Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGórak-Sosnowska, Katarzyna
dc.contributor.authorJurewicz, Joanna
dc.date.accessioned2013-04-23T18:34:00Z
dc.date.available2013-04-23T18:34:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationGórak-Sosnowska Katarzyna, Jurewicz Joanna (red.), Kulturowe uwarunkowania rozwoju w Azji i Afryce, Ibidem, Łódź 2010pl
dc.identifier.isbn978-83-62331-02-4
dc.identifier.urihttp://depot.ceon.pl/handle/123456789/1542
dc.description.abstractProblematyka rozwojowa staje się coraz bardziej popularna w Polsce. W edukacji formalnej realizowana jest w szkołach według nowej podstawy programowej, a także poprzez edukację nieformalną przez organizacje pozarządowe. W szkolnictwie wyższym wpisuje się w kanony kształcenia przede wszystkim na kierunkach ekonomicznych i politologicznych. Opracowane podręczniki z zakresu problematyki rozwojowej odzwierciedlają profilowo wymienione kierunki studiów. Na polskim rynku wydawniczym dominują zatem podręczniki i publikacje na temat ekonomii rozwoju oraz międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju. Podręczniki te koncentrują się na teoriach ekonomicznych i międzynarodowych stosunkach gospodarczych, a także na instrumentach polityki wobec państw otrzymujących pomoc rozwojową. Takie ujęcie tematu ukazuje problematykę rozwojową z perspektywy i przez pryzmat państw zachodnich, w odniesieniu do ich kategorii pojęciowych, w tym rozumienia rozwoju i postrzegania go jako cel o wartościowanym kierunku (postęp). Kraje niezachodnie ujmowane są jako przedmioty polityki i działań państw rozwiniętych gospodarczo, a ich efekty oceniane są według zachodnich kryteriów. Podejście takie w sposób jednostronny tłumaczy realia społeczno-gospodarcze niezachodnich regionów świata, może zatem potęgować europocentryzm i nie przyczynia się w pełni do rozumienia zasad i mechanizmów funkcjonowania kultur niezachodnich. Podręcznik, który oddajemy do rąk Państwa, ma za zadanie przybliżyć problematykę rozwojową z perspektywy kulturowej. Rozwój definiujemy szeroko – jako zmianę prowadzącą do powiększenia dobrostanu społeczeństwa w sferze zarówno politycznej i gospodarczej, jak i w sferze kultury. W związku z ugruntowaną historycznie obecnością ekonomiczną, polityczną i kulturową Zachodu w Azji i Afryce, w publikacji często pojawiają się odniesienia do wzorów i koncepcji zachodnich. Niemniej jednak punktem wyjścia dla większości analiz są kultury lokalne – ich reakcje i odpowiedzi na działania państw i organizacji zachodnich, jak również na wyzwania związane z funkcjonowaniem w nowoczesnym, globalnym świecie. Podręcznik składa się z pięciu części.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherIbidempl
dc.rightsCreative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polskapl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
dc.subjectAfrykapl
dc.subjectAzjapl
dc.titleKulturowe uwarunkowania rozwoju w Azji i Afrycepl
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bookpl
dc.contributor.organizationDepartment of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsawpl
dc.contributor.organizationDepartment of Economic Sociology, Warsaw School of Economicspl
dc.description.epersonMaciej Klimiuk
dc.rights.DELETETHISFIELDinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska