Uwarunkowania kulturowe a powiązania międzyfirmowe w sektorach globalnych. Perspektywa empiryczna

Abstract
W artykule zostały zaprezentowane rezultaty badań nad wpływem kultury narodowej związanej z modelem funkcjonowania organizcji na strategię nawiązywania aliansów [eksploracyjną, związaną z powiązaniami słabymi oraz eksploatacyjną, związaną z powizaniami silnymi] przez firmy z globalnego sektora teleinformatycznego [ICT]. Wyniki badań wskazują na to, iż kraj pochodzenia firmy jak również związany z nim model organizacji [w oparciu o wymiary kultury zaproponowane przez Hofstede] ma wpływ na strategię aliansów realizowaną przez firmy. Strategia eksploracji jest strategią dominującą wśród firm o modelu „Rodzina” [m.in. firmy azjatyckie] oraz „Targowisko” [np. USA, Wielka Brytania]. Najwięcej powiązań silnych wskazujących na strategię eksploatacyjną charakteryzuje firmy o modelu „Piramida” [np. Francja, Polska].
Description
Postprint
Keywords
Citation
Golonka M. (2011). UWARUNKOWANIA KULTUROWE A POWIĄZANIA MIĘDZYFIRMOWE W SEKTORACH GLOBALNYCH. PERSPEKTYWA EMPIRYCZNA. Działanie współczesnych przedsiębiorstw, determinanty kulturowe, zasobowe i samorządowe, Wydawnictwa Naukowe WSB, Gdańsk, Tom 12, str. 4-23
Belongs to collection