dc.contributor.author | Gąsiorowska, Halina | |
dc.date.accessioned | 2013-03-18T11:59:33Z | |
dc.date.available | 2013-03-18T11:59:33Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | H. Gąsiorowska, „Celem jest świat bez klatek”. O małżeństwie i związkach partnerskich z perspektywy (post)anarchistycznej, „InterAlia” nr 7/2012, http://interalia.org.pl/pl/artykuly/aktualny_numer_2012_7/02_celem_jest_swiat_bez_klatek.htm (dostęp dzień miesiąc rok) | pl |
dc.identifier.issn | 1689-6637 | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1157 | |
dc.description.abstract | Zgodnie z przekonaniami anarchistycznymi zawarcie związku małżeńskiego oznacza poddanie swojego życia intymnego kontroli państwa i/lub kościoła. Mimo to wśród anarchistów zdarzają się śluby, co nie spotyka się z potępieniem tego środowiska. Wiele osób identyfikujących się z anarchizmem opowiada się za wprowadzeniem związków partnerskich. Taka postawa wydawać się może niekonsekwentna. Niniejszy artykuł to próba wyjaśnienia jej przyczyn. Przedstawia poglądy osób środowisk (post)anarchistycznych na małżeństwo i związki partnerskie (zwłaszcza te zawierane przez osoby o orientacji homoseksualnej). Autorka miała okazję zapoznać się z różnorodnością tych opinii jako uczestniczka grupy anarchofeministycznej A-fe, działającej w Warszawie w latach 2007-2009.
Tekst wyjaśnia różnicę miedzy anarchizmem a anarchofeminizmem, zaliczając ten ostatni do postanarchizmu, a także odkrywa związki pomiędzy anarchofeminizmem a queer.
Wielość opinii anarchistów na temat związków partnerskich uwidacznia analiza dyskusji toczonej na anarchistycznym portalu informacyjnym na temat wrocławskiego Marszu Równości, który odbył się w 2009-ym roku właśnie pod hasłem ich legalizacji. Opinie osób działających w grupach i innych inicjatywach anarchofeministycznych autorka przedstawia na podstawie rozmów przeprowadzonych z nimi na początku 2012-ego roku, a także dwóch dyskusji poświęconych związkom partnerskim. Pierwsza z nich miała miejsce podczas festiwalu Kłir Szyft w 2008-ym roku, druga na skłocie Syrena w 2011-ym roku. Autorka rozważa, czy anarchistyczna i anarchofeministyczna krytyka małżeństwa zdezaktualizowała się w związku z przemianami społecznymi - współwystępowaniem wielu typów rodzin i różnorodnością stylów życia. W związku z tym analizuje rolę małżeństwa we współczesnej biopolityce. Spojrzenie anarchofeministek i anarchofeministów, zwłaszcza osób uczestniczących w dyskusji na festiwalu Kłir Szyft na legalizację związków partnerskich okazuje się bliskie perspektywie Judith Butler w eseju „Is Kinship Always Already Heterosexual”? Z powodu tego podobieństwa, autorka zastanawia się nad możliwością wpisania grup anarchofeministycznych do kontinuum, które w polskich warunkach, według teoretyka queer, literaturoznawcy i aktywisty w kampanii „Niech nas zobaczą” Tomasza Basiuka, tworzą LGBT i queer. Snuje również hipotezy na temat (nie)trwałości tego kontinuum. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | InterAlia | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | alternatywne związki | pl |
dc.subject | postanarchizm | pl |
dc.subject | anarchofeminizm | pl |
dc.subject | anarchizm | pl |
dc.subject | związki partnerskie | pl |
dc.subject | małżeństwo | pl |
dc.title | „Celem jest świat bez klatek”. O małżeństwie i związkach partnerskich z perspektywy (post)anarchistycznej | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/bookPart | pl |
dc.description.eperson | Rafał Majka | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |