formach, a w szczególny sposób każdej osoby ludzkiej z jej fundamentalnymi prawami ukierunkowanymi na integralny rozwój. Zdaniem papieża Franciszka globalną troską winna również być otoczona rodzina, którą papież traktuje jako jeden z obszarów edukacji ekologicznej. Rodzina jest miejscem pielęgnowania małych gestów szczerej uprzejmości pomagających budować kulturę współżycia z innymi i szacunku dla tego, co nas otacza. Dopełnieniem rozważań w tej części publikacji jest ukazanie aspektów edukacji ekologicznej w perspektywie ekonomicznej i gospodarczej. Wychowanie ekologiczne musi objąć również świat biznesu, ekonomię i gospodarkę, gdyż dzisiaj często następujący wzrost bieżącego produktu brutto odbywa się kosztem przyszłych zasobów lub środowiska. Ostatnia część publikacji podejmuje tematykę katechetyczno-pedagogicznych aspektów edukacji ekologicznej. Dla papieża istnieją różne obszary edukacyjne, takie jak: szkoła, rodzina, media i katecheza . Wychowanie do przymierza między ludzkością a środowiskiem jest wielkim zadaniem oświaty i współczesnej katechezy. W papieskim dokumencie odnajdujemy wiele katechetycznych inspiracji, które podjęte w nauczaniu religii mogą skutecznie pomóc wzrastać młodemu pokoleniu w solidarności, odpowiedzialności i trosce o człowieka oraz otaczającą go rzeczywistość. Edukacja ekologiczna ma skutecznie podjąć krytykę „mitów” nowoczesności opartej na rozumie instrumentalnym, chodzi m.in. o: indywidualizm, nieograniczony postęp, konkurencję, konsumpcjonizm, cyberprzestrzeń, rynek bez zasad. W tym kontekście wyzwaniem pozostaje przywrócenie różnych poziomów ekologicznej edukacji „tej wewnętrznej z samym sobą, solidarnej z innymi, naturalnej ze wszystkimi istotami żywymi, duchowej z Bogiem” – jak proponuje papież Franciszek we wspomnianej encyklice. Niniejsza książka ma zachęcić do większej odpowiedzialności za dzieło stworzenia, do rozwoju prawdziwej kultury troski o środowisko naturalne, do wzrostu świadomości ekologicznej. Często bowiem brakuje świadomości wspólnego pochodzenia, wzajemnej przynależności i wspólnej przyszłości. Dlatego papież Franciszek w swojej encyklice stwierdza: „Musimy ponownie odczuć, że potrzebujemy siebie nawzajem, że jesteśmy odpowiedzialni za innych i za świat, (…)” . Troska o przyrodę musi stanowić część stylu naszego życia, musi rodzić poczucie solidarności „będącej jednocześnie świadomością życia we wspólnym domu, który powierzył nam Bóg” . Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja rozbudzi tę świadomość, umożliwiając rozwój nowych przekonań, postaw i stylów życia będących odpowiedzią na wezwania płynące z encykliki Laudato si’.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy w Krakowiepl_PL
dc.rightsDozwolony użytek
dc.subjectekologiapl_PL
dc.subjectkatechezapl_PL
dc.subjectedukacja ekologicznapl_PL
dc.subjectLaudato si'pl_PL
dc.titleWybrane zagadnienia edukacji ekologicznej. Refleksje wokół encykliki Laudato si'pl_PL
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl_PL
dc.contributor.organizationInstytut Teologiczny Księży Misjonarzy w Krakowiepl_PL
dc.contributor.organizationWyższy Instytut Teologiczny w Częstochowiepl_PL
dc.description.epersonMichał Borda


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.