dc.contributor.author | Lewandowski, Wojciech | |
dc.date.accessioned | 2017-04-10T07:13:33Z | |
dc.date.available | 2017-04-10T07:13:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11872 | |
dc.description.abstract | Wojciech Lewandowski pisze w artykule >>'Dobry wieczór, Londynie…' Społeczno-polityczna rewolucja w komiksowych kadrach na przykładzie powieści graficznej "V jak Vendetta"<< o krytyce totalitaryzmu w postaci komiksu. Autor na początku przedstawia periodyzację historii komiksu od końca XIX wieku oraz podkreśla znaczenie Brytyjczyków w rozwoju powieści graficznej. Wskazuje także moment, w którym twórcy dostrzegli potencjał powieści graficznej jako medium politycznie zaangażowanego. Rysownicy i scenarzyści zaczęli komentować czasy – w których żyli – na różne sposoby, między innymi poprzez krytykę polityków oraz propagowanie określonych postaw społecznych, a komiksy stały się narzędziem politycznej agitacji. Lewandowski przypomina o znaczeniu lat 80. XX wieku jako okresu dojrzewania medium. Wtedy właśnie zaczyna ukazywać się choćby cykl "Strażnicy" Moore’a i Gibbonsa, uznawany nie tylko za jedną z najważniejszych powieści graficznych, ale także za jedną z najważniejszych powieści w ogóle (na przykład według „Time’a”). Autor tekstu skupia się jednak na innym komiksie Moore’a pt. "V jak Vendetta", analizując go pod kątem ukazywania społecznej rewolucji oraz indywidualnego buntu przeciw totalitarnemu zniewoleniu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | komiks | pl |
dc.subject | bunt | pl |
dc.subject | anarchia | pl |
dc.subject | vendetta | pl |
dc.subject | Wachowskie | pl |
dc.subject | Gibbons | pl |
dc.subject | Moore | pl |
dc.subject | Wielka Brytania | pl |
dc.subject | Anglia | pl |
dc.subject | kino | pl |
dc.subject | literatura | pl |
dc.subject | polityka | pl |
dc.subject | społeczeństwo | pl |
dc.subject | ACTA | pl |
dc.subject | Anonymous | pl |
dc.title | „Dobry wieczór, Londynie…” Społeczno-polityczna rewolucja w komiksowych kadrach na przykładzie powieści graficznej V jak Vendetta Alana Moore’a i Davida Lloyda | pl |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Warszawski | pl |