Nauczanie przez działanie w praktyce
Streszczenie
Zmiany strukturalne w gospodarce, w organizacji i zarządzaniu pracą wymagają nowych umiejętności i kompetencji, a to oznacza przedefiniowanie roli instytucji oświatowych i rynku pracy. Referat podejmuje problem odpowiedzialności za przemiany jakościowe na poziomie szkoły w duchu wymagań i oczekiwań stawianych przez nową edukację. Sygnalizuje problem, jak uczyć w sytuacji dominacji standaryzacji egzaminów zewnętrznych. Uczyć pod testy, pod klucz, by uzyskać jak najlepszy wynik, zadowalający władze lokalne, czy skoncentrować się na aktywnym procesie uczenia się, aby dotrzymać tempa coraz szybszym przemianom gospodarczym i społecznym? Sposobem przezwyciężenia sygnalizowanych dylematów mogą być rozwiązania stosowane w wybranych szkołach Hiszpanii, Danii i Polski, zgodne ze strategią Profesjonalnych Społeczności Edukacyjnych-PLC (Professional Learning Community). Zamierzeniem autora jest wzbudzenie szerszej refleksji nad powinnością szkół w kształtowaniu postaw uczniów. Szczególnie tych postaw, których nie da się sprawdzić testami. Postaw, które wspierają rozwój i przygotowują do życia z uwzględnieniem całej jego złożoności. Rola instytucji oświatowych i rynku pracy Dynamicznie zmieniający się świat wymaga od uczniów, studentów i osób dorosłych (kształcenie ustawiczne) nowych umiejętności, dzięki którym będą mogli w pełni korzystać z możliwości rozwijającego się społeczeństwa wiedzy.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16126]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: