Działania na rzecz elektronizacji usług publicznych w Europie

Abstract
Postęp techniczny i informacyjny sprawia, że otaczający nas świat jest coraz bardziej zdigitalizowany. Powszechne staje się wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w różnorodnych aspektach działania człowieka, zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej. Obywatele Unii Europejskiej (UE) coraz częściej żyją, kształcą się i prowadzą działalność biznesową poza granicami swojej ojczyzny. Rosnąca mobilność Europejczyków, zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, wymusza wprowadzanie rozwiązań ułatwiających interoperacyjność oraz transgraniczność wielu kluczowych działań, w tym usług publicznych. Możliwości cyfrowe, m.in. internet rzeczy (ang. internet of things), uczenie maszynowe (ang. machine learning), łańcuchy bloków (ang. blockchain) bądź platformy chmurowe (ang. cloud aggregation platforms), sukcesywnie okazują się być koniecznością, a nie tylko wyrafinowaną potrzebą bądź ambitną zachcianką. W konsekwencji, życie obywateli państw członkowskich ulega coraz większej digitalizacji, co prowadzi do naturalnego wzrostu oczekiwań wobec działalności administracji publicznej, w tym wobec świadczonych przez nią usług. Zgodnie z zapisami „Planu działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016–2020” zakłada się, że cyfrowe usługi publiczne zmniejszą obciążenia administracyjne przedsiębiorstw i obywateli, ponieważ, poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań elektronicznych, kontakt z podmiotami publicznymi będzie szybszy, tańszy, wygodniejszy, bardziej przejrzysty i efektywny. Wśród siedmiu zasad promowania cyfrowej administracji, obok zasad jednorazowości, powszechności i dostępności, wymienia się również domyślną interoperacyjność oraz transgraniczność. Oznacza to zatem, że administracje publiczne krajów UE powinny udostępniać odpowiednie cyfrowe usługi publiczne na poziomie transgranicznym, wspierając w ten sposób mobilność obywateli w ramach jednolitego rynku Unii Europejskiej. Nawiązując do ogólnoeuropejskiego trendu dążenia do elektronizacji, interoperacyjności i transgraniczności usług publicznych, przekazujemy Państwu publikację „Działania na rzecz elektronizacji usług publicznych w Europie”, która powstała w ramach dwóch projektów międzynarodowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – Maintanance of e-Justice Communication via Online Data Exchange (Me-CODEX) oraz The Once Only Principle (TOOP). Prezentowana publikacja zawiera osiem rozdziałów poświęconych digitalizacji procesów bądź usług publicznych w kontekście działalności wymiaru sprawiedliwości, ochrony zdrowia i procesu zamówień publicznych, w tym e-fakturowania. Nakreślony został także społeczno-kulturowy aspekt elektronizacji usług publicznych oraz zagadnienia dotyczące zasady jednorazowości w wymiarze transgranicznym w Unii Europejskiej. Rozwój elektronicznej gospodarki oraz najnowsze, globalne trendy wyraźnie wskazują, że wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań cyfrowych będzie miało pozytywny wpływ także na efektywność i sprawność funkcjonowania podmiotów publicznych, a w konsekwencji uprości i usprawni dostęp do usług publicznych. Mamy nadzieję, że lektura niniejszej publikacji umożliwi Państwu zapoznanie się z aktualnymi badaniami, rozwiązaniami i zmianami w dziedzinie elektronizacji usług publicznych w Europie oraz zachęci do dalszych poszukiwań i inspiracji w tym obszarze.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection