Modelowanie edukacyjnej wartości dodanej z matematyki w powiązaniu z poziomem rozwoju społecznego w wybranych gminach Polski
Streszczenie
Artykuł opisuje czynniki mające wpływ na modelowanie edukacyjnej wartości dodanej. W
opracowaniu uwzględniono tylko wyniki z matematyki i ich fluktuacje w powiązaniu z poziomem
rozwoju społecznego. Wybór matematyki do poniższych analiz, został podyktowany sugestiami
płynącymi z przeglądu literatury. Matematyka jako dziedzina nauki charakteryzuje się większą
obiektywnością, a taki stan rzeczy pozwala na mniej sugestywne analizy wyników. Wielkość
wskaźnika edukacyjnej wartość dodanej z matematyki została skonfrontowana z danymi
niezależnymi. Artykuł zawiera szczegółową analizę oddziaływania tych zmiennych na wartość
EWD. Dodatkowo zmienne te pogrupowano na oddzielne klasy poziomu rozwoju społecznego.
Badane zmienne objaśniające to: dochody gminy na jednego mieszkańca, dodatki
mieszkaniowe, ilość mieszkań przypadająca na 1000 mieszkańców, powierzchnia mieszkania,
ilość dzieci w przedszkolach przypadająca na jedno miejsce oraz bezrobocie zarejestrowane.
Uzyskane wyniki estymacji modelu, nie są jednoznaczne co do kierunków oddziaływania
na EWD w poszczególnych klasach rozwoju społecznego. Wobec powyższego, przypuszczać
należy, że wpływ analizowanych zmiennych na EWD z matematyki może być determinowany
poziomem rozwoju społecznego. This article describes factors affecting the modelling of educational added value (EAV). The study
takes into account the results of mathematics and their fluctuations in relation to the degree of
social development. Mathematics has been selected for this analysis based on the literature review.
As a field of science, mathematics is characterized by greater objectivity, thus allowing for less
suggestive analysis of results. The indicator of the EAV of mathematics is confronted with
independent data. This article contains a detailed analysis of the impact of these variables on EAV.
In addition, these variables are grouped into separate classes by the level of social development.
The explanatory variables include municipal income per capita, housing allowances, the
number of dwellings per 1000 inhabitants, square footage, the number of children in kindergartens
per one place and registered unemployment. The obtained results of the model estimation are not
clear about the directions of impact on EAV in particular classes of social development. In view of the above, it should be assumed that the influence of the analyzed variables on EAV in
mathematics can be determined by the level of social development.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: