dc.contributor.author | Górak-Sosnowska, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Jurewicz, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2013-04-23T18:34:00Z | |
dc.date.available | 2013-04-23T18:34:00Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Górak-Sosnowska Katarzyna, Jurewicz Joanna (red.), Kulturowe uwarunkowania rozwoju w Azji i Afryce, Ibidem, Łódź 2010 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-62331-02-4 | |
dc.identifier.uri | http://depot.ceon.pl/handle/123456789/1542 | |
dc.description.abstract | Problematyka rozwojowa staje się coraz bardziej popularna w Polsce. W edukacji formalnej realizowana jest w szkołach według nowej podstawy programowej, a także poprzez edukację nieformalną przez organizacje pozarządowe. W szkolnictwie wyższym wpisuje się w kanony kształcenia przede wszystkim na kierunkach ekonomicznych i politologicznych. Opracowane podręczniki z zakresu problematyki rozwojowej odzwierciedlają profilowo wymienione kierunki studiów. Na polskim rynku wydawniczym dominują zatem podręczniki i publikacje na temat ekonomii rozwoju oraz międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju. Podręczniki te koncentrują się na teoriach ekonomicznych i międzynarodowych stosunkach gospodarczych, a także na instrumentach polityki wobec państw otrzymujących pomoc rozwojową. Takie ujęcie tematu ukazuje problematykę rozwojową z perspektywy i przez pryzmat państw zachodnich, w odniesieniu do ich kategorii pojęciowych, w tym rozumienia rozwoju i postrzegania go jako cel o wartościowanym kierunku (postęp). Kraje niezachodnie ujmowane są jako przedmioty polityki i działań państw rozwiniętych gospodarczo, a ich efekty oceniane są według zachodnich kryteriów. Podejście takie w sposób jednostronny tłumaczy realia społeczno-gospodarcze niezachodnich regionów świata, może zatem potęgować europocentryzm i nie przyczynia się w pełni do rozumienia zasad i mechanizmów funkcjonowania kultur niezachodnich. Podręcznik, który oddajemy do rąk Państwa, ma za zadanie przybliżyć problematykę rozwojową z perspektywy kulturowej. Rozwój definiujemy szeroko – jako zmianę prowadzącą do powiększenia dobrostanu społeczeństwa w sferze zarówno politycznej i gospodarczej, jak i w sferze kultury. W związku z ugruntowaną historycznie obecnością ekonomiczną, polityczną i kulturową Zachodu w Azji i Afryce, w publikacji często pojawiają się odniesienia do wzorów i koncepcji zachodnich. Niemniej jednak punktem wyjścia dla większości analiz są kultury lokalne – ich reakcje i odpowiedzi na działania państw i organizacji zachodnich, jak również na wyzwania związane z funkcjonowaniem w nowoczesnym, globalnym świecie. Podręcznik składa się z pięciu części. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Ibidem | pl |
dc.rights | Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode | |
dc.subject | Afryka | pl |
dc.subject | Azja | pl |
dc.title | Kulturowe uwarunkowania rozwoju w Azji i Afryce | pl |
dc.type | info:eu-repo/semantics/book | pl |
dc.contributor.organization | Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw | pl |
dc.contributor.organization | Department of Economic Sociology, Warsaw School of Economics | pl |
dc.description.eperson | Maciej Klimiuk | |
dc.rights.DELETETHISFIELD | info:eu-repo/semantics/openAccess | |