Rozmowa w przestrzeni szkoły. Systemowo-funkcjonalna analiza poszerzonego dyskursu szkolnego
Streszczenie
Książka to to systemowo-funkcjonalna analiza poszerzonego dyskursu szkolnego. Materiałem badawczym są rozmowy między nauczycielem a rodzicami ucznia w kontakcie face to face oraz za pośrednictwem e-dziennika. Cele pracy to: 1) opis sposobu zakodowania w rozmowie między nauczycielem a rodzicami ucznia sygnałów wartościowania emocji, zachowań, czynności i postaw; 2) wyodrębnienie metodą systemowo-funkcjonalnej analizy dyskursu (SFAD) językowych środków OCENY i negocjowania postaw w powiązaniu z systemem gramatycznym języka polskiego; 3) określenie przyczyn porażki lub sukcesu w komunikowaniu się szkoły z domem ucznia. W książce opisano afekt, aprecjację, osąd i relacje przez pryzmat użytych środków językowych i ich skuteczności komunikacyjnej. Forma gramatyczna użytych wyrazów dostarcza informacji o nadawcy komunikatu. Istotne w badanym dyskursie są nie tylko relewantne wybory leksykalne, lecz także posługiwanie się gramatyką użytych wyrazów. Kluczowe dla opisanych obserwacji są uwagi związane z emocjonalnością towarzyszącą kontaktom językowym. Książka nie ma charakteru oceniającego sprawność komunikacyjną uczestników dyskursu, lecz opisuje i analizuje to, co dotychczas było nieujawnione. Jak pokazują wyniki, umiejętność mówienia i słuchania jest sztuką wciąż wymagającą doskonalenia. Autorka ma nadzieję, że jej badania przyczynią się do usprawnienia komunikacji między nauczycielem a rodzicami ucznia.
Kolekcje
- Książki / Books [2915]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: