Konstruowanie obrazu edukacji w polskiej prasie codziennej na przykładzie „Gazety Wyborczej”
Streszczenie
W książce przedstawiona została analiza tekstów o edukacji opublikowanych w 2014 roku na łamach najpopularniejszego opiniotwórczego dziennika „Gazeta Wyborcza”.
Podstawowym założeniem prowadzonych analiz jest przekonanie o determinującym wpływie przekazów medialnych na wszystkie sfery życia społecznego. Sposób, w jaki codzienna prasa przedstawia edukację, stanowi dla wielu czytelników ważne źródło wiedzy o tym, jak funkcjonuje ta sfera życia.
Celem podjętych badań jest więc określenie medialnych ram, w jakich opiniotwórcza prasa przedstawia szkołę i edukację. Aby ten cel zrealizować, autorka stanęła na gruncie kognitywistycznej teorii języka Georga Lakoffa, który zwrócił uwagę, iż to, jak człowiek widzi świat, jak się zachowuje, do czego dąży, czego unika, jakimi zasadami kieruje się w życiu, zależy od ram, poprzez które postrzega rzeczywistość.
Praca składa się z trzech rozdziałów. Otwiera ją rozdział teoretyczny, którego celem jest omówienie roli mediów w konstruowaniu rzeczywistości społecznej. W rozdziale drugim autorka podjęła próbę uporządkowania wiedzy o rodzajach i mechanizmach władzy, ze szczególnym uwzględnieniem władzy mediów. Ostatni rozdział ma charakter badawczy. Przeprowadzone analizy pozwoliły określić trzy ramy w jakich opiniotwórcza prasa przedstawia edukację:
1. Rama ekonomizacji edukacji
2. Rama efektywności edukacji
3. Rama deprecjonowania edukacji
Kolekcje
- Książki / Books [2915]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: