dc.contributor.author | Majka, Rafał | |
dc.date.accessioned | 2013-03-12T09:07:11Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T09:07:11Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | R. Majka, Polityka tożsamościowa organizacji gejowsko-lesbijskich w Polsce a polityka „queer'', „InterAlia” nr 3/2008-2009, http://www.interalia.org.pl/pl/artykuly/20082009_3/08_polityka_tozsamosciowa_organizacji_gejowskolesbijskich_w_polsce_a_polityka.htm (dostęp dzień miesiąc rok) | pl |
dc.identifier.issn | 1689-6637 | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1109 | |
dc.description | Niniejszy referat stanowi próbę krytycznego przyjrzenia się z perspektywy polityki queer oraz filozofii postmodernistycznej wybranym strategiom językowym oraz narzędziom polityczno-społecznym, używanym przez organizacje gejowsko-lesbijskie w Polsce w celu emancypacji kulturowej oraz legitymizacji prawno-społecznej tożsamości „geja” oraz „lesbijki”. | pl |
dc.description.abstract | Niniejszy referat stanowi próbę krytycznego przyjrzenia się z perspektywy polityki queer oraz filozofii postmodernistycznej wybranym strategiom językowym oraz narzędziom polityczno-społecznym, używanym przez organizacje gejowsko-lesbijskie w Polsce w celu emancypacji kulturowej oraz legitymizacji prawno-społecznej tożsamości „geja” oraz „lesbijki”. Autor pokazuje, w jaki sposób poprzez praktyki tożsamościowe „przycięto” odmieńca do konserwatywnych, heteronormatywnych ram tożsamościowych, aby następnie taką „normalną”, „oswojoną” na zasadzie liberalnego podmiotu, tj. części większego systemu, włączyć w istniejący porządek społeczno-polityczny państwa. Autor zauważa, że taka wyzwoleńczo-emancypacyjna strategia tożsamościowa może być - paradoksalnie - szkodliwa dla tych narracji tożsamościowych i wzorców seksualności, które nie mieszczą się w ontologicznych ramach liberalnych konstruktów „geja” i „lesbijki”. Dalej, autor analizuje retorykę związków partnerskich/małżeństwa dwóch osób tej samej płci w mainstreamowym dyskursie takich organizacji gejowsko-lesbijskich, jak Fundacja Równości, Kampania Przeciw Homofobii, oraz gejowskich i lesbijskich środowisk kulturotwórczych. Autor zwraca uwagę na fakt, że idea związku partnerskiego/małżeństwa „geja” z „gejem”, „lesbijki” z „lesbijką”, którą w przestrzeni publicznej uważa się za obrazoburczą oraz niezwykle postępową, jest, w świetle polityki queer, ideą konserwatywną, bo potwierdza wyjątkowość, priorytetowość heteronormatywnej instytucji małżeństwa, oraz dyskryminującą, bo przejąwszy koncepcję związku dwóch osób mocno przesiąkniętą judeochrześcijańską wizją przeznaczenia/seksualności jednostki ludzkiej, przemilcza, a tym samym wyklucza, społeczną wartość czy systemową przydatność różnych odmiennych relacji międzyludzkich czy koncepcji związku. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | InterAlia | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | KPH | pl |
dc.subject | Polska | pl |
dc.subject | queer | pl |
dc.subject | polityka tożsamościowa | pl |
dc.title | Polityka tożsamościowa organizacji gejowsko-lesbijskich w Polsce a polityka „queer'' | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl |
dc.contributor.organization | Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej | pl |
dc.description.eperson | Rafał Majka | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |