Obrazy Albionu. Pejzaże Paula Collinsona i Geda Quinna jako „teksty” o współczesnej kulturze
dc.contributor.author | Stępnik, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2018-02-19T09:27:24Z | |
dc.date.available | 2018-02-19T09:27:24Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Małgorzata Stępnik, Obrazy Albionu. Pejzaże Paula Collinsona i Geda Quinna jako „teksty” o współczesnej kulturze, „ANNALES Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Sectio L- Artes", Vol. XIII, 1, 2015. | pl |
dc.identifier.issn | 1732-1352 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/14607 | |
dc.description.abstract | The main subject of the present article is the metaphoric, iconographically complex and formally sophisticated landscapes by two contemporary English painters: Paul Collinson and Ged Quinn. The starting point of the discussion is the category of Englishness analyzed in its time by inter alia Nikolaus Pevsner. Most importantly, the pictures discussed in the study, which are outside of the mainstream of now fashionable solutions, can be interpreted as symptomatic of post-imperial culture tired of the orders of great ideologies. Both Collinson’s hyperrealistic canvases reproducing the “microcosms” of intricately constructed diaporamas, and Quinn’s pictures polished in the glazing technique, which contain subtle references to Jacob Ruisdael, Claude Lorrain, or Caspar David Friedrich, are in a sense political “texts” or even “manifestos”. What can be discerned in them is the expression of strong Kulturpessimismus, the refl ection of a more and more condensed mixture of disillusionment and anxiety in our culture. | en |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | |
dc.rights | Dozwolony użytek | * |
dc.subject | Paul Collinson | pl |
dc.subject | Ged Quinn | pl |
dc.subject | malarstwo angielskie | pl |
dc.subject | współczesna sztuka angielska | pl |
dc.subject | malarstwo pejzażowe | pl |
dc.subject | kategoria Englishness | pl |
dc.subject | hiperrealizm | pl |
dc.subject | cytat w malarstwie | pl |
dc.subject | mikrokosmos | pl |
dc.subject | diaporama | pl |
dc.subject | miniatura | pl |
dc.subject | poezja angielska | pl |
dc.subject | peinture de citation | fr |
dc.subject | Kulturpessimismus | de |
dc.subject | malarstwo i społeczeństwo | pl |
dc.subject | English painting | en |
dc.subject | contemporary English art | en |
dc.subject | landscape painting | en |
dc.subject | category of "the Englishness" | en |
dc.subject | hyperrealism | en |
dc.subject | citations in painting | en |
dc.subject | picturesque | en |
dc.subject | sublime | en |
dc.subject | contemporary aesthetics | en |
dc.subject | estetyka współczesności | pl |
dc.title | Obrazy Albionu. Pejzaże Paula Collinsona i Geda Quinna jako „teksty” o współczesnej kulturze | pl |
dc.type | article | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie | pl |
Pliki tej pozycji
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
-
Artykuły / Articles [16165]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.