Komunikacja w edukacji a nierówności społeczne
Streszczenie
The following article is composed of two parts: communication in education and social inequalities. The first one demonstrates selected aspects of communication in education which may have an influence on shaping egalitarian as well as anti-egalitarian attitudes. This section of the article deals with the subsequent issues: creating authorities through educational institutions, manipulating at school on the basis of European education, the communicative competence of teachers and students from various social backgrounds, the seating arrangements in the classroom and its impact on communicative behaviour, and, finally, the communicative aspect of the marking system. Part two of the study is dedicated mainly to an analysis of exceeding inequalities and proving that they work against not only the poor but also society as a whole. Here, the article also explains how excessive inequality may cause economic crises, increase social and health problems, and threaten democracy. Artykuł składa się z dwóch części: komunikacja w edukacji oraz nierówności społeczne. W części pierwszej omówione zostały wybrane aspekty komunikacji w edukacji, które mogą mieć wpływ na kształtowanie postaw egalitarnych bądź antyegalitarnych. Można w niej przeczytać m. in. o: kreowaniu autorytetów przecz placówki edukacyjne; manipulacji w szkole na przykładzie edukacji europejskiej; kompetencjach komunikacyjnych nauczycieli oraz uczniów z różnych środowisk społecznych; rozmieszczeniu ławek w klasie i jego wpływie na zachowania komunikacyjne oraz komunikacyjnym aspekcie systemu oceniania. Druga część to przede wszystkim analiza skutków nadmiernych nierówności i wykazanie, że są one niekorzystne nie tylko dla najuboższych, ale dla całego społeczeństwa. Zostało w niej wyjaśnione w jaki sposób nadmierne nierówności mogą przyczyniać się do kryzysów ekonomicznych, powodować wzrost problemów społecznych i zdrowotnych oraz stwarzać zagrożenie dla demokracji.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]