Wskaźnik edukacyjny oraz poziom rozwoju społecznego jako tło wyników egzaminacyjnych na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym
Streszczenie
In recent years, there has been an the increase in the number of publications discussing the
need for investment in human capital as early as in the early stages of education. The often
shown theory is that at the later stages of education it is an individual predisposition that has
a greater impact than the support of the government system does. Therefore, the article draws attention to the role of preschool education, whose high quality could become a new target of such support. The study aimed to determine the effect of preschool education on learning outcomes at lower and upper secondary education. To accomplish this task, measures of determining the level of participation in preschool education and examination results at the end of lower and upper secondary schools aggregated at the district level (NTS-4) were used.
The study also examined the relationship between the education index and the level of social development. The obtained preliminary results indicate significant differences between the level of social development on all analyzed levels of education and the education index. The results indicate further research which will allow for confirming the identified dependencies. Celowość działań edukacyjnych w zakresie kreowania kapitału ludzkiego może
być bezpośrednio analizowana poprzez stopień zainteresowania edukacją oraz
wynikami, jakie osiągają studenci i uczniowie. Efekty te mogą być widoczne
jako stopa bezrobocia lub wyniki uzyskane na egzaminach końcowych poszczególnych
etapów kształcenia. Okazuje się jednak, że częstokroć na późniejszych
etapach edukacji wiele większą rolę odgrywają indywidualne predyspozycje,
a wyniki zdają się coraz mniej zależeć od wpływu z zewnątrz. Analiza literatury
wskazuje, że na wyniki nauczania może wpływać wcześniejsza ścieżka edukacyjna,
szczególną rolę upatruje się tutaj w edukacji przedszkolnej. Uwzględniając
doniesienia wskazujące na znaczną rolę edukacji przedszkolnej w późniejszych
etapach kształcenia, sformułowano cel niniejszej pracy.
Praktycznym problemem polskiego społeczeństwa w ostatnich latach jest
brak dostatecznej ilości miejsc w przedszkolach. Wobec takiego problemu interesujący
może być wpływ wspomnianego utrudnienia na dalsze etapy edukacyjne
młodzieży, zwłaszcza w kontekście kreowanego kapitału ludzkiego
społeczeństwa.
Celem przeprowadzonych badań jest określenie wpływu edukacji przedszkolnej
na efekty kształcenia na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym.
Realizacja celu zostanie wsparta zbadaniem zależności pomiędzy wskaź-
nikiem edukacyjnym a poziomem rozwoju społecznego.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: