Zagrożenia pomiaru cech niejednorodnych i cech rozmytych w badaniach nad edukacją
Streszczenie
Celem artykułu jest przybliżenie głównych zagrożeń trafności pomiaru cech rozmytych oraz cech charakteryzują się dynamiczną strukturą opozycji. Zagrożenia te wynikają głównie z nieadekwatnego modelowania tego rodzaju cech, sztampowego doboru skal szacunkowych w procesie projektowania pomiaru oraz stosowania metod numerycznych niedopasowanych do werbalnego formatu danych, w którym te cechy mogą się wyrażać. W artykule przedstawiono schemat modelowania cech niejednorodnych bazujący na modelach wypracowanych w teorii postaw oraz schemat modelowania cech rozmytych odwołujący się do systemu logiki rozmytej. W konkluzji podkreślono, że zagrożenie trafności pomiaru wspomnianych cech występują także podczas realizacji scenariusza pomiaru. Tym więc, co uzupełnia adekwatne modelowanie, konstrukcję i realizacje badań, jest metodologiczna świadomości i wrażliwość badaczy edukacji. The aim of the article is to present the main threats to the validity of measuring the fuzzy variables and the variables characterized by a dynamic structure of the opposition. These threats are mainly due to inadequate modeling of this type of variables, routine choice of rating scales in the process of measurement design and the use of unmatched numerical methods to verbally format of data in which these variables could be expressed. In the article the schemes of heterogeneous and fuzzy variables modeling were presented. These schemes are based on models developed in the theory of attitudes and on the system of fuzzy logic.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16158]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: