Pacynka kontra Faceopera. Zjawisko kont alternatywnych w mediach społecznościowych
Streszczenie
Niniejszy artykuł omawia zjawisko kont alternatywnych oraz jego
konsekwencje dla społecznegoi kulturalnego życia w internecie. Na
wstępie analizie poddano pojęcie kontaużytkownika oraz opisano dwa
jego rozumienia: jako swego rodzaju prywatny, wirtualnydomek
użytkownika oraz jako sposób dostępu do usługi internetowej. W dalszej
kolejnościwprowadzono pojęcie konta alternatywnego, czyli marionetki,
oferującego użytkownikowiserwisu alternatywną tożsamość. Następnie
przeanalizowano strukturę i funkcjęprywatnej strony domowej.
Analogicznie i tu znaleźć można dwie przeciwstawne strategiejej
pojmowania. Podczas gdy pierwsza interpretuje ją jako „kawałek
prawdziwego życia”,druga kładzie nacisk na zastosowane w niej
strategie autokreacyjne i perswazyjne. Przejścieod prywatnych stron
domowych do profili związanych z kontem użytkownika opisanojako
element ewolucji sieci od Web 1.0 do Web 2.0 i z tej perspektywy
przedstawionokonsekwencje tej ewolucji dla rozkwitu tak zwanej
turystyki tożsamościowej.W końcowej, empirycznej części artykułu
badaniu poddano kilka przypadków użyciakont alternatywnych. Pierwszy
dotyczy Wikipedii, gdzie zjawisko to określane jest mianem„pacynki”.
Drugi to Faceopera, gra fikcyjnych postaci tocząca się na platformie
Facebooka i angażująca także prawdziwych użytkowników.
Kolekcje
- Artykuły IBL [97]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: