Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStępnik, Małgorzata
dc.date.accessioned2018-02-19T09:27:24Z
dc.date.available2018-02-19T09:27:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMałgorzata Stępnik, Obrazy Albionu. Pejzaże Paula Collinsona i Geda Quinna jako „teksty” o współczesnej kulturze, „ANNALES Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio L- Artes", Vol. XIII, 1, 2015.pl
dc.identifier.issn1732-1352
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/14607
dc.description.abstractThe main subject of the present article is the metaphoric, iconographically complex and formally sophisticated landscapes by two contemporary English painters: Paul Collinson and Ged Quinn. The starting point of the discussion is the category of Englishness analyzed in its time by inter alia Nikolaus Pevsner. Most importantly, the pictures discussed in the study, which are outside of the mainstream of now fashionable solutions, can be interpreted as symptomatic of post-imperial culture tired of the orders of great ideologies. Both Collinson’s hyperrealistic canvases reproducing the “microcosms” of intricately constructed diaporamas, and Quinn’s pictures polished in the glazing technique, which contain subtle references to Jacob Ruisdael, Claude Lorrain, or Caspar David Friedrich, are in a sense political “texts” or even “manifestos”. What can be discerned in them is the expression of strong Kulturpessimismus, the refl ection of a more and more condensed mixture of disillusionment and anxiety in our culture.en
dc.language.isopl
dc.publisherUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectPaul Collinsonpl
dc.subjectGed Quinnpl
dc.subjectmalarstwo angielskiepl
dc.subjectwspółczesna sztuka angielskapl
dc.subjectmalarstwo pejzażowepl
dc.subjectkategoria Englishnesspl
dc.subjecthiperrealizmpl
dc.subjectcytat w malarstwiepl
dc.subjectmikrokosmospl
dc.subjectdiaporamapl
dc.subjectminiaturapl
dc.subjectpoezja angielskapl
dc.subjectpeinture de citationfr
dc.subjectKulturpessimismusde
dc.subjectmalarstwo i społeczeństwopl
dc.subjectEnglish paintingen
dc.subjectcontemporary English arten
dc.subjectlandscape paintingen
dc.subjectcategory of "the Englishness"en
dc.subjecthyperrealismen
dc.subjectcitations in paintingen
dc.subjectpicturesqueen
dc.subjectsublimeen
dc.subjectcontemporary aestheticsen
dc.subjectestetyka współczesnościpl
dc.titleObrazy Albionu. Pejzaże Paula Collinsona i Geda Quinna jako „teksty” o współczesnej kulturzepl
dc.typearticlepl
dc.contributor.organizationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.