Uwarunkowania i potencjalne konsekwencje cynicznej wrogości w perspektywie edukacyjnej

Abstract
Celem artykułu jest ukazanie cynicznej wrogości jako tej zmiennej psychologicznej, która potencjalnie może okazać się zmienną kluczową z punktu widzenia problemów związanych z kształceniem i wychowaniem młodzieży. Punktem wyjścia jest założenie o fundamentalnej roli zaufania (do siebie, jak i do innych) w procesie uczenia się i w pracy, wymagającej ciągłego zdobywania nowych kompetencji. Omówione zostały zdrowotne, psychologiczne i społeczne konsekwencje cynicznej wrogości, jak również korelaty fizjologiczne i teorie dotyczące mechanizmów powstawania tej cechy osobowości. Dyskusja dotyczy destruktywnego wpływu niskiego kapitału społecznego na skuteczność procesu edukacji, wraz ze wskazaniem cynicznej wrogości jako potencjalnego czynnika wpływającego na rozwój szkodliwych postaw dotyczących nauki i pracy, których skutkiem może być między innymi niskie zaangażowanie w uczenie się lub uzależnienie od uczenia się/pracy.
Description
Keywords
Citation
Sawicki, A.; Atroszko, B., Atroszko, P. Uwarunkowania i potencjalne konsekwencje cynicznej wrogości w perspektywie edukacyjnej. [w:] „Psychospołeczne aspekty zdrowia", red. nauk. A. Nawrocka, F. Makurat, R. Breska, Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015, s. 51-68.