Struktura kształcenia ponadgimnazjalnego a rynek pracy w Polsce
Streszczenie
Reformy oświatowe wdrażane w Polsce w latach 2000-2016 zmieniały strukturę szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Zmiany te wpływały na jakościowe przemiany w szkolnictwie oraz decydowały o lokalnych strategiach rozwoju oświaty. Warunkiem skorelowania rozwoju edukacji z postępem ekonomicznym i cywilizacyjnym jest efektywne inwestowanie w szkolnictwo. Osiągnąć to można poprzez zapewnienie optymalnej struktury kształcenia, zgodnej ze strukturami bieżącego i przyszłościowego popytu na pracę.
Autor podjął próbę wskazania przyczyn niedostosowania struktury kształcenia do potrzeb gospodarki narodowej. Poprzez analizę przemian w rozwiniętych krajach UE stawia również wnioski i propozycje zmierzające do dostosowania struktury kształcenia do rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Educational reforms implemented in Poland between 2000 and 2016 changed the structure of post-middle school education. This has led to qualitative changes in education and determined local strategies for the development of education. Education can only keep up with economic and civilizational progress through effective investment.
This can be achieved by providing an optimal educational structure in line with the current
and future demand for work.
The author points out the reasons why the educational structure in Poland does not conform to the needs of the national economy. By analysing changes in developed EU countries, he also presents his conclusions and proposals of how to adapt the educational structure to a knowledge-based economy.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: