Rola architektury w tworzeniu aktywnego środowiska edukacji
Streszczenie
Zagadnienia poruszane w artykule dotyczą styku pedagogiki, architektury i psychologii środowiskowej:
teoretycznej i praktycznej podstawy procesu nauczania, fizycznego wymiaru tego procesu
oraz ich wzajemnych relacji i zakresu oddziaływania. W artykule stawiana jest teza ogólna, że w obrębie
edukacji równolegle do zmian programowych i metod nauczania powinno następować dostosowanie
fizycznego środowiska edukacji. Tezie takiej podporządkowane są trzy tezy pomocnicze.
Głoszą one, że: a) architektura obiektów oświatowych na przestrzeni lat, uległa nieznacznej ewolucji
i często nie odpowiada współczesnym potrzebom edukacyjnym; b) możliwe jest budowanie środowiska
edukacyjnego na podstawie koncepcji determinizmu architektonicznego; c) świadomie projektowana
architektura może czynnie uczestniczyć w procesie kształcenia, tworząc aktywne środowisko
edukacji. The issues raised in the article concern pedagogy, architecture and environmental psychology: theoretical
and practical basis of the learning process, physical dimension of this process, their mutual relations
and the scope of impacts. The general thesis of the article is that within education, an adjustment of
its physical environment should be done parallel to changes in curricula and teaching methods. There are
three auxiliary theses subordinated to general thesis, as follows:
A. Architecture of education spaces over the years has slightly evolved and often does not correspond
to modern educational needs,
B. It is possible to build educational environment based on the concept of architectural determinism,
C. Consciously designed architecture can take an active part in the learning process and create an active
educational environment.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16161]