Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPichnicka, Patrycja
dc.date.accessioned2020-05-05T13:52:45Z
dc.date.available2020-05-05T13:52:45Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttps://depot.ceon.pl/handle/123456789/18308
dc.description.abstractPostać wampira jest wytworem słowiańskiego folkloru, ale jako pierwszy do literatury wprowadził ją An- glik, George Byron. W XIX wieku wykształcił się obraz złego wampira: abiektalnego stwora silnie naznac- zonego seksualnością, zagrożenia dla ładu społecznego, które musi być pokonane przez bohaterów solarnych - silnych, dzielnych mężczyzn. W drugiej połowie XX wieku mit wampiryczny zaczął jednak ulegać przemi- anie, co wiązało się ze zmianami społecznymi: emancypacją kobiet i mniejszości, relatywizacją wartości, rozpadem monolitu kultury zachodniej. To, co dotąd odrzucane, stało się akceptowalne. Współcześnie ist- nieje postać dobrego wampira. W utworach XXI-wiecznych można wyróżnić trzy rodzaje przedstawień: tradycyjnego złego wampira, wampira ambiwalentnego oraz dobrego wampirzego bohatera.pl
dc.language.isopl
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwampirpl
dc.subjectkrewpl
dc.subjectabiektpl
dc.subjecttransgresjapl
dc.subjectemancypacjapl
dc.subjectseksualnośćpl
dc.subjectład społecznypl
dc.subjectporządek kulturowypl
dc.titleWampir jako wyzwanie wobec ładu społecznego w świetle kultury popularnej po 2002 rokupl
dc.typemasterThesispl
dc.contributor.organizationUniwersytet Warszawski Wydział Polonistykipl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska