dc.contributor.author | Lara, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T14:22:25Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T14:22:25Z | |
dc.date.issued | 2017-05 | |
dc.identifier.uri | https://depot.ceon.pl/handle/123456789/18317 | |
dc.description.abstract | Na podstawie przeprowadzonych badań na materiałach pochodzących z Małopolskiego Dyktanda Niepodległościowego realizowanego w latach 2013-2016, praca analizuje dyktanda jako narzędzie konstruowania i podtrzymywania tożsamości narodowej. W kolejnych rozdziałach pracy przedstawiam ramy interpretacji dyktanda jako narzędzia mnemotechnicznego odwołującego się do pamięci ciała (Paul Connerton) i jego dyscyplinowania (Michel Foucault). Następnie pokazuję, jak oprócz wpajania reguł ortograficznych i interpunkcyjnych dyktanda mogą stanowić ważne narzędzie budowania wspólnot wyobrażonych (Benedict Anderson). Zawarte w nich treści modelują granice wspólnoty, wskazując repertuary symboliczne, z których zaczerpnięte zostają figury bohaterów i wrogów. Równie istotne okazują się przemilczenia wyznaczające obszar tego, co znajduje się poza zasobem wiedzy modelowego odbiorcy dyktand. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | dyktando | pl |
dc.subject | patriotyzm | pl |
dc.subject | nacjonalizm | pl |
dc.subject | tożsamość narodowa | pl |
dc.subject | techniki mnemotechniczne | pl |
dc.subject | ars memoriae | pl |
dc.title | Po polsku o historii. Dyktando jako narzędzie budowania tożsamości narodowej | pl |
dc.type | masterThesis | pl |
dc.contributor.organization | Uniwersytet Warszawski Wydział Polonistyki | pl |