Bezpieczeństwo w edukacji: perspektywa nauczyciela

Abstract
W artykule przedstawiono problem bezpieczeństwa w szkole z perspektywy nauczyciela. Określono zakres zjawiska oraz opisano rodzaje agresji, jakich doświadczają nauczyciele i inni pracownicy szkoły. Przedstawione zostały badania psychologiczne i socjologiczne oraz przepisy prawne dotyczące agresji i przemocy wobec nauczyciela, a także przykłady zachowań agresywnych w szkołach i systemowych rozwiązań dotyczących radzenia sobie z nimi. Wskazano na konieczność wprowadzenia w szkołach jasnego systemu norm współżycia społecznego oraz sankcji za niebezpieczne zachowania, a także procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych, uwzględniających działania podejmowane w sytuacji agresji lub przemocy wobec nauczyciela.
Description
Keywords
Citation
Dankiewicz, M. (2015). Bezpieczeństwo w edukacji: perspektywa nauczyciela. Kultura Bezpieczeństwa. Nauka - Praktyka - Refleksje, 19, 78-94.
Belongs to collection