Education Inputs Index as the Background of Education Outcomes at Secondary Education Level

Abstract
Rational investment in education of the young generation is the responsibility of the state, which is derived from the theory of public goods [Polcyn & Stępień 2016: 266-280]. The rationality of education inputs depends on material factors associated the amount of money spent on school facilities or teachers’ salaries. It is very likely that the quality of education can be modified by changing socioeconomic variables. The purpose of the study described in this article was to examine the relationship between the level of inputs in post-primary education and student outcomes. The objective of the analysis is particularly relevant for the assessment of the effectiveness of education, which has a direct influence on the quality of the human capital created in the process of education. As is often pointed out in the literature, the human capital has a direct effect on GDP growth, which is why it is crucially important to develop an effective and rational approach to how financial resources are invested to improve its quality.

Nakłady na edukację są często wskazywane jako czynnik decydujący o jakości edukacji, wyrażanej najczęściej osiągnięciami edukacyjnymi uczniów mierzonymi wynikami egzaminów zewnętrznych. Doniesienia zawarte w literaturze na temat badań nad edukacyjną funkcją produkcji nie są zgodne co do wskazanego założenia, spotykane są zarówno doniesienia o pozytywnym wpływie nakładów na jakość edukacji, jak i o braku istotności takiego wpływu. Przedstawione problemy sprawiły, że jako cel badań przyjęto wykazanie wpływu poziomu nakładów na edukację ponadpodstawową na osiągnięcia edukacyjne uczniów. Badania przeprowadzono na losowej grupie 100 powiatów, wytypowanych po 20 z każdej z pięciu klas powiatów zależnie od poziomu rozwoju społecznego. Dane pozyskane z Banku Danych Lokalnych obejmowały lata 2012-2014, a dane o osiągnięciach egzaminacyjnych dotyczyły 2015 r. Analizy przeprowadzono, stosując jednowymiarową i wieloczynnikową analizę ANOVA. Wykazały one większe znaczenie poziomu nakładów dla wskaźnika edukacji na poziomie gimnazjum, a mniejsze znaczenie na poziomie edukacji ponadgimnazjalnej. Stwierdzono statystycznie istotne różnice tylko pomiędzy skrajnymi klasami w edukacji na poziomie liceum oraz edukacji wyrażanej zagregowanym wskaźnikiem edukacji obejmującym edukację gimnazjalną i ponadgimnazjalną
Description
Keywords
Citation
Polcyn, J., Gawrysiak, M., 2017, Education Inputs Index as the Background of Education Outcomes at Secondary Education Level, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2017, t. 72, nr 1, s. 85-102.
Belongs to collection