Uwarunkowania kulturowe a powiązania międzyfirmowe w sektorach globalnych. Perspektywa empiryczna
Abstract
W artykule zostały zaprezentowane rezultaty badań nad wpływem kultury
narodowej związanej z modelem funkcjonowania organizcji na strategię nawiązywania aliansów [eksploracyjną, związaną z powiązaniami słabymi oraz eksploatacyjną, związaną z powizaniami silnymi] przez firmy z globalnego sektora teleinformatycznego [ICT]. Wyniki badań wskazują na to, iż kraj pochodzenia firmy jak również związany z nim model organizacji [w oparciu o wymiary kultury zaproponowane przez Hofstede] ma wpływ na strategię aliansów realizowaną przez firmy. Strategia eksploracji jest strategią dominującą wśród firm o modelu „Rodzina” [m.in. firmy azjatyckie] oraz „Targowisko” [np. USA, Wielka Brytania]. Najwięcej powiązań silnych wskazujących na strategię eksploatacyjną charakteryzuje firmy o modelu „Piramida” [np. Francja, Polska].
Collections
- Artykuły / Articles [15133]