Show simple item record

dc.contributor.authorZalewski, Jarosław
dc.date.accessioned2019-10-30T14:23:17Z
dc.date.available2019-10-30T14:23:17Z
dc.date.issued2018-06-10
dc.identifier.isbn978-83-7789-516-0
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/17422
dc.description.abstractOpracowanie to jest analizą możliwości rozszerzenia badań dynamiki i wybranych cech eksploatacyjnych pojazdów samochodowych m.in. w oparciu o dokonania autora. Jako osiągnięcia związane z opracowaniem można wyszczególnić: - stateczność techniczną stochastyczną modeli matematycznych różnych typów pojazdów jako cechę eksploatacyjną mogącą stanowić element weryfikacji pojazdu dopuszczanego do ruchu np. po naprawie powypadkowej. Na przykładzie samochodu sportowego pokazano, przy uwzględnieniu zmian położenia środka masy oraz momentów bezwładności i dewiacji nadwozia, a także zmian konstrukcyjnych wynikłych np. ze zderzenia, że badanie takie może odbywać się w oparciu o trajektorie ruchu, dla manewrów realizowanych na losowo nierównej nawierzchni, którą można potraktować jako dodatkowe, zewnętrzne wymuszenia powodujące niestateczność. Zauważono, że badania takie mogą być prowadzone dla pojazdów o różnych typach nadwozia, a także, że wyniki można porównać z definicjami stateczności samochodu określonymi dla rzeczywistych pojazdów w normie ISO 8855; - uwzględnienie wybranych czynników, takich jak obciążenie, zmiany konstrukcyjne w pojeździe, czy losowe nierówności drogi, jako czynniki wpływające na przebieg wybranych manewrów, takich jak hamowanie, przyspieszanie i zmiana kierunku ruchu pojazdu. Pokazano na przykładach symulacji samochodu sportowego możliwość analiz zjawisk zachodzących we współpracy koła z drogą oraz zachowania się pojazdów różnego typu w różnych warunkach drogowych dla wybranych manewrów; - jako możliwy efekt zjawisk wymienionych wyżej, a także jako możliwość rozszerzenia badań nad zdarzeniami drogowymi zwrócono uwagę na wybrane aspekty modelowania zderzeń samochodów. Zwrócono uwagę na zderzenie boczne, jako bardziej niebezpieczne dla uczestników, a także z punktu widzenia mechaniki. Uwzględniono także ruch złożony pojazdów podczas zderzenia, związany np. z chwilowym oderwaniem się kół pojazdu od drogi, oraz wybrane elementy związane ze zjawiskami zachodzącymi między płaszczyznami nadwozi pojazdów będących w kontakcie podczas zderzenia.pl
dc.language.isopl
dc.publisherInstytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.titleWpływ wybranych parametrów ruchu na niektóre cechy eksploatacyjne samochodupl
dc.typebookpl


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska