Przeglądaj Katedra Arabistyki i Islamistyki Artykuły / Articles według tytułu
Wyświetlanie pozycji 10-25 z 25
-
Flavorings in Context: Spices and Herbs in Medieval Near East
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)Throughout history, the approach towards imported spices varied from culture to culture. In medieval and early post-medieval Europe, where spices became an exotic object of temporary desire, they were often used unskillfully ... -
Funkcjonowanie pięciu płci i ich rola u Bugisów z Sulawesi Południowego (Indonezja)
(Elipsa, 2012)Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć indonezyjską różnorodność, która przejawia się na wielu płaszczyznach, również w pojmowaniu i rozumieniu płci przez tamtejsze kultury. Najważniejsza grupa etniczna Sulawesi znana ... -
The Grammatical Treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb of Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī (Died 1144 A.D.) – a Masterpiece of Arab Grammar
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī’s (1075–1144) grammatical treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb is one of the main and most acknowledged philological masterpieces of the classical Arabic. The aim of this article is to shed ... -
Kobiety w sferze publicznej: edukacja, gospodarka i polityka
(Ibidem, 2009)Patrząc na Katar przez pryzmat zmian zachodzących w zakresie funkcjonowania kobiet w życiu społecznym, można powiedzieć, że jest to kraj wielu pozornych sprzeczności. Pod względem udziału kobiet w populacji studentów zajmuje ... -
Ku dywersyfikacji: polityka gospodarcza Kataru
(Ibidem, 2009)Katar należy do najzamożniejszych krajów świata, z PKB per capita w wysokości 63 tys. USD (2006)2. Od kilku lat państwo to cechuje się wysokim wzrostem gospodarczym, który w 2006 r. osiągnął 8,8%3. Wraz z Arabią Saudyjską, ... -
Literature of the Polish Tatars
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)The literature of Polish Tatars reflects their complicated history. A specific trait of the PolishLithuanianBelarusian Tatar population is their use of Arabic script for the notation of their Slavic language as early as ... -
Mieszkańcy pustyni, miast i wsi, czyli o słowie dom w literackim języku arabskim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2010)Jako podstawa leksykograficzna artykułu posłużył arabski język literacki. Oprócz przestudiowania poszczególnych leksemów znaczących tyle co ‘dom’ w literackim języku arabskim, a mianowicie bayt, dar, manzil i maskan, podjęto ... -
Mowa ciała: od jawnej do ukrytej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Świat arabski jest żywiołowy, jego mieszkańcy nie żałują gestów, ruchów i mimiki, przy pomocy których zwracają się nieustannie do otoczenia i rozmówców, dając upust emocjom. To zachowanie wynika z postawy ... -
Muslims in Europe: different communities, one discourse? Adding the Central and Eastern European perspective
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)There is an old Polish saying, “każda pliszka swój ogonek chwali”1 meaning that everyone emphasizes their good points. Being a representative of a country of approximately 40 thousand Muslims (for around 38 million citizens) ... -
Symbol Kataru – poeta i orator Katari Ibn al-Fudża’a
(Ibidem, 2009)Pustynne tereny, na których położony jest dzisiejszy Katar, nie mogą poszczycić się wieloma wybitnymi postaciami, które zaznaczyły się w dziejach kultury arabsko-muzułmańskiej w okresie średniowiecznym, czyli w czasach jej ... -
Šawqī Ḍayf (1910–2005). Biography, Method, Bibliography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)The Article contains a biography and full bibliography of an eminent Egyptian scholar in the field of literature and linguistics, Šawqī Ḍayf. -
Wasta (klientelizm) a rozwój społeczno-gospodarczy w świecie arabskim
(Ibidem, 2010)Wasta (w literackim języku arabskim wasata) oznacza wstawiennictwo bądź mediację. Pojęcie to obejmuje szeroką gamę działań społecznych. Znaczeniowo najbliższe jest zachodniemu pojęciu klientelizmu, gdyż zakłada istnienie ... -
The Ways of Expression of Cultural Norms in the Egyptian Dialect
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)In this paper I am going to present the ways in which the Egyptian dialect renders social norms, which will be illustrated by the examples of expressions regarding human- to-human interaction. This provides an outline of ... -
The world of kebab. Arabs and gastronomy in Warsaw
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)This essay is a result of fieldwork carried out by me between April and August 2011 in various restaurants serving Arabic food in Warsaw. It is based on 30 indepth interviews not only with the owners of venues, but also ... -
Złota kula spadająca do błękitnych wód (mitologia Al-Dżaziry)
(Ibidem, 2009)Współcześnie antropolodzy chętnie widzą w mediach rodzaj nowoczesnej mitologii2, co oznacza, że światu potrzeba nowych wartości w starych, wypróbowanych formach. Fascynacja treścią przekazów i postaci medialnych, do granic ... -
العرب مصدر إلهام لمبدعين بولنديين (Al-ʿArab maṣdar ilhām li-mubdiʿīn būlandiyyīn)
(الناشي الأسبوعي (An-Nāšir al-Usbūʿī), 2019-01)