A load of bull - masculinity in Will Self's Cock & Bull
Streszczenie
Fascynacja Willa Selfa podmiotowością, przeobrażeniem czy dwoistością znajduje nader reprezentatywny wyraz w parze nowel „Cock & Bull” (1992). Spontaniczna modyfikacja genitaliów głównych bohaterów staje się pretekstem do rozważań o tożsamości płciowej. Koncepcje płciowości przedstawione w „Cock & Bull” mogą sprawiać wrażenie zaskakująco esencjalistycznych, zwłaszcza w kontekście płynności tożsamości, którą wydaje się sugerować transformacja bohaterów. Przekraczanie granic normy służy tu raczej ich jednoznacznemu określeniu niż redefinicji. Zważywszy jednak na przypisywaną autorowi skłonność do satyry, można uznać, że obiektem krytyki stała się w tym wypadku zarówno naiwna wiara w łatwość znalezienia alternatywy dla dominujących modeli tożsamości płciowej, jak i one same. W świecie „Cock & Bull” istnieje jedna płeć – męska. Zwłaszcza w noweli „Cock”, męskość, mimo skojarzenia z agresją i amoralnością, stanowi ucieczkę przed bezsilną i pozbawioną wyrazu antytożsamością kobiecości. Jednocześnie jednak, jak pokazuje transformacja bohatera „Bull”, jest to jednak tożsamość zaskakująco chwiejna i niejednoznaczna. Will Self's fascination with motives of subjectivity, transformation or doubleness is clearly demonstrated by his double novella “Cock & Bull” (1992). The spontaneous modification of the main characters' genitalia becomes a pretext for a reflection on gender identity. Conceptions of gender presented in “Cock & Bull” may appear surprisingly essentialist, especially in the context of the fluidity of identity seemingly suggested by the transformations experienced by the protagonists. Transcending the limits of the norm allows here rather an unambiguous delineation of these limits than their redefinition. However, considering the tendency for satire ascribed by many to the author, one might conclude that the object of criticism in this case is both a naïve faith in the possibility of finding an easy alternative for the dominant models of gender identity and the models themselves. In the world of “Cock & Bull” there is, in fact, only one gender – the male one. Especially in “Cock”, masculinity, despite its association with aggression and amorality, constitutes a form of escape from the powerless and vague anti-identity of femininity. At the same time, however, as the transformation of the protagonist of “Bull” demonstrates, it is an identity that is surprisingly unstable and ambiguous.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: