Dobro wspólne i sfera publiczna w warunkach wielokulturowości – konteksty edukacyjne
Streszczenie
In the modern political philosophy are ongoing discussions on the essence of common good and the methods of its reconciliation, identification and articulation. Articulating of the common good of a community is only possible on condition of proper functioning of a public sphere whilst the public sphere is understood mainly as mass media in which lively debates concerning public affairs are in progress. A number of problematic issues occur when the community is multicultural. Both the public sphere functioning and the common good reconciliation require a minimum of shared together values, which is not easy to accomplish in a multicultural society. In addition, in the public sphere there are many stereotypes and prejudices; social discourses are fought with using diverse and incompatible ways of parlance; there are also present some manifestations of symbolic violence. These difficulties, which are characteristic for multicultural societies, generate an authentic likelihood of inter-human conflicts and they induce to pose at least three questions: 1. How can the public sphere function safe? 2. How can the common good become present in a community life? 3. What is the meaning of education in the outlined here context? We współczesnej filozofii politycznej toczą się dyskusje dotyczące istoty dobra wspólnego, sposobów jego uzgadniania, identyfikacji i artykulacji. Artykułowanie dobra wspólnego danej społeczności jest możliwe jedynie w warunkach poprawnie funkcjonującej sfery publicznej, rozumianej przede wszystkim jako massmedia, w których toczą się ożywione debaty dotyczące spraw publicznych. W sytuacji, gdy dana wspólnota jest wielokulturowa, pojawiają się liczne kwestie problematyczne. Zarówno funkcjonowanie sfery publicznej, jak i uzgadnianie dobra wspólnego wymaga pewnego minimum podzielanych wspólnie wartości, o co niełatwo w społeczeństwie wielokulturowym. Dodatkowo w sferze publicznej pojawiają się liczne stereotypy i uprzedzenia, dyskursy publiczne toczone są różnymi, nie przystającymi do siebie, językami, pojawiają się również przejawy przemocy symbolicznej. Wymienione trudności występujące w społeczeństwie wielokulturowym, rodzące realną możliwość różnych konfliktów, skłaniają do postawienia co najmniej trzech pytań: 1. W jaki sposób możliwe jest bezpieczne funkcjonowanie sfery publicznej? 2. Jak może się uobecniać dobro wspólne? 3. Jakie w tym kontekście jest znaczenie edukacji?
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16158]