Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJarynowski, Andrzej
dc.contributor.authorVitaly, Belik
dc.date.accessioned2020-03-06T13:49:27Z
dc.date.available2020-03-06T13:49:27Z
dc.date.issued2020-03-05
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/18004
dc.description.abstractProblem: W związku rozprzestrzenianiem się zakażeń wirusem SARS-CoV-2 i choroby COVID-2019 istnieje potrzeba analizy percepcji problemu w Polsce w celu przygotowania szczególnych rozwiązań, umożliwiających podejmowanie działań minimalizujących zagrożenie dla zdrowia publicznego. Więcej z SARS-CoV-2 paniki niż rzeczywistego pandemicznego ryzyka, ale przy dysfunkcjonalnej polskiej służbie zdrowia (brak kadr i dostępności do szybkich testów itp.), wirus może trafić na podatny grunt, zwłaszcza że 04.03.2020 potwierdzono pierwszy przypadek wirusa w Polsce. Metodologia: Naszym zadaniem jest badanie percepcji wirusa w polskim społeczeństwie za pomocą analizy ilościowej śladu cyfrowego w Internecie (Twitter, Google, Youtube, Wikipedia i media elektroniczne reprezentowane przez Event Registry) od pojawienia się pierwszych informacji w styczniu 2020 do 03.03.2020. Wykorzystano proste techniki dataminingowe, przetwarzania języka naturalnego czy analizy danych społecznościowych. Każda badana platforma internetowa została poddana analizie reprezentatywności oraz składu grupy docelowej. Wyniki: Zainteresowanie wirusem ma charakter falowy i posiada informacyjne fazy “chińską” i “włoską” na wszystkich platformach oraz fazę komentatorską na mediach społecznościowych dotyczącą specustawy. W mediach społecznościowych duże znaczenie mają pojęcia i zagadnienie zagrożenia, strachu i prewencji. Sieci Twittera odzwierciedlają polską scenę i podziały polityczne. Zidentyfikowano potencjalne źródła dezinformacji oraz zaprezentowano głównych aktorów i influencerów. Wnioski: Media tradycyjnie i społecznościowe nie tylko odzwierciedlają rzeczywistość, ale ją też tworzą. Polskie władze mogły by, posiadając rzetelną analizę percepcji problemu, przygotować się i zarządzać społecznym wymiarem epidemii w sposób optymalny. Ze względu na zaobserwowanie baniek informacyjnych (np. na Twitterze), publiczne kampanie informacyjne mogą mieć mniejszy wpływ na społeczeństwo niż oczekiwano. W celu większej penetracji, być może należy bardziej dywersyfikować kanały informacyjne, by dotrzeć do jak największej liczby ludzi. Premier i wojewodowie, korzystając z uprawnień wynikających z procedowanej specustawy o zwalczaniu COVID-2019, mogą nakazać blokowanie kont i treści szerzących dezinformację oraz podejrzewanych o bycie agentami wpływu wywiadów zagranicznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherInstytut Badań Interdyscyplinarnych we Wrocławiu, Polskapl
dc.rightsDozwolony użytek*
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectSARS-CoV-2pl
dc.subjectkoronawiruspl
dc.subjectpercepcja chorób zakaźnychpl
dc.subjecte-healthpl
dc.titlePercepcja “Koronawirusa” w polskim Internecie do potwierdzenia pierwszego przypadku wirusa w Polsce – Wstępne wynikipl
dc.typereportpl
dc.contributor.organizationInstytut Badań Interdyscyplinarnych we Wrocławiupl
dc.contributor.organizationInstytut Biometrii i Epidemiologii Weterynaryjnej, Wolny Uniwersytet Berliński, Niemcypl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Dozwolony użytek
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.