Aktywność zawodowa młodzieży a decyzje o podjęciu studiów wyższych - przyczynek do dalszych badań
Abstract
Teoria kapitału ludzkiego zakłada, że kształcenie młodych ludzi na uczelniach
wyższych przełoży się w sposób bezpośredni na rozwój ekonomiczny i wzrost PKB. Obserwowane
w wielu krajach zjawiska budzą wątpliwości co do działania tej teorii. Stan ten może wpłynąć
na decyzje młodzieży, która w obecnych czasach jest szczególnie zagrożona bezrobociem. Jest
to szczególnie ważne w kontekście postępującego starzenia się społeczeństwa. Analizując dane
z Polski przy podziale NTS-3 pod kątem form aktywności zawodowej i korzystając z danych
opisujących otoczenie młodych ludzi, pojawia się pytanie: Jakie czynniki wpływają w największym
stopniu na zainteresowanie studiami wyższymi młodzieży w Polsce? Celem artykułu jest
zatem wskazanie przy pomocy modelu stacjonarnego czynników które mają największy wpływ
na decyzję młodzieży związaną z podjęciem studiów wyższych. Przeprowadzono modelowanie
zależności przy użyciu UMNK z korektą heteroskedastyczności. Wyniki modelowania wskazują,
że największy wpływ na zainteresowanie studiami wyższymi (zdefiniowanymi jako stosunek
średniej ilości studentów na uczelniach wyższych w latach 2012–2014 w danym podregionie
do średniej ilości absolwentów szkół ponadgimnazjalnych) mają takie cechy powiatów jak:
stosunek ilości osób bezrobotnych do 24 roku życia do ilości bezrobotnych ogółem, odsetek
bezrobotnych z wykształceniem średnim, przeciętne wynagrodzenie, średnia wartość dochodu
na 1 mieszkańca. Przy czym bezrobocie działa negatywnie na zainteresowanie, pozytywny efekt
mają przeciętne wynagrodzenie i średnia wartość dochodu na 1 mieszkańca Analyzing data from subregions in Poland (NTS-3) including forms of economic
activity and data describing the environment of young people following question arises: What
factors, affect most, the interest in higher studies of young Poles? The aim of this article is
therefore to determine factors that have the greatest impact on the decision of young people
associated with taking higher education using a stationary model. Modeling was carried out
using UMNK with the correction of heteroskedasticity. The modeling results indicate that
the greatest impact on interest in higher studies (defined as the ratio of the average number
of students in higher education in 2012–2014 in the sub-region to the average number of
graduates of secondary schools) have following features: the ratio of unemployed people
under 24 years of age to the number of unemployed, the proportion of the unemployed
with secondary education, the average salary, the average value of budget revenue of local
governments per capita. At the same time, unemployment acts negatively on the interest, the
positive effect comes with growth of average salary and the average value of budget revenue
of local governments per capita.
Collections
- Artykuły / Articles [16156]