Aktualność paradygmatu homo oeconomicus w naukach o zarządzaniu
Streszczenie
W pierwszej połowie XX wieku miała miejsce tzw. druga rewolucja wiedzy o poznaniu. Rewolucja ta miała ścisły związek z rozwojem metod i technik neuroobrazowania mózgu. Celem prezentowanego artykułu jest przedstawienie wpływu jaki rewolucja poznawcza wywarła na nauki o zarządzaniu poprzez zaprezentowanie ewolucji paradygmatu homo oeconomicus (człowieka racjonalnego) do homo neuroeconomicus (człowieka, którego działanie jest zdeterminowane w dużej mierze przez emocje i emocjonalne doświadczenia). W drugiej części artykułu zaprezentowano badania, których celem było wykazanie słuszności uwzględnienia paradygmatu homo neuroeconomicus w badaniach marketingowych. Wnioski z przeprowadzonego badania wskazują na konieczność weryfikacji paradygmatu homo oeconomicus oraz modeli zarządzania zbudowanych w oparciu o ten paradygmat.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]