Emancypacja według Madonny

Abstract
Artykuł Dariusza Piechoty "Emancypacja według Madonny" jest poświęcony analizie i interpretacji utworów piosenkarki z lat 80. Zostaje tutaj przywołana druga fala feminizmu, datowana na lata 60. i 70. XX wieku. Autor analizuje zatem, jak na interesującą nas dekadę wpłynęły zjawiska ją poprzedzające. Według Piechoty kwestia emancypacji w twórczości Madonny ewoluuje. "Like a Virgin" porusza kwestię seksualności kobiet, "Material Girl" – konsumpcjonizmu dekady, "Papa Don’t Preach" – aborcji, "Express Yourself" – dominacji mężczyzn, "Like a Prayer" łączy zaś sferę cielesności ze sferą świętości. W latach 90. Madonna inspiruje się natomiast kulturą mniejszości seksualnych – co w ujęciu Piechoty jest konsekwencją jej postawy z poprzedniej dekady. Postawy wyrażającej się w krytyce norm społecznych, walce z tabu i stereotypami. Autor nie ogranicza się wyłącznie do warstwy tekstowej interpretowanych utworów: przywołuje również teledyski Madonny czy film z jej udziałem. Piechota kreśli także kontekst epoki, mogący według niego wpływać nie tylko na samą piosenkarkę, ale także na odbiór jej utworów; wspomina na przykład o ruchu Pro-Life oraz o filmach podejmujących problem rasizmu.
Description
Keywords
Citation
Piechota, D. (2017). Emancypacja według Madonny. W: A. Jabłońska, M.Koryciński (red.). 80s again! Monografia poświęcona latom 80. XX wieku. Warszawa: Klub Filmowy im. Jolanty Słobodzian.
Belongs to collection