dc.contributor.author | Górak-Sosnowska, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Grącik-Zajączkowska, Małgorzata | |
dc.contributor.author | Kobyłka, Aleksander | |
dc.contributor.author | Markowska-Manista, Urszula | |
dc.contributor.author | Rybaczyk, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2013-04-23T18:27:50Z | |
dc.date.available | 2013-04-23T18:27:50Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Górak-Sosnowska Katarzyna (red.) i in., W stronę rozwoju. Drogi Azji i Afryki, Ibidem, Łódź 2009 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-88679-91-9 | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1540 | |
dc.description.abstract | Państwa Globalnego Południa – mimo wspólnej nazwy – już od dawna nie stanowią jednorodnej grupy. W zróżnicowany sposób reagują na wyzwania, które niesie ze sobą globalizacja i gospodarka światowa. Niektóre potrafią włączyć się w globalny nurt, wykorzystując przewagę konkurencyjną – zasoby siły roboczej czy surowców naturalnych. Inne poszukują dla siebie miejsca, rozbudowując na miarę własnych możliwości infrastrukturę i zasoby ludzkie, aby przynajmniej utrzymać się na dotychczasowej pozycji. Jeszcze inne ogarnięte są klęskami naturalnymi lub konfliktami, które przesłaniają im dalekosiężną perspektywę, sprowadzając ich funkcjonowanie do przyziemnego tu i teraz. Różni- ce te są aż nader widoczne: czy to na mapie konfliktów na świecie, czy to w wielości otrzymywanej pomocy humanitarnej i rozwojowej, czy wreszcie stopniu realizacji poszczególnych Milenijnych Celów Rozwoju – nieczęsto się jednak nad nimi zastanawiamy. Bez trudu możemy bowiem wskazać na przykłady potwierdzające to, że Globalne Południe jest biedne, niewykształcone i niestabilne politycznie, bez szans i perspektyw. Inwestycje państw Zatoki Perskiej, bardzo dobrze rozwinięty sektor IT w Indiach, czy ponad dwa biliony USD rezerw walutowych Chin, zdają się stanowić wyjątek potwierdzający regułę. Celem książki jest ukazanie wyzwań rozwojowych państw Azji i Afryki z całą różnorodnością dróg i uwarunkowań. Omówiliśmy w niej pięć regionów z obu kontynentów: Azję-Pacyfik (Chiny), Azję Południową (Indie), Bliski Wschód i Północną Afrykę, region Sahelu oraz Afrykę Subsaharyjską. Dobór regionów nawiązuje do programu szkolnego, bo właśnie one znalazły się w Podstawie pro- gramowej nauczania. Aby ułatwić orientację w publikacji, każdemu regionowi przypisaliśmy symbol, reprezentujący jeden z obowiązujących w nim systemów zapisu. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Ibidem | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Afryka | pl |
dc.subject | Sahel | pl |
dc.subject | Bliski Wschód | pl |
dc.subject | Indie | pl |
dc.subject | Chiny | pl |
dc.title | W stronę rozwoju. Drogi Azji i Afryki | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl |
dc.contributor.organization | Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw | pl |
dc.contributor.organization | Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics | pl |
dc.description.eperson | Maciej Klimiuk | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |