Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSadowski, Paweł
dc.date.accessioned2018-12-04T09:51:06Z
dc.date.available2018-12-04T09:51:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationPaweł Sadowski, Tworzenie warunków do rozwoju kultury fizycznej a konstytucyjne i ustawowe zadania uczelni [w:] Sport w szkole wyższej. Aspekty formalno-prawne, J. Kosowski (red.), Lublin 2018, s. 25-35pl
dc.identifier.isbn978-83-63761-31-8
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/16121
dc.description.abstractSzkolnictwo wyższe stanowi jeden z elementów systemu edukacji w demokratycznym państwie prawnym i demokratycznym społeczeństwie. Do obowiązków uczelni wyższych poza kształceniem należy również działanie na rzecz rozwoju sportu akademickiego, jako jednego z zadań wynikających z obecnych regulacji prawnych. Realizacja tego celu wpisuje się w pojmowanie sportu w rozwiniętych społeczeństwach jako dobra powszechnego, dostępnego w różnych formach dostosowanych do możliwości i zainteresowań obywateli. W misję edukacyjną uczelni wyższych włączona jest edukacja fizyczna w postaci swoistej transmisji dorobku kultury fizycznej. Stanowi ona proces oddziaływania na sferę intelektualną, sprawnościową i emocjonalną człowieka, którego celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, motorycznego i zdrowia oraz przygotowanie do podtrzymywania i pomnażania tych właściwości w późniejszym życiu. W ramach szerokiego profilu edukacyjnego celem kształcenia i wychowywania na poziomie szkolnictwa wyższego w odniesieniu do kultury fizycznej jest stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju fizycznego studentów. Zatem zadania te nie tylko uczelnie mają podejmować, ale istnieje prawny obowiązek ich realizacji. Uczelnie mają zatem obligatoryjnie podejmować różne inicjatywy zmierzające do rozwoju sportu akademickiego, który jest nieodzowną sferą ich działalności obok tej związanej z kształceniem na poziomie wyższym. Realizacja tych zadań oczywiście zależy od wielu czynników, poziomu finansowania, ale i dobrej praktyki czy też swojego dorobku akademickiego. W zakresie realizacji zadania szkolnictwa wyższego w postaci edukacji przez sport, wspierania i podejmowania inicjatyw odnośnie do rozwoju sportu akademickiego nie można znaleźć szerszego głosu doktryny. Omówienie tego zagadnienia pozostaje poza zainteresowaniem nauki i ogranicza się jedynie do ogólnego stwierdzenia o potrzebie jego realizacji przy okazji akcentowania wszystkich wymienionych w przywołanym unormowaniu zadań.pl
dc.description.abstractHigher education is one of the elements of the education system in a democratic state of law and a democratic society. Apart from education, the duties of universities also include activities for the development of academic sport as one of the tasks resulting from the current legal regulations. The implementation of this objective is part of the understanding of sport in developed societies as a general good, available in various forms adapted to the possibilities and interests of citizens. The educational mission of universities includes physical education in the form of a specific transmission of the physical education achievements. It is the process of affecting the intellectual, fitness and emotional realities of man, whose aim is to support physical, motor and health development and to prepare to sustain and multiply these properties later in life. Within the broad educational profile, the aim of education and upbringing at the level of higher education in relation to physical culture is to create optimal conditions for the physical development of students. Therefore, these tasks are not only to be undertaken by universities, but there is a legal obligation to implement them. Universities are, therefore, obligatorily undertaking various initiatives aimed at the development of academic sport, which is an indispensable sphere of their activities alongside those related to higher education. The implementation of these tasks obviously depends on many factors, the level of funding, but also good practice or your academic achievements. In terms of the implementation of the task of higher education in the form of education through sport, support and taking initiatives regarding the development of academic sport, the broader voice of doctrine can’t be found. Discussing this issue is beyond the interest of science and is limited to a general statement about the need to implement it while emphasizing all the tasks mentioned in the referenced regulation.en
dc.language.isopl
dc.publisherTowarzystwo Wydawnictw Naukowych Libropolispl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkultura fizycznapl
dc.subjectsport akademickipl
dc.subjectwarunki dla rozwoju sportupl
dc.subjectzadania uczelni w zakresie rozwoju sportupl
dc.subjectphysical cultureen
dc.subjectacademic sporten
dc.subjectconditions for sport developmenten
dc.subjectuniversity tasks in the field of sports developmenten
dc.titleTworzenie warunków do rozwoju kultury fizycznej a konstytucyjne i ustawowe zadania uczelnipl
dc.typebookPartpl
dc.contributor.organizationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Prawa i Administracjipl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska