dc.contributor.author | Głuszkowski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2013-03-20T09:55:42Z | |
dc.date.available | 2013-03-20T09:55:42Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Głuszkowski M. 2009 Obraz własny mieszkańców Wierszyny – polskiej wsi na Syberii na tle historii ich miejscowości. Na podstawie tekstów pisanych oraz ustnych relacji wierszynian – „Literatura Ludowa” 2/2009, 3-17 | pl |
dc.identifier.issn | 0024-4708 | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1166 | |
dc.description.abstract | Historia Wierszyny, wsi leżącej 130 km na północ od Irkucka, sięga początków XX wieku, kiedy osiedlili się tam kolonizatorzy z Małopolski i Śląska Dąbrowskiego, którzy otrzymali od carskich władz przydział ziemi oraz pomoc materialną. W dziejach Wierszyny można wyróżnić trzy zasadnicze przedziały czasowe: a) okres, w którym wieś stanowiła homogeniczną polską enklawę na Syberii – od osiedlenia w 1910 r. do początków kolektywizacji w latach trzydziestych XX w.; b) okres sowietyzacji – od około 1930 r. do pieriestrojki; c) okres odzyskanych praw mniejszościowych – od końca lat osiemdziesiątych XX w. do dnia dzisiejszego. Starsi mieszkańcy Wierszyny mówią na co dzień po polsku, ale w średnim i młodszym pokoleniu znajomość polszczyzny jest słabsza. Wierszynianie zachowali niektóre tradycje i obyczaje przodków. Mają oni świadomość swoich korzeni oraz odrębności w stosunku do innych narodowości, czemu dają wyraz w wypowiedziach ustnych i tekstach pisanych. Mieszkańcy Wierszyny często nie są w stanie rozróżnić pochodzenia poszczególnych elementów składowych swojej tożsamości, stanowiącej polsko-radziecko-rosyjski konglomerat. Polskość jest jednak dla wierszynian wciąż ważna, choć przez lata spędzone na Syberii zmienił się jej charakter i podstawowe wyznaczniki. Najbliższe lata pokażą, czy odzyskane prawo do nauczania języka polskiego oraz działalność polskich organizacji społeczno-kulturowych i religijnych, będą w stanie odwrócić postępujące procesy asymilacyjne, zmierzające do utraty polskiego charakteru wspólnoty. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Polskie Towarszystwo Ludoznawcze | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Wierszyna | pl |
dc.subject | Vershina | pl |
dc.subject | tożsamość | pl |
dc.subject | identity | pl |
dc.subject | Polacy | pl |
dc.subject | osadnicy | pl |
dc.subject | settlers | pl |
dc.subject | Poles | pl |
dc.subject | Syberia | pl |
dc.subject | Siberia | pl |
dc.subject | wyspa językowa | pl |
dc.subject | wyspa kulturowa | pl |
dc.subject | language island | pl |
dc.subject | cultural island | pl |
dc.title | Obraz własny mieszkańców Wierszyny – polskiej wsi na Syberii na tle historii ich miejscowości. Na podstawie tekstów pisanych oraz ustnych relacji wierszynian | pl |
dc.title.alternative | The self-perception of the inhabitatns of Vershina, a Polish village in Siberia, against the background of its history | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Filologii Słowiańskiej | pl |
dc.description.eperson | Michał Głuszkowski | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |