Wampir jako wyzwanie wobec ładu społecznego w świetle kultury popularnej po 2002 roku
dc.contributor.author | Pichnicka, Patrycja | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T13:52:45Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T13:52:45Z | |
dc.date.issued | 2018-06 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/18308 | |
dc.description.abstract | Postać wampira jest wytworem słowiańskiego folkloru, ale jako pierwszy do literatury wprowadził ją An- glik, George Byron. W XIX wieku wykształcił się obraz złego wampira: abiektalnego stwora silnie naznac- zonego seksualnością, zagrożenia dla ładu społecznego, które musi być pokonane przez bohaterów solarnych - silnych, dzielnych mężczyzn. W drugiej połowie XX wieku mit wampiryczny zaczął jednak ulegać przemi- anie, co wiązało się ze zmianami społecznymi: emancypacją kobiet i mniejszości, relatywizacją wartości, rozpadem monolitu kultury zachodniej. To, co dotąd odrzucane, stało się akceptowalne. Współcześnie ist- nieje postać dobrego wampira. W utworach XXI-wiecznych można wyróżnić trzy rodzaje przedstawień: tradycyjnego złego wampira, wampira ambiwalentnego oraz dobrego wampirzego bohatera. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | wampir | pl |
dc.subject | krew | pl |
dc.subject | abiekt | pl |
dc.subject | transgresja | pl |
dc.subject | emancypacja | pl |
dc.subject | seksualność | pl |
dc.subject | ład społeczny | pl |
dc.subject | porządek kulturowy | pl |
dc.title | Wampir jako wyzwanie wobec ładu społecznego w świetle kultury popularnej po 2002 roku | pl |
dc.type | masterThesis | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Warszawski Wydział Polonistyki | pl |