To (nie) dom? Proces negocjowania normalności na przykładzie komunikacji dotyczących architektury użytkowej
Streszczenie
Artykuł prezentuje kolejny etap projektu badawczego, który na podstawie pierwszego pilotażowego badania rozwinął się w stronę badania szerszego tematu asymilacji rzeczy nienormalnych w komunikacji. Jako przykładowa scena, na której przebiegają odpowiednie komunikacje, wybrane zostało forum internetowe dotyczące architektury i komentowane tam projekty architektury nowoczesnej. Badanie analizuje umieszczone przez użytkowników i gości forum komentarze na temat projektów domów mieszkalnych przedstawionych tam jako nowoczesne, niezwykłe itp. Badanie służyło nie tylko sprawdzeniu i rozwinięciu wypracowanych już wymiarów i kategorii na szerszej podstawie materiałowej, lecz też analizie problemu, jak w procesie komunikacji wytwarzane są obszary „własnego“ vs. czegoś „innego“ oraz na jakich obszarach i w jaki sposób to, co uznawane jest za „normalne“, odgraniczone jest od nienormalnego. Chodzi zatem też o szerszy temat tożsamości i autowizerunku kulturowego w odniesieniu do architektury oraz o strategie i sposoby jego negocjowania w komunikacji. Projekt jednocześnie stanowi próbę zastosowania podejścia jakościowego w badaniach komunikacji, pracując jednak na szerszym korpusie i wykorzystując również techniki ilościowe.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16158]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: