Ramy prawne w procesie zmian w szkolnictwie wyższym
Streszczenie
Zasadniczym celem niniejszej części publikacji jest próba odpowiedzi na pytanie, czy prawo stwarza dogodne dla rozwoju warunki poprzez wprowadzenie skutecznych rozwiązań instytucjonalno-organizacyjnych, oraz, czy sztywne niekiedyramy prawne nie stanowią bariery ograniczającej ten rozwój. Problematyka ta nabiera tym większej aktualności, iż znajdujemy się obecnie prawie w połowie okresu, na jaki została ona zaplanowana. Punktem wyjścia prowadzonych analiz jest wizja stanu szkolnictwa wyższego do roku 2020 sformułowana w projekcie środowiskowym "Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020", określająca dziesięć zasadniczych elementów: (1) powiązanie misji szkolnictwa wyższego z potrzebami społecznymi i gospodarczymi, (2) powszechność i jakość kształcenia, (3) działalność naukową i badawczo-rozwojową uczelni, (4) politykę kadrową i ścieżki awansu naukowego, (5) obecność i pozycję polskiego szkolnictwa wyższego w świecie, (6) ład instytucjonalny, (7) ustrój uczelni i reguły zarządcze, (8) konsolidację, konwergencję i transparentność systemu szkolnictwa wyższego, (9) zasady finansowania, (10) zasady etyki zawodowej i dobre praktyki w działaniu uczelni. Podstawą prowadzonych analiz są przepisy obowiązujące od momentu przyjęcia projektu środowiskowego "Strategii…" do dnia dzisiejszego z uwzględnieniem zmian, jakie następowały w tym zakresie. Rozważania prowadzone są tylko w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawnych (przede wszystkim rangi ustawowej) i nie odnoszą się do działań o charakterze technicznym, informacyjnym czy organizacyjnym, które mogą być podejmowane na podstawie obowiązujących przepisów lub niezależnie od nich (ale w ramach prawnie określonych), a przyczyniać się w znaczny sposób do osiągnięcia zakładanej wizji szkolnictwa wyższego.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: