dc.description.abstract | Inspiracją dla redaktorów, stanowiącą jednocześnie przyczynek do powstania najpierw koncepcji, a później niniejszej monografii, było stwierdzenie, że „(…) system edukacji jest odpowiedzialny za to, czego i jak uczymy młodzież i dorosłych, a także za to, czego ich nie uczymy i w jakim zakresie nie kształtujemy. Edukacja wiąże się z jakością człowieka, z procesami transformacji oraz z wyzwaniami cywilizacyjnymi dla Polski, Europy, Świata” .
Powyższa idea wydaje się w najlepszy sposób oddawać zarówno obrany kierunek, jak też intencje, które przyświecały nam w opracowaniu własnych tekstów oraz w doborze treści redagowanych poprzez poszczególnych Autorów. Pierwszy tom publikacji (mamy nadzieję, że z całej serii) pt. „Pedagogiczne aspekty zarządzania organizacją” powstał zatem z nadzieją wpisania się w ten „system edukacji”, który wiąże się ze wspomnianą górnolotnie, lecz jak najbardziej trafnie jakością człowieka.
Pedagogika i zarządzanie w wielu obszarach idą w parze, a ich korelacja uświadamia nam, jak społecznie ważnymi są dziś dziedzinami nauki. Poszczególni Autorzy w kolejnych rozdziałach dowodzą, że zarządzanie tymi najważniejszymi zasobami, jakimi są przecież ludzie, w wymierny sposób oddziałuje na działalność organizacji – tak edukacyjnej, jak i niemal każdej innej. To zagadnienie w pierwszym rozdziale podejmuje i rozwija mgr Mirosław K. Szpakowski. Znajomość samych podstaw zarządzania pomaga pedagogowi w sposób skuteczny przekazywać wiedzę, która jest wspomnianym wcześniej swoistym wyzwaniem cywilizacyjnym. Stąd też nawiązujemy w kolejnych rozdziałach do przedsiębiorczości, marketingu i innowacyjności, bez których współcześnie trudno sobie wyobrazić rozwój społeczeństwa wiedzy i informacji, jakim nazywane już jest pokolenie XXI wieku. Właśnie ten obszar, dzieląc się swymi doświadczeniami i profesjonalną wiedzą, w drugim i trzecim rozdziale, opisują Profesorowie: Stanisław Ślusarczyk i Kazimierz W. Krupa. Podstawowym zadaniem edukacji jest przygotowanie młodych ludzi do wyzwań, które spotkają na swej przyszłej drodze życia. Dr Gołębiowski wprowadza nas w arkana zarządzania szkołą, wskazując na kluczowe kwestie, na które powinien zwrócić uwagę każdy dyrektor zarządzający placówką oświatową. Doskonale wpisują się w tę kwestię spostrzeżenia oparte na wnikliwej analizie, prezentowane w szóstym rozdziale przez dr Monikę Mazur. Doc. Skotnyy wraz ze współautorami w piątym rozdziale przedstawiają wnioski i tezy, będące owocem wieloletnich badań empirycznych w obszarze twórczego myślenia współczesnych organizacji. W zakresie sprawnego funkcjonowania organizacji na znaczenie rozmowy, zwraca natomiast uwagę w rozdziale ósmym dr Krzysztof Linowski.
Niebagatelną rolę w wychowaniu i pedagogice odgrywają wartości, do których nawiązuje w rozdziale dziesiątym mgr Ewelina Dąbek, kierując szczególną uwagę na wartości chrześcijańskie w wychowaniu człowieka. Temat ten rozwija również mgr Patrycja Kucharska, a mgr sztuki Piotr A. Szymański w rozdziale dwunastym wprowadza nas w ważkie zagadnienia dotyczące nauk społecznych i zarządzania kulturą z uwzględnieniem piosenki religijnej.
Wielu innych autorów rozwija i we wnikliwy sposób rozważa powyższe zagadnienia, czyniąc tym samym spójne przesłanie, które w naszym zamyśle powinno dotrzeć do środowisk naukowych, zajmujących się zarówno pedagogiką jak i zarządzaniem. Wnioski oraz ważne spostrzeżenia sformułowane przez zaproszonych do publikacji specjalistów powinny okazać się również przydatne studentom nauk o zarządzaniu oraz pedagogiki.
Analiza literatury przedmiotu dowodzi, że trudno jest znaleźć publikacje w tak analityczny sposób opisujące związek pomiędzy teorią zarządzania a pedagogiką i to w tak szerokim kontekście związanym ze strony pedagogiki z wartościami, a ze strony zarządzania z przedsiębiorczością, marketingiem, aspiracjami i komunikacją. Wszystko to często w tle i odniesieniu do Katolickiej Nauki Społecznej.
Zapraszając do lektury, pozostajemy w przekonaniu, że nie zawiedziemy oczekiwań wszystkich tych, którzy zaufali nam i zdecydowali się poświecić swój cenny czas na zapoznanie się z naszymi przemyśleniami i wnioskami.
Jednocześnie dziękujemy wszystkim Autorom poszczególnych rozdziałów, którzy zgodzili się podzielić na naszych łamach swymi cennymi materiałami, a bez których tak wnikliwa i profesjonalna analiza przedmiotu nie byłaby możliwa.
Szczególne jednak podziękowania kierujemy do recenzenta Pana Profesora Romana Pelczara, którego cenne wskazówki i uwagi miały decydujący wpływ na powstanie ostatecznej wersji powyższej monografii.
Mirosław K. Szpakowski, Ewelina Dąbek | pl |