Nieformalne taksonomie wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich tworzone przez personel w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych. Socjologiczna analiza zjawiska
Abstract
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zjawisko tworzenia nieformalnych taksonomii
przez kadrę zakładów poprawczych (ZP) i schronisk dla nieletnich (SdN) wobec
wychowanków w związku z pracą resocjalizacyjną. Omówione zostały zarówno mechanizmy
tworzenia takich klasyfikacji, jak również konsekwencje z nimi związane. W artykule broniona
jest teza, że tego rodzaju stygmatyzacja z jednej strony jest zjawiskiem naturalnym, gdyż
bazującym na mechanizmie analogii, w dużej mierze nieuświadomionym, typowym dla instytucji
wychowawczych, z drugiej zaś strony zależnym w swej postaci od stylu zarządzania
placówką. Poruszany jest także problem licznych konsekwencji wynikających z taksonomii.
Zaprezentowane w artykule wnioski opierają się na siedmioletnich badaniach jakościowych
prowadzonych w ośrodkach resocjalizacyjnych wszystkich typów w całej Polsce. W badaniach
zastosowana została zasada triangulacji w zakresie metod, badacza i danych. Do analizy zebranych
materiałów empirycznych wykorzystany został paradygmat interpretatywny, który daje
możliwość uchwycenia interakcyjnego charakteru powstawania emocji negatywnych i pracy
emocjonalnej.
Collections
- Artykuły / Articles [15054]