Ucieczka w kino? Japiszońskie noce, innocent noirball i nowy klasycyzm
Streszczenie
Mariusz Koryciński w artykule "Ucieczka w kino? Japiszońskie noce, innocent noirball i nowy klasycyzm" opisuje kilka podobnych, choć przez różnych badaczy inaczej nazywanych, nurtów kina lat 80. XX wieku. Zwraca uwagę, że wiele produkcji do nurtów tych zaliczanych – na przykład "Ucieczkę w noc" Johna Landisa i "Po godzinach" Martina Scorsese – może łączyć nie tylko bohater-japiszon, ale także nawiązywanie do historii kina oraz osadzenie fabuł nocą. Autor przywołuje w tym kontekście dwa polskie dzieła: "Ćmę" – film Tomasza Zygadły, oraz "Nocną korektę" – niezrealizowaną nowelę Jolanty Słobodzian i Marka Kreutza. Koryciński zastanawia się także, czy opisywane przez niego filmy odzwierciedlają – jak chcą niektórzy komentatorzy – kryzysy epoki, w której powstały. W tym celu przywołuje produkcje z innych dekad XX wieku ("Ulica", "Ewa chce spać", "Noc", "Oczy szeroko zamknięte") – porównując ich recepcję z recepcją analizowanych przez niego nurtów kina lat 80. Następnie, odwołując się do kryminału "Drugie dno" Dominika Damiana, łączy podejmowane wątki, proponując nowe odczytanie ówczesnego kina – przez kategorię klasycyzmu filmowego.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: