Edukacyjna funkcja produkcji i możliwości jej implementacji w polskim systemie edukacyjnym
Streszczenie
Wyniki badań naukowych potwierdzają powszechne przekonanie, że
wiedza i umiejętności nabywane w procesie edukacji wpływają znacząco na
rozwój gospodarki. Procesy edukacyjne wpływają bezpośrednio na kształtowanie
wartości kapitału ludzkiego społeczeństwa a ten kapitał jak powszechnie
wiadomo wpływa na rozwój gospodarczy. Inwestowanie w edukację zatem
może wpływać na tempo rozwoju gospodarczego.
W każdej nowoczesnej gospodarce nakłady na edukację pochłaniają
znaczącą część budżetu państwa. Celowe zatem jest kontrolowanie efektywności
tych nakładów oraz określenie zależności wpływających na wielkość
kapitału ludzkiego.
Za jedną z metod określenia efektywności funkcjonowania edukacji może
być uznana edukacyjna funkcja produkcji. Metoda ta pozwala na określenie
wzajemnego oddziaływania różnych czynników wpływających na końcowe
efekty edukacyjne. Poznanie zatem tych czynników powinno pozwolić na
efektywne sterowanie procesami edukacyjnymi społeczeństwa.
Pomiar procesów edukacyjnych jest procesem skomplikowanym, obejmuje
bowiem wiele aspektów niemierzalnych lub trudno mierzalnych.
Celowe zatem jest zastosowanie metod ekonometrycznych, pozwalających
na modelowanie rzeczywistości i w efekcie wyznaczenie matematycznego
odwzorowania edukacyjnej funkcji produkcji.
Idea edukacyjnej funkcji produkcji należy do rozwiązań uniwersalnych.
Jednak zastosowanie jej wymaga dostosowania do analizowanego systemu
edukacyjnego. Zwrócić należy uwagę, że systemy edukacyjne poszczególnych
państw znacznie się od siebie różnią, zatem słusznym wydaje się dostosowanie
modelu edukacyjnej funkcji produkcji do systemu edukacyjnego
analizowanego państwa.
Wynikiem przedstawionych analiz jest następująca teza: dostosowanie modelu
edukacyjnej funkcji produkcji do analizowanego systemu edukacyjnego
może dostarczyć narzędzia do analiz efektywności systemu edukacyjnego.
Celem niniejszej publikacji jest wskazanie teoretycznych możliwości
analizy procesów edukacyjnych w polskich warunkach z zastosowaniem
edukacyjnej funkcji produkcji.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]