Maximizing the quality of education by measuring the educational added value in secondary school technical type on the basis of exam results
Abstract
The rationale for this study is the search for ways to optimize
expenditures on secondary vocational education. Optimization
activities should lead to the creation of high quality human capital
in the society.
The purpose of this study is to verify the view indicating that
schools with fewer students achieve higher learning outcomes.
Nine classes were selected from a group of all secondary technical
schools in Poland (N = 1683). Each class consisted of twenty schools
selected by the average annual number of graduates in 2013-2015. A
univariate analysis ANOVA was then carried out. The dependent
variables were educational added values for matriculation
exams in Polish language, the humanities, mathematics and
natural sciences. The quality predictor in this study was classes
determined by the average number of graduates.
The study has led to the conclusion that higher learning outcomes
expressed by the average educational added value are achieved
in schools with more students. The highest average learning
outcomes were achieved in schools with the number of students
ranging from 564 to 640. It has also been shown that the average
educational added value increases with the number of students
in school. It may be supposed that certain numbers of students
in school should not be exceeded; however, due to the lack of
schools with the number of students far exceeding those in
schools covered in this study, it was not possible to determine the
maximum number of students in secondary technical schools that
would allow them to obtain the expected learning outcomes. Uzasadnieniem dla podjętego tematu badań jest poszukiwanie
dróg optymalizacji nakładów na średnie szkolnictwo zawodowe.
Kierunki działań optymalizacyjnych powinny prowadzić do
kreowania wysokiej jakości kapitału ludzkiego społeczeństwa.
Jako cel analiz przyjęto zweryfi kowanie poglądu wskazującego, że w
szkołach liczebnie mniejszych osiąga się wyższe wyniki nauczania.
Ze zbioru wszystkich techników w Polsce (N=1683) wytypowano
9 klas. Każda klasa składała się z 20 szkół wytypowanych według
średniej rocznej liczby absolwentów w latach 2013-2015. Następnie
przeprowadzono jednoczynnikową analizę ANOVA przyjmując
jako zmienne zależne wartości edukacyjnej wartości dodanej dla
egzaminów maturalnych z języka polskiego, grupy przedmiotów
humanistycznych, matematyki oraz grupy przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych. Predykatorem jakościowym w
omawianej analizie były klasy wyznaczone według średniej ilości
absolwentów.
Przeprowadzone badania doprowadziły do konkluzji, że wyższe
wyniki nauczania wyrażane średnią edukacyjną wartością
dodaną uzyskuje się w szkołach liczebnie większych. Najwyższe
średnie wyniki nauczania osiągnięto w szkołach o liczebności
uczniów z przedziału od 644 do 720. Można nawet zauważyć
pewną tendencję, potwierdzaną średnimi wynikami edukacyjnej
wartości dodanej, wskazującą, że badana wielkość wzrasta
wraz ze wzrostem liczebności szkoły. Przypuszczać należy, że
wzrost liczebności szkół posiada pewną wartość maksimum,
jednak ze względu na brak szkół o liczebności uczniów znacznie
przekraczających rozmiary analizowanych szkół, nie pozwolił na
wyznaczenie granicy wskazującej na maksymalny rozmiar szkoły
typu technikum, pozwalającej na uzyskiwanie oczekiwanych
efektów kształcenia.
Collections
- Artykuły / Articles [15133]